Rekordowa transakcja. ORLEN podpisał umowę na 40 polskich lokomotyw
Drugi największy przewoźnik cargo w Polsce – ORLEN Kolej – podpisał wartą ponad 800 mln zł umowę na dostawę 40 nowych lokomotyw. Kontrakt otrzymali polscy producenci: firmy PESA i Newag. Łącznie dostarczą spółce z Grupy ORLEN 40 nowoczesnych lokomotyw, które rocznie będą przejeżdżać 5,5 mln kilometrów. W uroczystości uczestniczył Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun, który podkreślił znaczenie inwestycji dla całego sektora kolejowego oraz jej wymiar w kontekście local content, czyli aktywnego włączania krajowych przedsiębiorstw w realizację kluczowych projektów.
W swoim wystąpieniu minister Balczun wskazał na symboliczny charakter podpisanej umowy.
– Dzisiejszy moment jest szczególny – jutro obchodzimy Święto Kolejarza, a my ogłaszamy wielki projekt inwestycyjny realizowany przez ORLEN i ORLEN Kolej. Wpisujemy się tym samym w kalendarz kolejarski, pokazując, że razem celebrujemy przynależność do tego środowiska – zaakcentował szef MAP.
Minister Balczun zaznaczył również, że przedsięwzięcie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu w Polsce, a jego wymiar local content pokazuje, jak ważne jest budowanie wartości w oparciu o krajowe zasoby i kompetencje.
– Podpisywana dziś umowa pokazuje, że inwestujemy i będziemy dalej inwestować. To projekt, który z perspektywy local content jest szczególnie interesujący – łączy bowiem prywatne spółki z państwowymi. Jego efektem będą nowoczesne lokomotywy, stanowiące symbol rozwoju całego sektora i bardziej efektywnego transportu w Polsce – dodał minister Wojciech Balczun.
– Mamy wiele ambitnych planów związanych z przyszłością spółki ORLEN Kolej, o których rozmawiamy z zarządem ORLEN-u i radą nadzorczą. Wspólnie dostrzegamy ogromny, wciąż niewykorzystany potencjał, który może sprzyjać rozwojowi kolejowych przewozów towarowych w naszym kraju – podsumował szef MAP.
Program inwestycyjny ORLEN
Podczas uroczystości podpisania kontraktu głos zabrał również prezes zarządu ORLEN S.A., Ireneusz Fąfara, który podkreślił skalę inwestycji i jej znaczenie dla rozwoju polskiej gospodarki.
– Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy. Przez trzy pierwsze kwartały 2025 r. wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu – 21 mld zł. Dziś dokładamy kolejny miliard. To rekordowe zamówienie. Kupujemy 40 lokomotyw od dwóch polskich producentów. Bo dla nas współpraca z polskimi przedsiębiorcami to nie tylko morska energetyka wiatrowa, ale wszystkie obszary naszej działalności. Ten zakup z jednej strony zwiększy możliwości naszej spółki ORLEN Kolej, a z drugiej przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju gospodarczego Polski – powiedział prezes Fąfara.
Zamówione przez ORLEN Kolej lokomotywy zostaną dostarczone w latach 2027–2028. W zakładach gdzie powstaną, zatrudnienie znajduje ponad 5,5 tys. osób. Kontrakty zakładają pozyskanie:
- 20 lokomotyw 304E Gama produkowanych przez spółkę PESA
- 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2 produkowanych przez Newag
Obie konstrukcje to zaawansowane technologicznie jednostki wyposażone w silniki o mocy odpowiednio 5,6 MW i 5 MW, które zużywają o ok. 30 proc. mniej energii niż starsze typy lokomotyw w przeliczeniu na przewiezione ładunki wyrażone w tonach. To realne oszczędności dla spółki i korzyści dla klimatu.
Nowoczesny i zdigitalizowany tabor
Lokomotywy posiadają także moduły dojazdowe, umożliwiające pracę na niezelektryfikowanych odcinkach, co zapewni większą elastyczność oraz niezależność operacyjną spółki. Lokomotywy wyposażone są w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, zaawansowaną diagnostykę pokładową, a także rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pracy załogi.
Nowe lokomotywy będą w stanie przewieźć 7,2 mln ton produktów rocznie, pokonując 5,5 mln kilometrów. Kontrakty na pozyskanie nowych pojazdów warte są łącznie ponad 800 mln zł. Projekt finansowany jest w formule leasingu operacyjnego przez PKO Leasing.
Realizacja zamówienia jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne Grupy ORLEN oraz kluczowym elementem programu modernizacji infrastruktury przewozowej. Zgodnie z jego założeniami, nowoczesne składy elektryczne, spełniające wymagania najnowszych systemów bezpieczeństwa (GSM-R, ETCS) będą systematycznie zastępować tabor spalinowy. Jednostki będą wykorzystywane głównie na rynku krajowym. Nowy tabor umożliwi ORLEN Kolej pełną zdolność do obsługi przewozów za pośrednictwem własnych zasobów, co istotnie ograniczy koszty operacyjne, wynikające z wynajmu lokomotyw.
Przeczytaj także: Szybsze i bezpieczniejsze podróże koleją przez Śląsk
Źródło: www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe
Last Updated on 26 listopada, 2025 by Krzysztof Kotlarski