Deutsche Bahn i Siemens Mobility wkraczają w erę wodoru

Deutsche Bahn i Siemens Mobility wkraczają w erę wodoru

Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility wprowadzają przyjazne dla klimatu zmiany w transporcie i po raz pierwszy wspólnie testują wykorzystanie wodoru w transporcie kolejowym. Celem jest sprawdzenie zupełnie nowego całościowego systemu składającego się z nowo opracowanego pociągu i nowo zaprojektowanej stacji paliw. DB przekształci jeden za swoich zakładów, tak aby można było tam utrzymywać pociąg wodorowy. Pierwsze próby eksploatacyjne w 2024 r.

System składający się z pojazdu i odpowiedniej infrastruktury, ma na celu zastąpienie spalinowych zespołów trakcyjnych w transporcie regionalnym i znaczne ograniczenie emisji CO2 na kolei. Planuje się przetestowanie pociągu przez rok w rejonie Tybingi, przy wsparciu Ministerstwa Transportu Badenii-Wirtembergii oraz Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej

Pociąg, który zbuduje Siemens Mobility, będzie oparty na platformie Mireo – jako wersja dwuczłonowa z nowo opracowanym napędem wodorowym. Mireo Plus H będzie miał taką samą charakterystykę trakcyjną jak jego elektryczny odpowiednik, zaś zasięg przewidziano na 600 kilometrów.

Deutsche Bahn opracowuje nową stację napełniania wodorem, która może tankować pociąg w tym samym czasie, co pociąg napędzany olejem napędowym. Wodór będzie produkowany lokalnie w Tybindze z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej. Aby móc obsługiwać pociąg, zakład DB w Ulm zostanie odpowiednio wyposażony. Tankowanie ma zajmować nie więcej niż 15 minut.

Podczas próbnej eksploatacji pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem, planowanej na 2024 r., pociąg zastąpi jeżdżący tam spalinowy zespół trakcyjny. Napęd wodorowy pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Obecnie DB eksploatuje około 1300 spalinowych zespołów trakcyjnych w ruchu regionalnym. Około 40 procent sieci kolejowej o długości 33 000 km nie jest zelektryfikowana. Poza dalszą elektryfikacją, jednym ze sposobów na to, by DB stał się neutralny dla klimatu, jest stosowanie pociągów wodorowych.

Dzięki temu projektowi po raz kolejny udowadniamy, że Deutsche Bahn to nie tylko grupa zajmująca się mobilnością, ale i technologią. Fakt, że będziemy produkować wodór lokalnie z energii elektrycznej wytwarzanej w sposób przyjazny dla środowiska i tankować pociąg tak szybko jak pociąg spalinowy pokazuje, że przyjazny dla klimatu ruch regionalny jest możliwy. Musimy ograniczyć zużycie paliw kopalnych do zera. Tylko w ten sposób DB może być neutralne dla klimatu do roku 2050. Do tego czasu, nie będziemy już eksploatować żadnego pojazdu zasilanego olejem napędowym – powiedziała Prof. Sabina Jeschke, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii.

Siemens Mobility i Deutsche Bahn wspólnie opracowują nową generację systemu trakcji wodorowej – kompletny system składający się z pociągu wodorowego oraz infrastruktury, w tym nowego, innowacyjnego systemu szybkiego tankowania w zaledwie 15 minut. Pociąg charakteryzuje się dużą mocą napędową 1,7 MW pozwalającą osiągać do 1,1 m/s² przyspieszenia i prędkość maksymalną 160 km/h. Ta innowacyjna technologia sprawi, że eksploatacja pociągów napędzanych wodorem będzie szybsza, bardziej wydajna i bardziej przyjazna dla środowiska. Napęd wodorowy jest bezemisyjnym i zaawansowanym rodzajem napędu pociągów, który umożliwia dekarbonizację transportu kolejowego i znacząco przyczynia się do osiągnięcia naszych celów klimatycznych – dodał Michael Peter, CEO Siemens Mobility

Bardzo się cieszę, że pierwszy pociąg z tą nową i zrównoważoną technologią pojedzie z nami do Badenii-Wirtembergii. Zwłaszcza na liniach niezelektryfikowanych napęd wodorowymi ogniwami paliwowymi może stać się przyjazną dla klimatu alternatywą dla napędów spalinowych. Niezależnie od tego, czy jest to energia elektryczna z sieci trakcyjnej, czy też wodór – decydującym czynnikiem jest to, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych. Nasz region lubi być pionierem nowoczesnego, zrównoważonego transportu kolejowego. Jest to zasadniczy element transformacji w transporcie – powiedział Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii.

