Infrastruktura Polska i Budownictwo: Czas na AI w infrastrukturze

Infrastruktura Polska i Budownictwo: Czas na AI w infrastrukturze

Ekspert: Maciej Ziomek, EY Polska

Już 17 marca w Airport Hotel Okęcie odbędzie się konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo – kluczowe spotkanie liderów branży, ekspertów i decydentów kształtujących przyszłość sektora. W ramach przygotowań do wydarzenia prezentujemy komentarze eksperckie naszych partnerów, którzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat najważniejszych trendów, wyzwań i perspektyw rozwoju infrastruktury oraz budownictwa w Polsce.

Sektor infrastruktury stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak zmiany klimatyczne, urbanizacja, niedobory siły roboczej czy zakłócenia w łańcuchu dostaw. W obliczu tych problemów sztuczna inteligencja może stać się kluczowym narzędziem, które zrewolucjonizuje sposób, w jaki projektujemy, budujemy i zarządzamy infrastrukturą. Mimo licznych potencjalnych zastosowań, adaptacja nowych technologii napotyka wiele barier i komplikacji, a problemy z wdrożeniem oraz brak natychmiastowych efektów często zniechęcają do dalszych inwestycji w AI.

Dzięki zdolności do analizy i kompilacji danych z wielu źródeł jednocześnie, sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał do transformacji projektów w sektorze infrastruktury, na każdym etapie inwestycji. W niedawno opublikowanym raporcie, przygotowanym przez EY we współpracy z FIDIC, przeanalizowano możliwości wdrażania AI w infrastrukturze. Niniejszy artykuł przedstawia kluczowe wnioski z przeprowadzonych analiz[1].

W procesie planowania i projektowania sztuczna inteligencja może umożliwić generowanie wielu alternatywnych projektów oraz wybór najbardziej efektywnego rozwiązania. Dodatkowo, AI pozwala na dostosowanie projektów do popytu oraz efektywnej eksploatacji. Opisane możliwości są już dziś wykorzystywane m.in. w rozwoju innowacyjnego projektu NEOM, miasta budowanego w Arabii Saudyjskiej w koncepcji smart city. W fazie budowy, sztuczna inteligencja wspiera zarządzanie projektami poprzez automatyzację harmonogramów, monitorowanie postępów oraz ograniczenie kosztów, dzięki optymalizacji procesów logistycznych.

Na etapie zarządzania aktywami AI może wspierać zarządzanie ryzykiem, a mapowanie wykorzystania infrastruktury pozwala na optymalizację kosztów utrzymania. Przykładowo, zastosowanie sztucznej inteligencji do inspekcji torów kolejowych w Wielkiej Brytanii, pozwoliło znacznie ograniczyć koszty inspekcji manualnych oraz zoptymalizować harmonogramy prac utrzymaniowych.

Pomimo ogromnego potencjału, adopcja AI w sektorze infrastruktury jest nadal na wczesnym etapie. Wiele organizacji inwestuje w AI, ale głównie w ograniczone rozwiązania punktowe, a działania prowadzące do szerokiej adopcji AI w infrastrukturze nie są wystarczająco skuteczne. Jedną z głównych barier wdrożenia sztucznej inteligencji jest brak zrozumienia i wiedzy na temat tej technologii wśród pracowników sektora infrastruktury, co sprawia, że nawet aktywne wdrażanie nowych rozwiązań nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Z tego powodu konieczne jest ciągłe inwestowanie w szkolenia i certyfikacje, które umożliwią pracownikom zrozumienie działania sztucznej inteligencji, jej możliwości i ograniczeń, a także wyposażą ich w niezbędne umiejętności do efektywnego wykorzystania AI.

Kolejnym wyzwaniem jest brak standardów i protokołów dotyczących zarządzania danymi, co utrudnia integrację różnych systemów AI i wymaga wdrożenia odpowiednich standardów zarządzania danymi oraz promowania współpracy między różnymi interesariuszami. Ważnym czynnikiem są również wysokie koszty początkowe wdrożenia sztucznej inteligencji oraz niejasne zwroty z inwestycji, które często zniechęcają do inwestowania w tę technologię. Problem ten można do pewnego stopnia ograniczyć dzięki inicjatywom wspierającym transformację technologiczną, takim jak granty badawczo-rozwojowe czy ulgi podatkowe, które wspierają integrację AI w projektach infrastrukturalnych.

Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby zrewolucjonizować sektor infrastruktury, przynosząc korzyści w postaci zwiększonej efektywności zarówno w budowie, jak i w późniejszym zarządzaniu. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, konieczne jest w pierwszej kolejności przezwyciężenie barier wdrożenia poprzez inwestowanie w edukację, standaryzację danych oraz wsparcie finansowe. Dzięki temu sektor infrastruktury będzie mógł w pełni wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji i sprostać wyzwaniom przyszłości.


[1] EY, FIDIC, “How artificial intelligence can unlock a new future for infrastructure”, September 2024

Przeczytaj także: Infrastruktura Polska i Budownictwo 2025: Rynek cementu w obliczu zmian – stabilizacja czy nowa fala wzrostów?

Last Updated on 24 lutego, 2025 by Anastazja Lach

TAGS