PLK SA i CPK wspólnie budują przyszłość kolei we Wrocławiu
17 listopada 2025 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała porozumienie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w sprawie rozwoju wrocławskiego węzła kolejowego. Inwestycje PLK SA i CPK w perspektywie najbliższych lat zmienią sposób podróżowania po Dolnym Śląsku. Dzięki synergii projektów powstanie bezkolizyjny węzeł nowej generacji.
– Budowa nowoczesnych węzłów kolejowych, takich jak Wrocław, to fundament sukcesu programu kolei dużych prędkości. Chcemy, by pasażerowie mogli wygodnie przesiadać się na szybkie pociągi, a równocześnie by kolej aglomeracyjna i regionalna mogła się rozwijać. To przykład inwestycji, która jednocześnie zmienia codzienne podróże mieszkańców i pozycję Dolnego Śląska na kolejowej mapie Europy – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Porozumienie przewiduje doprowadzenie do 2035 r. kolei dużych prędkości do stacji Wrocław Główny. KDP wjadą do miasta od strony Jelcza-Laskowic i Brochowa. Aby zapewnić najwyższy standard obsługi i funkcjonalności stacji, sprawną obsługę pasażerów i wygodne przesiadki do pociągów międzywojewódzkich/regionalnych, składy CPK będą zatrzymywać się przy najdłuższych peronach centralnej stacji miasta. Projektowanie KDP przez Centralny Port Komunikacyjny w powiązaniu z istniejącą infrastrukturą zarządzaną przez PKP PLK jest kluczowe. Nie tylko z punktu widzenia szybkich połączeń dalekobieżnych, lecz także dla dalszego rozwoju transportu aglomeracyjnego i regionalnego. Ma również ogromne znaczenie dla transportu towarowego.
PLK reaguje na potrzeby mieszkańców
Niebawem PKP PLK SA podpisze porozumienie z Miastem Wrocław. Będzie ono zapowiedzią wyniesienia odcinka linii Wrocław – Sobótka – Świdnica na wiadukt nad ul. Buforową. Pozwoli to w najbliższym czasie na budowę skrzyżowania bezkolizyjnego. Umożliwi też miastu zrealizowanie linii tramwajowej na Jagodno bez styku z torami kolejowymi. Tym samym poprawi się bezpieczeństwo, sprawniejsza będzie komunikacja miejska Wrocławia oraz poprawi się jakość połączeń regionalnych do Świdnicy.
Z myślą o mieszkańcach, we współpracy z miastem, PKP PLK SA planuje również budowę przystanku Wrocław Maślice. Przybliży on kolej mieszkańcom tego dużego osiedla. Przystanek będzie położony nieopodal planowanej pętli tramwajowej, co dodatkowo ułatwi poruszanie się po mieście i jego obrzeżach.
Odpowiedź na wyzwania przyszłości
Do końca 2034 r. – przy zapewnionym finansowaniu i wsparciu – PLK planuje odpowiedzieć na wyzwania związane z dynamicznym rozwojem kolei. Już na przełomie bieżącego roku ogłosi przetarg na przebudowę odcinka linii kolejowej nr 143 Psie Pole – Sołtysowice. Projekt realizowany w ramach programu FENiKS zwiększy przepustowość dla kierunków Oleśnica i Trzebnica, co pozwoli wprowadzić więcej połączeń aglomeracyjnych.
W ramach modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego przebudowana zostanie towarowa obwodnica Wrocławia. To kolejne działanie na rzecz lepszych regionalnych przejazdów pociągiem oraz skomunikowanie południowej części Wrocławia.
Przywrócona zostanie do życia stacja Wrocław Świebodzki. Zgodnie z założeniami, w 2029 r. pociągi wyruszą z odbudowanej stacji w stronę Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich. Docelowo, poprzez przebudowę układów torowych na węźle Grabiszyn, stacja zyska możliwość obsługi również pociągów w kierunku Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy – w efekcie ze stacji o charakterze aglomeracyjnym Wrocław Świebodzki stanie się stacją również dla połączeń międzyregionalnych. Stacja Wrocław Świebodzki będzie pełniła kluczową rolę w trakcie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego.
Przebudowa węzła we Wrocławiu poprawi warunki dla przewozów towarowych
Budowa przez Centralny Port Komunikacyjny linii nr 86 w kierunku Bierutowa pozwoli odseparować ruch towarowy od ruchu pasażerskiego w centrum miasta. Zwiększy się przepustowość na trasie w stronę portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w kierunku Czech. Usprawni to transport ładunków z Dolnego Śląska i rozwój gospodarczy regionu.
Inwestycje na wrocławskim węźle pozwolą dostosować sieć do rosnącej liczby połączeń aglomeracyjnych, zapewnić sprawne funkcjonowanie węzła po wprowadzeniu linii KDP, zoptymalizować transport towarowy, a także stworzyć warunki do realizacji stałego, cyklicznego rozkładu jazdy. Uporządkowanie ruchu poprzez wdrożenie kierunkowego i bezkolizyjnego przeprowadzania pociągów przez stację i węzeł kolejowy umożliwi systemowe skomunikowanie połączeń kolejowych z komunikacją miejską.
Przeczytaj także: Szybsze i bezpieczniejsze podróże koleją przez Śląsk
Źródło: www.gov.pl/web/infrastruktura
Last Updated on 18 listopada, 2025 by Krzysztof Kotlarski