Szczegóły projektu:

Oficjalnie projekt wspólnego finansowania nosi nazwę „H2goesRail”. Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) ogłosiło finansowanie w ramach Narodowego Programu Innowacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych.

Napęd wodorowy:

W napędach wodorowych reakcja wodoru i tlenu wytwarza energię elektryczną i czystą wodę jako „produkt odpadowy”. Wykorzystanie takich pociągów jest jednym ze sposobów na to, aby DB stał się neutralny dla klimatu i zastąpił pojazdy zasilane olejem napędowym. Zielona energia elektryczna jest wykorzystywana do wytwarzania przyjaznego dla środowiska „zielonego wodoru”. Za dostawy energii odpowiedziany będzie DB Energie.

Mireo Plus H:

Siemens Mobility opracowuje dwuczłonowy pociąg regionalny z napędem wodorowym najnowszej generacji, na potrzeby rocznej eksploatacji próbnej. W układzie zasilania napędu znajdziemy ogniwa paliwowego oraz akumulatory litowe typu jonowego. Mireo Plus H będzie miał taką samą moc jak elektryczne zespoły trakcyjne i zasięg 600 km – w zależności od warunków eksploatacji, takich jak sezon lub trasa. Wersja trójczłonowa będzie miała zasięg 1000 km. Niskie koszty cyklu życia wynikające z niskich kosztów eksploatacji i napraw oraz maksymalna prędkość 160 km na godzinę to cechy wyróżniające pojazd.

Stacja napełniania:

Wodór jest produkowany w procesie elektrolizy na mobilnej stacji paliw, obsługiwanej przez DB Energie w zakładzie DB Regio w Tybindze. W elektrolizerze woda jest rozdzielana na wodór i tlen za pomocą energii elektrycznej. Sprężony wodór jest magazynowany w mobilnej jednostce magazynowej. Przed procesem tankowania zielone paliwo jest przetwarzane i chłodzone w przyczepie cysterny znajdującej się obok. Mobilna struktura umożliwia łatwą realizację kolejnych projektów testowych. DB Energie opracowuje, testuje i optymalizuje niezbędną infrastrukturę wodorową.

Szybkie tankowanie:

Pociąg będzie tankowany wodorem w nowym typie procedury: po raz pierwszy tankowanie pociągu nie zajmie więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Jest to ważny aspekt z uwagi na ściśle określone obiegi pociągów DB w ramach rozkładu jazdy w ruchu regionalnym. Dzięki temu technologia wodorowa jest konkurencyjna w stosunku do dotychczas stosowanego w codziennej eksploatacji oleju napędowego.

Utrzymanie:

Zakład DB Regio w Ulm jest przekształcany na potrzeby utrzymania wodorowych zespołów trakcyjnych (WZT / HEMU). Pracownicy DB Regio po gruntownym przeszkoleniu i wspierani przez pracowników Siemens Mobility, będą mogli tam utrzymywać pociągi napędzane wodorem.

Eksploatacja próbna:

Próbna eksploatacja pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem rozpocznie się w 2024 roku i potrwa rok. Przewidywane jest osiągnięcie przebiegu na poziomie 120 000 kilometrów w ruchu planowym. Trasa ta jest szczególnie odpowiednia do prób ze względu na typowy dla ruchu regionalnego rozkład jazdy oraz zróżnicowaną topografię. Mireo Plus H zastąpi wykorzystywany na tej trasie spalinowy zespół trakcyjny i pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2.


Autor:

Deutsche Bahn i Siemens Mobility

Last Updated on 22 grudnia, 2020 by Karolina Ampulska

Udostępnij
KATEGORIA
Udostępnij artykuł