
Raport DKV Mobility: wyzwania biznesowe flot ciężarowych i osobowych w Polsce
Polskie firmy flotowe systematycznie inwestują w nowe pojazdy, utrzymując ich średni wiek poniżej 5 lat. W przypadku flot osobowych 74,7% firm deklaruje posiadanie aut młodszych niż pięcioletnie, dla lekkich dostawczych to 68,9%, a dla ciężarowych 73,2%. Takie dane przedstawia najnowszy raport DKV Mobility dotyczący wyzwań biznesowych flot transportowych w Polsce.
„Transport drogowy to kluczowy sektor gospodarki, stanowiący nawet 6-8% PKB. Chcąc lepiej zrozumieć potrzeby naszych klientów, przeprowadziliśmy badanie rynku flotowego. Jego wyniki pozwalają na ocenę sytuacji i sformułowanie rekomendacji na przyszłość” – mówi Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska.

Nowe pojazdy zamiast starszych modeli
Floty w Polsce są regularnie odmładzane. Ponad 46% firm nie zmieniło wieku floty w ciągu ostatnich pięciu lat, 18,8% ją odmłodziło, a 22,5% wskazało na stopniowe starzenie się pojazdów.
Firmy flotowe preferują zakup nowych aut. W segmencie osobowym 66,55% przedsiębiorstw wybiera fabrycznie nowe modele, wśród lekkich dostawczych 52,83%, a wśród ciężarowych 50,72%. Kluczowe czynniki to optymalizacja podatkowa, normy środowiskowe i koszty eksploatacji.
„Floty osobowe odnawiają się najszybciej, co wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizacji kosztów serwisowania starszych pojazdów” – podkreśla Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility.
Koszty operacyjne i kadrowe wyzwania transportu
Firmy mierzą się z rosnącymi kosztami paliwa, serwisu i finansowania floty. To główny problem dla 17,2% flot osobowych i 17,9% transportowych. Dodatkowo, trudności w rekrutacji kierowców ograniczają rozwój firm. Według Transport Logistyka Polska, krajowa gospodarka zmaga się z deficytem 200 tysięcy kierowców, co podnosi koszty działalności.
Elektromobilność – ostrożne podejście branży
Mimo wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, większość flot pozostaje przy tradycyjnych napędach. Wśród zarządców flot osobowych 34,2% deklaruje gotowość na EV, w dostawczych 25,5%. W transporcie ciężarowym 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a 16% rozważa wodór.
„Branża transportowa ostrożnie podchodzi do alternatywnych napędów. Inwestycje w infrastrukturę i dopłaty do EV będą kluczowe dla przyszłości” – wskazuje Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility.
Infrastruktura drogowa w Polsce – postęp i wyzwania
Zarządcy flot dostrzegają poprawę jakości infrastruktury drogowej, choć 50% wskazuje na regionalne różnice, a 14% ocenia je jako istotne. Dla transportu ciężkiego Europa Zachodnia nadal oferuje lepsze warunki – uważa tak 43,76% respondentów.
Wśród flot osobowych 47,73% ocenia polską infrastrukturę jako porównywalną z europejską, 23,6% wskazuje na jej przewagę, a 30% uważa ją za gorszą.
„Polska infrastruktura drogowa się rozwija, ale kluczowe pozostają inwestycje w sieć ładowania i rozwiązania wspierające alternatywne napędy” – podsumowuje Anna Biekionis.
Badanie DKV Mobility
Raport DKV Mobility został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2025 roku na próbie 500 przedstawicieli firm flotowych działających w Polsce.
Źródło: pap-mediaroom.pl
Przeczytaj także: Allegro ponownie liderem obsługi klienta – najnowsze badanie pokazuje kluczową rolę logistyki
Last Updated on 25 marca, 2025 by Elżbieta Wieleba