Polskie firmy testują AI, ale nie są gotowe na jej strategiczne wdrożenie. Nie potrafią jej zastosować w procesach biznesowych

Polskie firmy testują AI, ale nie są gotowe na jej strategiczne wdrożenie. Nie potrafią jej zastosować w procesach biznesowych

Czterech na pięciu polskich menedżerów korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji w codziennej pracy, ale głównie do prac biurowych czy podstawowej analityki – wynika z ankiety WEBCON. Na pełne, strategiczne wdrożenie AI w procesach biznesowych gotowe jest mniej niż co 10. duże przedsiębiorstwo. Tymczasem w Niemczech taką gotowość deklaruje już 41 proc. badanych menedżerów z dużych firm. Głównymi barierami w rozwoju AI w polskich organizacjach są obawy o bezpieczeństwo danych i brak kompetencji technologicznych.

Stopniowe wdrażanie AI przez polskie firmy

Polscy menedżerowie po AI sięgają chętnie – 80 proc. z nich deklaruje, że używa jej do codziennych zadań personal productivity (zadania osobiste), takich jak tworzenie tekstów (54 proc.), analiza danych (48 proc.) i raporty (30 proc.), oraz w pracy kreatywnej – wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia oraz TGM Research na zlecenie WEBCON na grupie łącznie 200 menedżerów z dużych przedsiębiorstw w Polsce oraz w Niemczech. Takie wykorzystanie technologii to jednak tylko doraźna pomoc w usprawnieniu podstawowych zadań. Polskie firmy nie są natomiast gotowe do strategicznego wdrożenia AI. Z deklaracji nieco ponad 30 proc. menedżerów wynika, że ich firma dopiero analizuje potrzeby i możliwości wykorzystania tej technologii. Tylko 8 proc. deklaruje, że ich firma jest gotowa do jej wdrożenia w procesach biznesowych, które generują realne korzyści finansowe.  

– To jest stosunkowo mały wskaźnik, natomiast on jest zbieżny z tym, co mówi rynek. Badania niezależne też mówią o tym, że tylko 5 proc. wdrożeń AI w firmach dzisiaj przynosi realne korzyści – mówi agencji Newseria Michał Potoczek, prezes WEBCON.

Dla porównania w Niemczech 41 proc. badanych menedżerów ocenia, że ich organizacja jest gotowa do korzystania z rozwiązań sztucznej inteligencji. Tylko 2 proc. twierdzi, że ich firma w ogóle nie interesuje się AI. W Polsce ten odsetek wyniósł 40 proc.

Sztuczna inteligencja na Zachodzie

Zachodni sąsiedzi Polski są do wdrożenia tej technologii zdecydowanie lepiej przygotowani. Dysponują do tego chociażby ukierunkowanymi strategiami, zdążyli też opracować polityki bezpieczeństwa. A to właśnie bezpieczeństwo danych i obawa o kontrolę nad nimi jest jedną z głównych barier dla wdrażania AI w polskich firmach – tak deklaruje 38 proc. ankietowanych. 23 proc. menedżerów w Polsce uważa, że ich firmy nie mają odpowiednich narzędzi ani kompetencji, aby w pełni korzystać z AI.

 Tu jest wiele perspektyw. Z perspektywy zarządów, z którymi rozmawiamy, są z reguły obawy o bezpieczeństwo danych. W szczególności modele LLM-owe [duże modele językowe – red.] są z reguły deponowane na chmurze i uruchomienie ich wymaga pewnego zabezpieczenia danych, zbudowania polityk bezpieczeństwa wokół tego, co przekazujemy do modeli, w jaki sposób i w jakich procesach je wykorzystujemy. To jest pewne wyzwanie – mówi Michał Potoczek– Z drugiej strony mamy barierę kompetencyjną, czyli musimy potrafić używać narzędzi AI do generowania wartości w procesach. To wymaga innego podejścia do budowania aplikacji w firmie, do ich wdrażania, szukania efektywności kosztowej i przychodowej.

Co ciekawe, 82 proc. badanych uważa, że narzędzia AI mogą się przyczynić do lepszych wyników pracy w ich zespołach, ale co czwarty menedżer nie ma pewności co do tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja mogłaby wesprzeć ten aspekt. Oczekiwania wobec sztucznej inteligencji są więc bardzo duże, a zdaniem ekspertów kluczowe wyzwanie polega dziś na przełożeniu go na praktykę.

Strategie AI

– Dzisiaj większość firm w Polsce ma strategię AI, czyli mówi o tym, że chce tej technologii używać i wykorzystywać ją w procesach, chce zwiększać efektywność określonych działań, chce też generować z AI nowe strumienie przychodów. Bardzo mało firm w praktyce implementuje takie reguły, które umożliwiają uzyskiwanie tych efektów. Większość typowych przedsiębiorstw bada AI gdzieś obok głównych procesów biznesowych. Bardzo dużym wyzwaniem dla firm jest przejście z etapu testowania, prototypowania i bawienia się AI do jej realnego zastosowania w procesach. I to, co my chcemy zrobić, to de facto pokazać firmom, w jaki sposób inkorporować AI w istniejące procesy i jak szybko zbudować w nich wartość dzięki AI – wyjaśnia prezes WEBCON

Z raportu opublikowanego w czerwcu przez NASK wynika, że 29 proc. przedstawicieli zawodów o wysokim poziomie podatności na generatywną sztuczną inteligencję wyraża obawy o to, że AI doprowadzi do redukcji zatrudnienia. Takie wątpliwości miał również co piąty pracownik, którego stanowisko nie byłoby podatne na wpływ GenAI. Zdaniem ekspertów w takim postrzeganiu sztucznej inteligencji przez pracowników główną rolę odgrywa brak edukacji na temat tych narzędzi. 

Raport WEBCON

– To jest pewne wyzwanie przed zarządami, żeby zbudować strategię, również w kontekście pracownika. Pokazać mu, że jednak szukamy korzyści, robimy reskilling kompetencji w firmach i budujemy pewną nową strategię, która docelowo ma poprawić efektywność, ale nie zastąpić ludzi – podsumowuje Michał Potoczek.

Raport WEBCON wskazuje, że wiele firm wciąż jednak nic nie robi, by te kompetencje pracowników podnosić. Co trzeci badany menedżer w Polsce nie odbył żadnego szkolenia ani nie otrzymał wytycznych dotyczących AI, a 8 proc. dopiero na nie czeka. 20 proc. przyznaje, że musiało się szkolić samodzielnie. Jednocześnie wśród menedżerów z Niemiec tylko co 10. nie miał żadnego szkolenia ani nie otrzymał wytycznych. 84 proc. ma już jakąś formę edukacji za sobą.


Źródło informacji: biznes.newseria.pl

Przeczytaj także: Polska wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne. Baza PERN w Dębogórzu dzięki rozbudowie stała się największą bazą paliwową w kraju

Last Updated on 5 listopada, 2025 by Katarzyna Zawadzka

Udostępnij