Cyfrowa transformacja: żeby się zmieniać, trzeba wiedzieć jak

Cyfrowa transformacja: żeby się zmieniać, trzeba wiedzieć jak

W czasach technologicznej rewolucji globalna gospodarka wymaga znacznie szerszego niż dotychczas spojrzenia na otoczenie, w jakim działa firma. Trendy, które je kształtują, zadecydują o przyszłym sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa -jak je dostrzec i wykorzystać? 

Funkcjonowanie organizacji na rynku i jej sukces zależy w dużej mierze od tego, jak szybko adaptuje się do zmieniającej się dynamicznie sytuacji rynkowej. Firma nie jest bytem wirtualnym, rozwijającym się w sterylnych warunkach rynkowego modelu, tylko organizmem składającym się z ludzi, działającym w realnym otoczeniu. To, że funkcjonowanie przedsiębiorstwa jest zależne od lokalnej infrastruktury czy poziomu szkolnictwa jest oczywiste. Podobnie jak konieczność wypracowania sposobów ochrony przez skutkami wydarzeń w rodzaju powodzi lub huraganów. Jednak dopiero dostrzeżenie, jak ogromny wpływ na organizację ma styl życia jej pracowników, globalne mody czy wydarzenia, pozwala zrozumieć, że sukces biznesowy wymaga śledzenia nie tylko trendów lokalnych, ale też światowych – chociaż nie zawsze są one oczywiste.  

Jak przewidzieć przyszłość?

Z myślą o próbie zidentyfikowania i opisania trendów, które już dziś kształtują przyszłe środowisko firmy, powstał projekt Future Thinkers. Podczas warsztatów zorganizowanych przez Dell Technologies we współpracy z Digital Excellence, CIONET, SAP oraz Infuture.Institute uczestnicy projektu dyskutowali na temat bieżących zmian i możliwych scenariuszy przyszłości.

Jako lider nowych technologii i partner wielu firm przechodzących proces cyfrowej transformacji, doskonale zdajemy sobie sprawę ze skali zarówno wyzwań, jak i możliwości, jakie niosą ze sobą nadchodzące zmiany. Projekt Future Thinkers to wyraz wiary w możliwość wykorzystania kolektywnego doświadczenia naszych partnerów w formule coopetition, czyli competitive cooperation – konkurencji opartej o wspólne myślenie oraz rozmowę o przyszłości. Jesteśmy przekonani, że w ten sposób możliwe będzie skuteczne analizowanie trendów i opracowywanie planów optymalnego ich wykorzystania. mówi Kamil Etel, Business Development Automotive, Dell Technologies

Łatwo wpaść w pułapkę myślenia o dokonujących się zmianach – określanych często zbiorczym terminem cyfrowej transformacji – jak o czymś, co dotyczy tylko tych podmiotów, które należą do branży nowych technologii. Tymczasem cyfrowa transformacja to proces, przed którym nie ucieknie żadna firma, ponieważ rozprzestrzenia się on w całym środowisku każdej organizacji. Jakie trendy trzeba więc wziąć pod uwagę, planując strategie na najbliższe lata?

Cyfrowi nomadzi w świecie cyberzagrożeń

Pierwszym z istotnych trendów przyszłości jest bezpieczeństwo cybernetyczne. Świadomość cyberpodatności, z której płynie impuls do analizy zagrożeń występujących w firmie i zadbania o odpowiednie zabezpieczenie danych, wcale nie jest oczywista i powszechna. Wydawać by się mogło, że problem dotyczy przede wszystkim firm, dla których infrastruktura IT jest niezbędna do prawidłowego prowadzenia podstawowej działalności. To wrażenie jest słuszne, jednak dalsze wnioski mogą być zaskakujące: do tej grupy należą dziś niemal wszystkie przedsiębiorstwa! W związku z tym myślenie o zapewnieniu business continuity nie może dziś ograniczać się do przygotowania organizacji na skutki klęsk żywiołowych czy katastrofalnych awarii infrastruktury. Konieczne jest uwzględnienie zagrożeń cybernetycznych o bardzo różnorodnym charakterze, a także ich konsekwencji. Może to być zewnętrzny atak mający na celu zdobycie lub zniszczenie danych, zablokowanie czy utrudnienie komunikacji pomiędzy oddziałami firmy, uniemożliwienie prowadzenia sprzedaży i obsługi klientów albo zatrzymanie produkcji. Firma może też stać się przypadkową ofiarą rozprzestrzeniającego się w Internecie złośliwego oprogramowania, albo ucierpieć w wyniku ataku wymierzonego w jednego z jej partnerów czy kooperantów. Zbudowanie systemu informatycznego całkowicie odpornego na działania cyberprzestępców oraz awarie infrastruktury jest niemożliwe. Chociaż wysiłki organizacji zawsze koncentrują się na minimalizacji ryzyka, konieczne jest także przygotowanie planów business continuation przewidujących takie sytuacje i zawierających procedury, które pozwolą podtrzymać funkcjonowanie firmy i jak najszybciej przywrócić ją do stanu pełnej operacyjności.

