<strong>Business Intelligence – game changer w dobie kryzysu</strong>

Business Intelligence – game changer w dobie kryzysu

O tym, jak bardzo zmienił się nasz świat na przestrzeni ostatnich 2–3 lat, napisano już wiele. Spójrzmy na te zmiany z nowej perspektywy – przedsiębiorstw i danych, które są analizowane każdego dnia. Bądźmy uważni. To wszystko już kiedyś było.

Zaklęty krąg – od kryzysu do kryzysu

Na początkach kryzysu w latach 2007–2008 miałem okazję spotkać na swojej drodze wiele firm. Byłem wówczas odpowiedzialny za sprzedaż systemu QlikView – narzędzia nowej generacji do analizy danych przedsiębiorstw, które właśnie wchodziło na polski rynek. Był to prawdziwy game changer.

W przeciwieństwie do istniejących na rynku rozwiązań spod znaku IBM, SAP czy SAS, QlikView potrafił w zaledwie kilka godzin lub dni przekształcić surowe dane w informacje, a następnie we wnioski. Wspomniane wcześniej systemy potrzebowały na to samo zadanie zazwyczaj miesięcy, a niekiedy lat i równie mocno przeskalowanych budżetów.

Jeden kryzys o kilku twarzach

Jeśli pokusilibyśmy się o skategoryzowanie zachowań przedsiębiorstw w obliczu tamtego kryzysu, można byłoby je podzielić na 3 kategorie. Wyznacznikiem jest postawa względem zachodzących zmian i przyjętego sposobu działania:

  • Byle do przodu: Nie ma czasu na analizę danych. Idźmy cały czas w tym samym kierunku, jak dotychczas – to bezpieczna i sprawdzona droga.
               
  • Kolos na glinianych nogach: Musimy powołać zespół, który zbuduje dla nas odpowiednie raporty i na ich podstawie podejmiemy dalsze decyzje. Niniejszym uruchamiamy projekt      Hurtownia Danych v.1.0.
               
  • Spryciarze: Stare metody nie przyniosą korzyści. Musimy działać lekko i zwinnie, bo kryzys, który widzimy teraz, to tylko jego pierwsza fala. Przyjdą kolejne i na nie też musimy umieć szybko zareagować. Potrzebujemy do tego zwinnych systemów, które będziemy mogli rozwijać samodzielnie, bazując na odmiennym sposobie myślenia niż dotychczas.

Jak potoczyła się dalej ta historia? Przewidywalnie. Wiele firm stosujących metodę byle do przodu nie przetrwało do roku 2010. Kolosy aktualnie kończą wdrażać Hurtownię Danych v.2.0, lecz niestety bazują na założeniach z roku 2019 nie uwzględniają zmian, które zaszły w minionych latach. A Spryciarze? Mają się nieźle. Surfują właśnie po kolejnych falach kryzysu, ustawiając się tak, aby wykonać na nich jak najlepszy ślizg.

Rozglądamy się dzisiaj wokół siebie i wszystko wygląda bardzo znajomo. Znów obserwujemy te same schematy działania i podejmowania decyzji w obliczu bieżącego kryzysu. Nie trzeba dogłębnych analiz, żeby odpowiedzieć na pytanie, jaki będzie efekt. Analogie rządzą się swoimi prawami. Prawdopodobnie wystarczy w powyższym akapicie zwiększyć wartości liczbowe i gotowe.

Czy wystarczy być Spryciarzem?

I tak, i nie. Bycie Spryciarzem w obecnych czasach to tzw. good enough. Stosowanie zwinnych metodyk zarządzania firmą pozwala efektywniej sterować przedsiębiorstwem w obliczu bieżącej fali kryzysu.

Jeśli wykorzystujesz do tego analitykę danych – tym lepiej. Nie jest to jednak wystarczające do antycypowania kolejnych zagrożeń i szans na horyzoncie oraz wyprzedzania konkurencji. Do tego znów potrzeba nowych narzędzi, nowych umiejętności, nowego mindsetu.

W kierunku Business Intelligence

Jaki jest następny krok? Wybór rozwiązań analitycznych, które pozwolą Ci nie tylko patrzeć na Twoje dane wstecz, ale także wyznaczać trendy, wskazywać potencjalne przyszłe zdarzenia i uruchamiać właściwe procesy w sposób autonomiczny, bez interwencji człowieka. Niezależnie od tego, gdzie znajdują się Twoje dane, jak wiele ich jest i czy zatrudniasz w swojej firmie specjalistę z dziedziny Data Science.

Tym zajmujemy się na co dzień – wspieramy firmy, który stawiają na nowoczesne rozwiązania i świadomy rozwój. Dostarczamy im narzędzia, które sprawiają, że stają się Spryciarzami w swojej branży, nie tylko w obliczu kryzysu. Sprawdź na poniższym schemacie, w jakich obszarach możemy pomóc Twojej firmie:

Kim jesteśmy i co robimy?

Miło nam Cię poznać. Jesteśmy Data Wizards. Od niedawna w Executive Club, od zawsze – w świecie danych, których trafna analiza napędza rozwój biznesu. Na co dzień pomagamy firmom przekształcać dane we wnioski.

Nasi specjaliści są związani z obszarem analityki danych od kilkunastu lat. Przeprowadziliśmy setki projektów z zakresu Business Intelligence w Polsce i na świecie. Proponowane rozwiązania budujemy na podstawie produktów firmy Qlik i posiadamy najwyższy status partnerski – Qlik Elite Solution Provider.

Chcesz porozmawiać z nami o tym, jak analityka danych, AI, ML czy automatyzacja procesów może pomóc Twojej firmie rosnąć, mimo kolejnych fal kryzysu? Zeskanuj załączony kod QR.


Tomasz Samagalski, CEO Data Wizards

Last Updated on 29 marca, 2023 by Valeriia Honcharuk

Udostępnij
KATEGORIA
TAGS