Sztuczna inteligencja? Tak, ale w bezpiecznej wersji

Sztuczna inteligencja? Tak, ale w bezpiecznej wersji

Sztuczna inteligencja staje się elementem, który przyspiesza procesy w biznesie. Jednocześnie budzi wiele pytań – o bezpieczeństwo, stabilność zatrudnienia w firmach. – Zbudowaliśmy model dający szansę na błyskawiczne uwolnienie pełnego potencjału organizacji, bez obaw dotyczących bezpieczeństwa danych, zgodności z lokalnym prawem czy jakości odpowiedzi AI – mówi Dariusz Kwieciński, Head of South Eastern Europe, European Platform Business w Fujitsu.

Sztuczna inteligencja to dziś ważny filar cyfrowych przemian przedsiębiorstw, a jak pokazują przewidywania ekspertów, wkrótce również fundament ich funkcjonowania na wielu polach. Wyliczenia analityków zawarte w naszym raporcie “Generative AI Innovation. Where is the business value?” dowodzą, że wykorzystanie AI w biznesie będzie rosło, osiągając w 2032 roku rekordowe wyniki. Cytowani w raporcie ekonomiści Uniwersytetu Oksfordzkiego uważają, że wielkość rynku tylko w USA wzrośnie z 477 miliardów dolarów do 1 biliona, Bloomberg przewiduje wzrost do 1,3 biliona dolarów, a McKinsey – aż 4,4 biliona. Firmy, które nie opracują planu na wdrożenie AI w swojej działalności wkrótce mogą zacząć tracić.

Odpowiedzialni liderzy nie mogą przejść obojętnie obok AI. Rezygnując z takiej szansy, wypisujemy się z wyścigu o innowacje, a w rezultacie z konkurowania o klientów. Sztuczna inteligencja pozwala na optymalizację i przyśpieszenie wielu procesów biznesowych, wzrost rentowności przedsiębiorstw oraz pozyskanie nowych segmentów i rynków. Konieczność przyśpieszonej adaptacji w tym obszarze nie zwalnia zarządów i menedżerów z obowiązku, aby wdrażać nowoczesne technologie w sposób bezpieczny i dojrzały. Zapewnienie bezpieczeństwa poufnych informacji organizacji, w tym również danych partnerów handlowych i klientów, to nie tylko wymóg prawny i wizerunkowy, ale także element budowania przewagi biznesowej.

Generatywna sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sposób funkcjonowania organizacji – tak pokazują wyniki naszego innego badania, “The latest trends in global CxO’s AI and sustainability initiatives”, z sierpnia br. Wykorzystanie generatywnego AI jest już znaczącym trendem. Wśród firm zaangażowanych w transformację cyfrową, w aż 31% zbadanych organizacji zadania pracowników już teraz są wspierane przez generatywną sztuczną inteligencję, w 37% firm są plany, by wydarzyło się to w najbliższym roku, zaś w przypadku 29% – w ciągu najbliższych trzech lat. Tylko 3% firm zaangażowanych w transformację cyfrową nie ma takich celów.

Co równie ważne, wyniki badania pokazują, że aż 75% menedżerów z kadry zarządzającej uważa, że współpraca między ludźmi a sztuczną inteligencją będzie postępować, znacząco zmieniając procesy biznesowe. To, w jaki sposób organizacje zyskają na zastosowaniu generatywnego AI będzie także zależało od kompetencji, wiedzy oraz przeszkolenia pracowników.

Niepokoić może fakt, że ponad 1/3 firm nie ma szerokiej, obejmującej całą firmę strategii wdrożenia AI. Tymczasem pracownicy już teraz dostrzegają korzyści wynikające z tej technologii i często na własną rękę korzystają z bezpłatnych narzędzi, stawiając w ten sposób pracodawców przed szeregiem ryzyk. Jak wynika z danych Cyberhaven Labs, ilość danych wprowadzanych przez pracowników do narzędzi genAI gwałtownie skoczyła – tylko w okresie od marca 2023 r. do marca br. niemal sześciokrotnie. Pracownicy wrzucali w chatboty informacje związane z obsługą klienta (ponad 16%), kody źródłowe (niemal 13% przypadków), dane badawczo-rozwojowe (11%), a nawet wrażliwą dokumentację dotyczącą pracowników (4%), czy dane finansowe (ponad 2%)!

Fujitsu PrivateGPT wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu. Nasze rozwiązanie działa w zewnętrznym data center lub siedzibie klienta i pozwala w sposób kontrolowany wykorzystywać potencjał własnych zasobów, bez sięgania po dane z niesprawdzonych źródeł, naruszania poufności informacji czy zgodności z lokalnymi regulacjami prawnymi. A jednocześnie nasze rozwiązanie daje możliwość szybkiego wdrożenia i zapewnienia korzyści płynących z zastosowania technologii generatywnej sztucznej inteligencji w organizacji. Private GPT to element naszego portfolio, spośród którego produkty dostarczamy jako „solution in a box”.

To także realne wsparcie w różnych obszarach, w wielu branżach. Przykładowo, AI w obrębie obsługi klienta dostarczy dokładne, kontekstowe odpowiedzi na zapytania użytkowników, stworzone na bazie historycznych danych dostępnych w firmie. Pozwala to na automatyzację odpowiedzi, poprawę czasu reakcji, zwiększenie produktywności pracowników oraz podniesienie satysfakcji klientów.

Rozwiązanie sprawdzi się świetnie jako asystent dla pracowników działów wsparcia czy operacji, dostarczając aktualnych i rzetelnych odpowiedzi na zapytania wewnętrznych interesariuszy. Narzędzie może wspierać pracowników w pracy na dużej bazie dokumentów, zarówno jako zaawansowana wyszukiwarka, ale także jako wsparcie w przygotowywaniu różnych dokumentów i materiałów.

Niewątpliwie branżą, która może zyskać na wdrożeniu własnego rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji, jest system opieki zdrowotnej. Jako jeden z najbardziej wrażliwych obszarów pod kątem ewentualnych wycieków danych osobowych, wymaga on od podmiotu wdrażającego szczególnej dbałości w zapewnieniu bezpieczeństwa danych.

W tym zakresie PrivateGPT przynosi rewolucję. Może analizować dokumentację medyczną pacjentów, materiały informacyjne dotyczące leków, automatycznie wyodrębniając informacje o dawkowaniu, efektach ubocznych i przeciwwskazaniach, wspierając personel medyczny na etapie diagnozowania i ustalania planu leczenia. Rozwiązanie działa lokalnie, ułatwiając dostosowanie do wewnętrznych procesów i zapewniając zgodność z przepisami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych przez podmioty medyczne.

Podobną wartość PrivateGPT przyniesie w obrębie nauki. Dostarczając wiarygodne wyniki dla zapytań, może istotnie wspomóc proces analizy dużych ilości tekstu, tłumaczenia materiałów czy generowanie podsumowań – a przez to uwolnić czas kadry naukowej i przekierować go na rozwój badań i innowacji. Dydaktycy także zyskają narzędzie ułatwiające tworzenie materiałów edukacyjnych i kursów, dzięki czemu będą mogli więcej czasu poświęcić na kontakt ze studentami i uczniami.

Niezależnie od branży, PrivateGPT otwiera szansę na sprawne wykorzystanie dostępnej wiedzy oraz danych do rozwoju innowacji, konkurencyjności i podniesienia satysfakcji pracowników oraz klientów.

Źródła:


Przeczytaj także: Wdrażanie strategii cyfrowej: Od wewnętrznych problemów do globalnych szans

Last Updated on 17 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS