Raport ID Logistics: 57% firm oczekuje przyśpieszenia procesów dzięki AI

Raport ID Logistics: 57% firm oczekuje przyśpieszenia procesów dzięki AI

Rozwój sztucznej inteligencji może być szansą dla wielu firm. Ponad połowa firm dostrzega w AI narzędzie do usprawnienia operacji, a 40% zwraca uwagę na możliwość obniżenia wydatków – wynika z najnowszego raportu ID Logistics „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?”. Mimo to, jedynie co piąta firma aktywnie korzysta z rozwiązań opartych na AI, głównie ze względu na wysokie koszty wdrożeń, które dla 55% respondentów stanowią główną barierę.

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wykorzystuje zaledwie 21% badanych firm. Wśród przedsiębiorstw wdrażających rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji dominują przedstawiciele sektora e-commerce. Z AI korzysta już 28% firm z tej branży. Do wdrażania tej technologii bardziej skłonne są też przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku przychody powyżej 20 mln złotych, a swoją działalność prowadzą w Polsce i Unii Europejskiej (33%). Co ważne, zdaniem większości ankietowanych przedstawicieli firm, wdrożenie sztucznej inteligencji nie jest warunkiem decydującym o ich przetrwaniu na rynku. Co trzeci pytany uważa jednak, że firma, w której pracuje powinna stale inwestować w oparte o tę technologię rozwiązania, ponieważ redukują one koszty operacyjne firmy.

Sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, wywierając znaczący wpływ na wszystkie sektory gospodarki, w tym także logistykę. Dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań, firmy mogą uzyskać wyraźny wzrost efektywności operacyjnej. Takie oczekiwania widzimy także w odpowiedziach respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby naszego najnowszego raportu. Jednocześnie, kluczowe dla logistyki jest wprowadzanie niezawodnych rozwiązań, które gwarantują stabilność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw – komentuje Marcin Smoła, Dyrektor Operacyjny ID Logistics Polska.

SZTUCZNA INTELIGENCJA NAPĘDZA WYDAJNOŚĆ OPERACYJNĄ   

Jak wynika z odpowiedzi przedstawicieli branż badanych na potrzeby raportu „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?”, najważniejszą korzyścią płynącą z wdrażania sztucznej inteligencji jest przyspieszenie procesów (57%) oraz redukcja kosztów (40%). Taka automatyzacja powtarzalnych zadań pozwala firmom na efektywniejsze zarządzanie zasobami, wpływając na poprawę wydajności operacyjnej. Dodatkowo, 37% przedsiębiorstw widzi duży potencjał AI w optymalizacji ich logistyki. Do innych zalet wdrożeń AI zaliczają się dokładniejsze statystyki i raportowanie (32%), zmniejszenie liczby błędów (31%), zwiększenie bezpieczeństwa (22%) oraz lepsze pozyskiwanie danych (22%).

WYSOKIE KOSZTY I PROBLEMY Z IMPLEMENTACJĄ HAMUJĄ WDRAŻANIE AI

Wdrażanie sztucznej inteligencji w firmach napotyka liczne wyzwania, z których najważniejszym są wysokie koszty, na które zwraca uwagę aż 55% przedsiębiorstw. Wydatki te często wiążą się z koniecznością modernizacji istniejącej infrastruktury oraz integracji nowych rozwiązań z aktualnymi procesami. Dodatkowo, 39% firm boryka się z trudnościami w implementacji AI w dotychczasowych strukturach operacyjnych. Poza kwestiami finansowymi, 44% respondentów wyraża obawy związane z zbyt szybkim rozwojem sztucznej inteligencji. Taki pogląd podzielają badani, z wszystkich branż, niezależnie od wielkości firmy czy rynku, w którym działają. Niepewność rodzi w nich wpływ AI zarówno na przyszłość zatrudnienia, jak i w kontekście długofalowych konsekwencji wdrożeń.


Raport „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Założenie kwot dotyczyło branży oraz zakresu obowiązków respondentów w ramach firmy, w której pracują.

Przeczytaj także: Szkolenia o AI dla 11 tysięcy nauczycieli. Fundacja Orange z nowym projektem

Last Updated on 3 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS