
Najdłuższy tunel w Polsce będzie miał pięć kilometrów długości
Polska infrastruktura drogowa wkracza w nową erę dzięki realizacji projektu budowy najdłuższego tunelu drogowego w kraju. Tunel, będący częścią obwodnicy Szczecina, stanie się kluczowym elementem w systemie komunikacyjnym regionu i całego kraju. Będzie to jednocześnie drugi, obok tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim.
Inwestycja o strategicznym znaczeniu
Tunel, którego długość przekroczy 5 kilometrów, stanowić będzie fragment obwodnicy Szczecina powstającej w ciągu drogi ekspresowej S6.
Obwodnica Szczecina to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat. Połączy lewy i prawy brzeg Odry, znacznie usprawniając ruch tranzytowy oraz lokalny. Projekt realizowany jest w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad.
Wartość budowy obwodnicy przekroczy 7,5 mld zł.
Nowoczesne rozwiązania inżynieryjne
Budowa tunelu wymaga zastosowania najnowocześniejszych technologii i innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych. Konstrukcja powstaje przy użyciu metody TBM (Tunnel Boring Machine), co pozwala na szybkie i bezpieczne drążenie w trudnych warunkach geologicznych. Tunel zostanie wyposażony w zaawansowane systemy wentylacji, oświetlenia oraz monitoringu, co zagwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa użytkowników.
„Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych” – podaje GDDKiA.
Z przekazanych informacji wynika, że spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
„Tunel pod Odrą został zaprojektowany z uwzględnieniem zagrożenia powodziowego. Biorąc pod uwagę bliskość Odry, w szczególności od strony wschodniego wlotu do tunelu, w projekcie wzięto pod uwagę szacowany poziom wody 500-letniej, czyli ryzyka, które przewidywane jest raz na 500 lat” – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Wlot do tunelu zaczynać się będzie za węzłem Police. Jego trasa zostanie wytyczona pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, drogą wojewódzka nr 114, terenami portu Police i nurtem Odry. Wylot zaplanowano na około 500 m od wschodniego brzegu Odry.
Korzyści płynące z realizacji projektu
Główne cele budowy tunelu i obwodnicy miasta to:
- odciążenie ruchu w centrum Szczecina i okolicznych miejscowościach
- zwiększenie bezpieczeństwa na drogach
- skrócenie czasu przejazdu i poprawa komfortu podróżowania
- wzmocnienie połączeń drogowych z krajami sąsiadującymi oraz portami.
Tunel drogowy w ramach obwodnicy Szczecina nie tylko usprawni komunikację, ale również przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu, zwiększając atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną miasta.
Sama inwestycja opierać się w dużej mierze na lokalnych firmach lub podwykonawcach zatrudniających osoby ze Szczecina, Polic i szerzej województwa. To zatem wielki impuls dla rozwoju gospodarki w woj. zachodniopomorskim.
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce, będący częścią obwodnicy Szczecina, to przełomowy projekt w infrastrukturze drogowej kraju. Dzięki jego realizacji Szczecin stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym, ułatwiającym przepływ towarów i ludzi. Inwestycja ta niewątpliwie przyczyni się do rozwoju regionu oraz poprawy jakości życia mieszkańców.
Zakończenie prac planowane jest na 2032 rok.
Źródło: technologieibudownictwo.pl
Przeczytaj także: Już 17 marca! XVI edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
Last Updated on 13 marca, 2025 by Elżbieta Wieleba