O co pytać dostawcę chmury?

O co pytać dostawcę chmury?

Joanna Parasiewicz, Head of Communication & Marketing, OVHcloud CEE

W dobie presji inflacyjnej optymalizacja firmowych wydatków wydaje się słuszną ścieżką. Jeśli więc planujemy korzystać z zewnętrznych zasobów IT, a przy tym liczymy na oszczędności, jakie oferuje chmura, warto wiedzieć jaką listę pytań przygotować dla przyszłego dostawcy cloud.

Jakiś czas temu Gartner opublikował badanie[1], w którym zaskoczył mocnym wnioskiem, że organizacje, które nie zoptymalizowały strategii cloud przepłacają do 70% na usługi chmurowe. A jednak, niemal połowa firm zainteresowanych chmurą szuka oszczędności właśnie w niej[2]. Choć do analizy kosztów skutecznie zmuszają presja inflacyjna i warunki makroekonomiczne, tylko 1 na 10 przedsiębiorców (13 proc.) deklaruje, że rynkowe wyzwania nie spowodują odejścia od przyjętych planów, choć ponad jedna czwarta firm (27 proc.) zredukuje m.in. inwestycje w środki trwałe. Jak w tej sytuacji utrzymać sprawne działanie firmy? Optymalizować, ale z głową.

Według raportu firmy Gartner, niemal jedna czwarta średniego budżetu IT jest przeznaczana m.in. na zakup sprzętu. Planowaną redukcję kosztów warto więc zacząć od przyjrzenia się wydatkom inwestycyjnym (CAPEX), co jest o tyle zasadne, że niezależnie od sytuacji makroekonomicznej, postępująca cyfryzacja będzie zmuszać organizacje do modernizacji środowiska aplikacji i infrastruktury w celu zwiększenia efektywności kosztowej i elastyczności biznesowej. Rozwiązaniem może być infrastruktura dostarczana w modelu abonamentu, która zwalnia z konieczności zakupu własnego sprzętu czy utrzymywania serwerowni. Model wykupionej usługi umożliwia ponadto przejście na model operacyjny (OPEX) oraz rozliczanie zasobów według faktycznych potrzeb, a nie zaś za stałą gotowość pełnej infrastruktury. To istotny punkt na firmowym rachunku, zwłaszcza, że według badania[3] OVHcloud, własne maszyny w jakiejś formie utrzymuje niemal każda polska firma, a aż 60 proc. badanych korzysta wyłącznie z rozwiązań postawionych u siebie i nie decyduje się na outsourcing infrastruktury.

Wybrać chmurę, ale jaką?

Przesiadka do chmury, co odzwierciedlają m.in. studia przypadków, wymiernie wspiera oszczędności, operacyjność i elastyczność biznesu. Przykładowo w Sportano.pl, mulibrandowym sklepie sportowym, chmura publiczna pozwoliła na redukcję kosztów o blisko 50 proc. przy jednoczesnej optymalizacji działań oraz zwiększeniu mocy obliczeniowej o 30 proc. https://www.ovhcloud.com/pl/case-studies/sportano/

Optymalizacja wykorzystania chmury pozwala na lepszą kontrolę kosztów, a mądra migracja obciążeń może wręcz pomóc zaoszczędzić pieniądze, jednocześnie zwiększając elastyczność przedsiębiorstwa. Jednak kontrolę nad firmowym budżetem i uszczelnianie wydatków warunkuje wiedza ile i za co zapłacimy w tym i kolejnych miesiącach. Wstrzymanie inwestycji w kapitał ludzki, środki trwałe, nieruchomości – lista wyrzeczeń może być długa, jednak sytuacja społeczno-gospodarcza nie musi wiązać się wyłącznie z „zaciskaniem pasa”. Dążenie do obniżania kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich wyników oraz poziomu świadczonych usług, czyli optymalizację kosztów, warto postrzegać przez pryzmat inwestycji w rozwój firmy. Sposobów na optymalizację wydatków inwestycyjnych (CAPEX) jest wiele, jednym z nich może być np. korzystanie z chmury obliczeniowej, która – o ile zostanie wdrożona właściwie – da się policzyć.

Zanim powiesz „tak” – o co pytać dostawcę?

Chmura – to łatwo powiedzieć… Należy jednak pamiętać, że transformacja cyfrowa i wybór dostawcy nie powinny być dyktowane modą, promocjami, a tym bardziej czasową presją. Klient zainteresowany przeniesieniem biznesu do chmury powinien zadać dostawcy szereg pytań, m.in. o jego doświadczenie, posiadane referencje, zgodność z RODO oraz certyfikaty. Te ostatnie mogą być szczególnie istotne dla branż medycznych lub finansowych.

Inne istotne parametry, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze oferty, to bezpieczeństwo, elastyczność, dostępność oraz skalowalność rozwiązań. Nie mniej kluczowe są także czytelne warunki zakończenia współpracy, jasne reguły jak przenieść dane do innego dostawcy oraz jakie ewentualne koszty się z tym wiążą. To ważne, by wszystkie zmiany i/lub rozwiązania umowy z dostawcą usługi, czyli odwracalność – rozumiana często także jako opcja wyjścia – były zrozumiałe.

Dostawcę warto także pytać m.in. o:

  • Gdzie konkretnie będą przetwarzane dane i czy istnieje możliwość wyboru lokalizacji centrum danych;
  • Okres testowy usługi, a także wymiar wsparcia dedykowanego opiekuna, co pozwoli odkryć i zweryfikować wszystkie możliwości chmury pod kątem konkretnych potrzeb, także przed podjęciem ostatecznej decyzji o umowie;
  • Sama umowa – czy może obowiązywać na konkretny czas, czy od razu na stałe oraz jak wygląda polityka płatności, a także czy grozi nam vendor lock-in, czyli jakie są scenariusze zmiany dostawcy;
  • Wszystkie składowe ceny, m.in. koszty przesyłu danych, zapytań do API, niezbędne, aby móc z największym możliwym prawdopodobieństwem wiedzieć już na początku miesiąca, jaki rachunek zapłacimy wraz z jego końcem;
  • Limity oferowanej usługi, a dokładniej działania dostawcy w wypadku ich przekroczenia. Pomocne, gdyby słodki smak sukcesu, np. zakończonej większym niż przewidywanym powodzeniem akcji marketingowej, nie miał w sobie też nut goryczy.

Usługi dopasowane do indywidualnych potrzeb

Dzięki zwinności, elastyczności oraz modelowi rozliczeń chmura jest w stanie zagwarantować firmom niezależność oraz niemal nieograniczony potencjał rozwoju. Oczywiście jeśli zdecydujemy się na sprawdzonego dostawcę. To szczególnie ważne, ponieważ w ostatnim czasie jego rola ewoluowała. Znaczenie dostawcy nieustannie rośnie i obecnie jest on coraz częściej traktowany jako partner w biznesie. To właśnie wzajemny szacunek i zaufanie, którym obdarzamy się z klientami, są kluczem do rozwoju naszych firm.

W świecie, w którym dane znajdują się w centrum wszystkich aspektów życia, dostawca powinien wspierać pomysły swoich klientów, otwierać przed nimi nowe możliwości, pomagając im w dalszym rozwoju oraz oferować szeroki wachlarz usług i nieustannie rozwijać swoje portfolio. Doceniane jest też indywidualne podeście do klienta oraz oferta szytych na miarę, dopasowanych usług. Pozwala to bowiem zapewnić najlepszą jakość usług i satysfakcję obu stron.

Jak w każdym obszarze biznesu, tak i podczas korzystania z chmury, podstawą sukcesu są przejrzyste reguły gry i wzajemne zrozumienie potrzeb, które pozwalają na profity z potencjału, który oferuje cloud. A jeśli będziesz chciał sprawdzić, jak policzyć Twoją chmurę bądź sprawdzić, czy jest optymalna, zajrzyj pod ten adres: www.countthecloud.com 


Joanna Parasiewicz

Head ofCommunication & Marketing, OVHcloud CEE

Sprawdź, jak zoptymalizować chmurę

Poczytaj więcej o wdrożeniu w Sportano.pl


[1] Źrósło: Raport Gartner: „Realize cost savings after migrating to the cloud”, kwiecień 2021

[2] Źródło: Raport McKinsey, 2021

[3] „Dług technologiczny w postrzeganiu i zarządzaniu polskiego biznesu”, badanie OVHcloud zrealizowane przez Data Tribe, maj 2022.

Last Updated on 12 grudnia, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA