Jak IPOE sprawdza się w kontekście nowych przepisów o ewidencji akcyzowej?
Od 1 stycznia 2023 obowiązują nowe przepisy dotyczące elektronicznego prowadzenia ewidencji akcyzowej. Będą ją zobowiązani prowadzić między innymi przedsiębiorcy o statusie podatnika akcyzy od energii elektrycznej. Z platformą IPOE ten sposób rejestracji nie stanowi jednak żadnego problemu.
Zmiana w przepisach. Co powinni wiedzieć przedsiębiorcy produkujący i pobierający energię?
Nowe zapisy legislacyjne dotyczą wybranych firm, które zajmują się produkcją energii, jej sprzedażą oraz zakupem z sieci energetycznej. Co z tymi, którzy prowadzą taką ewidencję w formie tradycyjnej? Do końca 2022 roku mogą jej dokonywać zarówno elektronicznie, jak i na papierze.
Natomiast bez względu na to, trzeba przygotować się na zmianę dotychczasowych nawyków. Te kilka miesięcy wydają się długim okresem, ale im szybciej zaimplementuje się nowy sposób rejestrowania, tym lepiej z punktu widzenia organizacyjnego.
Uwaga: brak prowadzenia takiej ewidencji w wymaganej formie może skutkować odpowiedzialnością skarbową.
Jak powinna być prowadzona ewidencja akcyzowa w formie elektronicznej?
Elektroniczna ewidencja akcyzowa musi być prowadzona w taki sposób, by:
- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów,
- umożliwiała wprowadzanie zmian (oraz pozwalała zidentyfikować kto takie zmiany wprowadził),
- zapewniała możliwość wygenerowania raportów oraz ich wydruk,
- uniemożliwiała usuwanie wpisów,
- przechowywała kopie dokumentacji zapisanej na informatycznym nośniku danych,
- gwarantowała ochronę przechowywanych informacji.
Jak widać, tych uwarunkowań jest sporo. Właśnie dlatego zwykły arkusz Excel nie będzie wystarczający. Przez “elektroniczną ewidencję” należy rozumieć zaawansowany układ gromadzenia i przetwarzania danych, który pozwala na kompleksowe działanie. Nie bez znaczenia jest też przejrzystość i intuicyjność dla użytkownika.
W spełnieniu wspomnianych wymogów ustawy pomagają wyspecjalizowane systemy i narzędzia, takie jak IPOE, czyli Inteligentna Platforma Optymalizacji Energii.
W jaki sposób IPOE wspiera proces elektronicznego ewidencjonowania?
IPOE jest systemem umożliwiającym kompleksowy monitoring oraz optymalizację zużycia energii. Dziś, w kontekście nowych zasad ewidencji, jego potencjał jest jednak jeszcze większy.
Jaka jest zasada działania tego narzędzia? Pomiar wykonywany jest na przyłączu energii elektrycznej, a następnie dochodzi do komunikacji z inwerterem. Klient, chcący spełniać współczesne wymogi, zyskuje zatem pełny ogląd na temat tego, jaki jest przepływ energii między jego produkcją a siecią.
Dowiaduje się:
- ile energii zużyto,
- ile energii dostarczono do sieci,
- ile energii pobrano z sieci,
- ile własnego zapotrzebowania zużywa się za pomocą produkcji energii własnej,
- jaka jest jakość energii na przyłączu,
- czy występują ewentualne przekroczenia.
IPOE to narzędzie, które spełnia założenia nowoczesnego ewidencjonowania. Daje możliwość przechowywania danych w chmurze, oczywiście z zachowaniem zasad cyberbezpieczeństwa oraz z uwzględnieniem kopii zapasowych danych.
Jak zostało wspomniane, jednym z kluczowych aspektów każdej ewidencji akcyzowej, jest możliwość dokonywania korekty i identyfikowania osób, które dokonały poprawek. Tutaj z pomocą po raz kolejny przychodzi IPOE. Każdy użytkownik ma swój indywidualny login i hasło oraz cyfrowy identyfikator. Tak więc istnieje możliwość wprowadzania poprawek w parametrach – zmiana odbywa się na zasadzie edycji wpisu i zatwierdza się ją z adnotacją, że poprzednia wersja jest anulowana. Jednocześnie każda taka modyfikacja jest opatrzona identyfikatorem osoby, która ją przeprowadziła. W dowolnym momencie można jednak powrócić do wpisu oryginalnego.
Źródło informacji: APA
Last Updated on 16 września, 2022 by Anastazja Lach