Kolejny trend jest nieco mniej spektakularny od często pojawiającej się w mediach kwestii cyberzagrożeń, ma jednak potencjał do głębokiego przekształcenia środowiska biznesowego firm. Mowa o cyfrowym nomadyzmie. Według raportu Future Thinkers szacuje się, że w 2035 roku na rynku pracy będzie ponad miliard cyfrowych nomadów, czyli osób, które dzięki nowoczesnym technologiom nie są już przywiązane do biurka, ani nawet biura. Mogą one świadczyć pracę z każdego miejsca na świecie, do którego dociera Internet. Cyfrowy nomadyzm otwiera ogromne możliwości rekrutacji wartościowych pracowników – bez ograniczeń, jakie niosła ze sobą lokalizacja kwatery głównej czy placówek firmy. Pozwala na optymalizację kosztów oraz daje szansę sprostania wyzwaniom globalizacji. Jednocześnie, stanowi jednak kolosalne zagrożenie dla integralności systemów informatycznych przedsiębiorstwa, a także wielkie wyzwanie dla personelu IT, którego zadania dotyczą w tej sytuacji urządzeń końcowych rozproszonych na przestrzeni setek kilometrów, niemożliwych do bezpośredniego serwisowania i zarządzania.  

Dobrze przeprowadzona transformacja

Warto przyjrzeć się konkretnemu przykładowi tego, jak w praktyce może wyglądać wdrożenie rozwiązania przygotowującego firmę na przyszłe wyzwania z uwzględnieniem trendów zidentyfikowanych w projekcie Future Thinkers. Może za niego posłużyć firma, która zdecydowanie nie kojarzy się z cyfrową rewolucją – jeden z najważniejszych w Europie producentów stolarki otworowej. Założona w 1998 roku firma Eko-Okna S.A. doskonale radzi sobie na rynku okien i drzwi, powstających, tak jak wskazuje jej nazwa, z ekologicznego drewna. W ciągu nieco ponad 20 lat działalności zwiększyła zatrudnienie do ponad 7000 pracowników i dziś każdego dnia wysyła do klientów tysiące okien i elementów montażowych. Czego jednak nie widać na pierwszy rzut oka, Eko-Okna S.A. wykorzystują w codziennych operacjach 150 serwerów obsługujących ponad 50 systemów informatycznych. To doskonały przykład na to, że współcześnie każda firma jest de facto firmą technologiczną, w której serwerownia jest równie istotna jak hala produkcyjna czy magazyn.

W Eko-Okna S.A. funkcjonuje 2500 urządzeń klienckich wykorzystywanych przez niemal 1800 pracowników. Zgodnie z przewidywaniami wynikającymi z trendów programu Future Thinkers, stanowiło to bardzo poważne wyzwanie dla efektywności funkcjonowania firmy. Poszukując sposobu na wyjście poza ograniczenia dotychczasowej infrastruktury IT i zapewnienie bezpieczeństwa cybernetycznego, business continuity oraz zwiększenie elastyczności, Eko-Okna S.A. zdecydowały się na wprowadzenie platformy Virtual Desktop Infrastructure, dostarczonej przez Dell Technologies. Wirtualizacja środowiska pracy na urządzeniach końcowych pozwoliła w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje między innymi cyfrowy nomadyzm, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa i wygody zarządzania przy znaczącym zmniejszeniu niezbędnych nakładów pracy ze strony zespołu IT. Z punktu widzenia business continuity zastosowanie VDI okazało się rozwiązaniem optymalnym, dzięki któremu możliwe stało się odtworzenie całego środowiska w sposób znacznie szybszy i wymagający mniejszych zasobów, niż miałoby to miejsce w przypadku użycia rozwiązań wykorzystujących kopie zapasowe.

Dzisiejsze środowisko biznesowe przechodzi – wraz z całym światem – gwałtowne zmiany, których konsekwencje i szybkość często zaskakują. Zapewnienie firmie konkurencyjności dziś i w przyszłości wymaga od jej kadry zarządzającej świadomości trendów i reagowania na ich przewidywane skutki, zanim jeszcze się pojawią. Czy będzie to cyfrowy nomadyzm, cyberbezpieczeństwo, wykorzystywanie chmury czy zmiany w strukturze demograficznej społeczeństw albo wykorzystanie elementów sztucznej inteligencji – nieświadomość lub zignorowanie dziejących się zmian może mieć poważne skutki dla sukcesu biznesowego, a może nawet istnienia każdej firmy.


Autor:

 Iryna Szwabowska, Dell Technologies

Last Updated on 25 lutego, 2021 by Karolina Ampulska

Udostępnij
KATEGORIA
Udostępnij artykuł