Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu

W ramach rozbudowy gazoportu w Świnoujściu 1 stycznia 2025 roku do użytku oddany został trzeci, największy zbiornik gazu o pojemności 180 tys. m3. Zrealizowana z blisko rocznym opóźnieniem inwestycja pozwoli na zwiększenie zdolności regazyfikacyjnych LNG do 8,3 mld Nm3 gazu ziemnego w skali roku.

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu

W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowiec z racji przyspieszającego rozwoju energetyki gazowej w Polsce rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu była konieczną inwestycją. Dotychczasowa nominalna przepustowość terminala LNG w Świnoujściu została już w ponad 100% wykorzystana w 2023 roku, pomimo zaprzestania importu gazu z Federacji Rosyjskiej.

Rozbudowa pierwszego gazoportu w Polsce umożliwia zwiększenie zdolności regazyfikacyjnych LNG z 6,1 mld Nm3 do aż 8,3 mld Nm3 gazu ziemnego w skali roku.

Inwestycja oprócz nowego zbiornika obejmowała budowę nowego nabrzeża do cumowania, postoju oraz rozładunku i załadunku mniejszych zbiorników LNG oraz bunkierki do tankowania statków zasilanych LNG. Umożliwi to zwiększenie funkcjonalności gazoportu, pozwoli na sprzedaż ewentualnych nadwyżek LNG czy tankowanie kursujących pomiędzy Polską a Szwecją promów pasażersko-samochodowych.

Terminal realizuje obecnie takie procesy technologiczne, jak:

  • rozładunek LNG z tankowców przy nabrzeżach rozładunkowych,
  • procesowe składowanie LNG w zbiornikach,
  • regazyfikacja LNG i wysyłka paliwa gazowego do Krajowego Systemu Przesyłowego,
  • załadunek LNG do cystern samochodowych i ISO-kontenery,
  • załadunek LNG do tankowców małej i dużej skali oraz bunkrowanie LNG.

„Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to kolejny dowód na to, że Polska konsekwentnie realizuje swoją strategię dywersyfikacji dostaw gazu i wzmacnia swoje bezpieczeństwo energetyczne. Dzięki tej inwestycji stajemy się jeszcze bardziej niezależni, co ma kluczowe znaczenie w dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Terminal LNG w Świnoujściu, jako strategiczny element infrastruktury energetycznej kraju, otwiera dostęp do rynków gazowych i daje gwarancję elastyczności dostaw. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w realizację tego projektu za ich wysiłek i determinację w trudnych warunkach.” – mówi Marzena Czarnecka, Minister Przemysłu.

Gazoport LNG w Świnoujściu

Terminal LNG zlokalizowany jest w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Został otwarty w grudniu 2015 r. Dotychczas funkcjonowały instalacje do przesyłu gazu i dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m3 każdy.

Na gazoport składają się: falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków.

Terminal LNG jest połączony z systemem przesyłowym gazu ziemnego oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia do Szczecina.

Gaz do Świnoujścia przypływa przede wszystkim z USA oraz Kataru. Do lipca 2024 roku zrealizowano 300 dostaw błękitnego paliwa.

Znaczenie gazoportu w Świnoujściu

Inwestycja rozbudowy gazoportu ma znaczenie strategiczne. Zwiększa niezależność energetyczną Polski. Zapewnia samowystarczalność w zakresie gazu.

Do najważniejszych korzyści rozbudowy gazoportu należy zaliczyć:

  • zwiększenie ilości importowanego do Polski gazu ziemnego o co najmniej 2,5 mld Nm3/rok z różnych kierunków świata,
  • zwiększenie nominalnej zdolności wysyłkowej do 856 tys. Nm3/h do Krajowego Systemu Przesyłowego (docelowa maksymalna zdolność regazyfikacyjna instalacji – 984 tys. Nm3/h),
  • poprawę elastyczności pracy Terminalu LNG poprzez zwiększenie zdolności procesowego składowania LNG do ok. 500 tys. m3 brutto,
  • zwiększenie poziomu niezawodności i elastyczności odbioru dostaw LNG,
  • zwiększenie ekspediowanego wolumenu LNG drogą lądową oraz umożliwienie wysyłki drogą morską,
  • wzrost przychodów z tytułu świadczenia nowych usług: bunkrowania statków, załadunku LNG na jednostki pływające (small, mid i large scale LNG), przeładunku LNG ze statku na statek (transshipment),
  • rozwój infrastruktury dającej możliwość większego wykorzystania LNG w Regionie.

Terminal LNG w Świnoujściu stanowi część tzw. Bramy Północnej obok systemu gazociągów Baltic Pipe, który umożliwia import 10 mld m3 gazu ziemnego rocznie ze złóż norweskich. Ostatnim elementem Bramy Północnej będzie jednostka FSRU w Zatoce Gdańskiej, określana popularnie mianem “pływającego gazoportu”, która umożliwi regazyfikację LNG do 6,1 mld m3, czyli niewiele mniej niż w przypadku terminala LNG w Świnoujściu przez rozbudową.


Źródło: technologieibudownictwo.pl

Przeczytaj także: Stanowisko GDDKiA w sprawie wykonawców spoza Unii Europejskiej

Last Updated on 30 stycznia, 2025 by Elżbieta Wieleba

Udostępnij
TAGS