DAMIAN MAJER

Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Termet S.A.

Obecnie coraz częściej osoby zarządzające firmami kładą nacisk na to, aby ich organizacja wpisywała się w szerszy kontekst społeczny i podejmowała inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jakie działania w tym zakresie Państwo prowadzicie, jak jest to realizowane, co oznacza dla Pana odpowiedzialne przywództwo?  

Firma Termet ma niejako wpisaną odpowiedzialność społeczną w swój genotyp. Wynika to oczywiście z naszego zdecydowanego przekonania, że odpowiedzialność jaka na nas spoczywa jako producenta źródeł ciepła jest zdecydowanie większa. Tworzymy produkty z myślą o otaczającej nas naturze. Od prawie 80 lat kompetencje naszych inżynierów służą nie tylko naszym klientom, ale tak naprawdę wszystkim elementom naszego ekosystemu. Efektywność energetyczna jaką cechują nasze gazowe kotły kondensacyjne oraz bazujące na odnawialnych źródłach pompy ciepła to nie tylko komfort cieplny dla naszego klienta, ale przede wszystkim zrównoważona przyroda oraz czyste powietrze także dla jego sąsiadów. Oczywiście, to jak działają nasze produkty to jedno, istotnym elementem jest również nasza Polityka Środowiskowa, która stanowi bazę dla tworzenia i produkcji naszych produktów. Cytując jej niektóre frazy, możemy powiedzieć że wszyscy, w naszej firmie, jesteśmy świadomi skutków prowadzonej działalności i dlatego stale doskonalimy proces produkcji poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii w celu zmniejszenia naszego wpływu na środowisko.

Coraz więcej inwestorów, instytucji finansowych jako swoich partnerów wybiera te organizacje, które funkcjonują zgodnie z zaleceniami ESG. Czy uważa Pan to za słuszne? W jaki sposób firma, którą Pan kieruje wychodzi poza tzw. business as usual? Co robi na rzecz klimatu, lokalnych społeczności, różnorodności lub też co w najbliższym czasie chcielibyście wdrożyć?

Przede wszystkim należy zauważyć, że firma TERMET S.A. jest częścią dużo większej Grupy Ferro S.A., w której zalecenia ESG są standardem. Kiedy zadamy sobie pytanie szerzej co robimy dla klimatu to wówczas należy dodać, że w ramach GRUPY FERRO, lidera w armaturze wodnej i sanitarnej, jako pierwsi w Polsce wdrożyliśmy armaturę zaworową opartą o tzw. 4MS. To dzisiaj najbardziej restrykcyjny standard dla tej kategorii produktów. Oznacza on dla użytkowników bezpieczniejszy kontakt z wodą. Idąc dalej, baterie łazienkowe i kuchenne Ferro to najwyższe standardy oszczędzania wody. Z kolei łazienkowa marka FDESIGN to wyrazisty przykład mariażu designu i formy, czerpiącej wprost z natury. Ekologia i szacunek dla matki ziemi w FDESIGN to główna istota produktów tej marki. Wracając jednak do TERMET należy wskazać na najważniejszy obecnie projekt, realizowany z Politechniką Warszawską i Fuell Cell Poland. Tworzymy urządzenie oparte o ogniwa paliwowe i wodór, które będzie mogło wyprodukować prąd i ciepło w warunkach domowych. Konkurujemy tutaj z istniejącymi rozwiązaniami, ale w skali przemysłowej, które opracowują Japończycy i Koreańczycy. Nasza technologia jest zupełnie inna bowiem po raz pierwszy ma trafić pod dachy domów jednorodzinnych. To jest zupełna rewolucja w uniezależnieniu się od tradycyjnej formy dostarczania prądu i ciepła. Zdecydowanie większa efektywność procesu to nie tylko oszczędność finansowa dla statystycznego Kowalskiego ale też szansa jakość środowiska dla jego dzieci i wszystkich wokół.

Każda firma tworzy swoją kulturę korporacyjną, która zawiera wartości widziane przez klientów na zewnątrz. Czy klienci wolą wybrać tę konkretną firmę, ponieważ robi ona coś dobrego, z czym dany klient się identyfikuje czy też na decyzje zakupowe wpływa głównie cena? Jakie jest Pana zdanie, jakie trendy Pan zaobserwował, czy coś się zmienia w tym obszarze?

W mojej opinii, na szczęście dla nas wszystkich, klienci i rynek stawiają wobec marek i produktów coraz większe oczekiwania i to w różnych obszarach. Mam przyjemność pracować z ludźmi, dla których jakość i kompetencje są przyczyną, bazą i motorem napędowym każdej zmiany. To, że zmiana jest dzisiaj jedynym pewnikiem to oczywiście już truizm. Pytanie tylko, z jakich narzędzi korzystamy i jak przygotowani zabieramy się do przeprowadzania tych zmian? Te większe oczekiwania ze strony konsumentów to motywacja ale i inspiracja, która będzie eliminować z rynku wszystkich tych, których strategie opierają się o tymczasowość, bylejakość i brak poczucia społecznej odpowiedzialności. Osobiście czuję się lepiej, kiedy moje otoczenie rynkowe stanowią gracze respektujący pewien poziom i standard. Wątek ceny poruszony w pytaniu jest oczywiście istotny, bowiem nie możemy tworzyć czegoś co wychodzi poza zdolności nabywcze kupujących. Rozwiązaniem jak zawsze i przy każdym wyzwaniu są kompetencje zespołu. To ludzie, ich wiedza i motywacja potrafi spowodować możliwym to co pozornie wydaje się poza zasięgiem. Polskie firmy i takim przykładem jest na pewno TERMET, to dzisiaj główne źródło pulsu na mapie energii i motywacji Europy.  

Rozwój wartości i zasad etycznych w wielu organizacjach może świadczyć o tym, iż  wzrasta  świadomość w tym zakresie. Wielu zarządzających deklaruje, iż stawia etykę w centrum swoich działań. Czy przestrzeganie zasad fair play w zarządzaniu to gwarancja stabilnego rozwoju firmy?

Tym pytaniem dotykamy chyba jednego z bardziej istotnych wątków dla budowania naprawdę dużych i odpowiedzialnych firm na rynku. Uważam, że wartości tworzą kulturę, a ta z kolei tworzy postawy i zachowania. Dla mnie to początek wszystkiego co powinno zadziać się w każdej firmie. Nie będę chyba odkrywczy jeśli powiem, że pracownik przepełniony uczciwością, z szacunkiem traktujący swoich kolegów z pracy, klientów i dostawców, który odpowiedzialnie i z odwagą, przy wsparciu innych kompetencji zespołu będzie tworzyć jakość, czasami kwestionując status quo, to lepszego przepisu na sukces rynkowy nie znajdziemy. Jak dodam, że ten pracownik będzie przy tym dążył nieustannie do doskonalenia to wyczerpię bardzo dokładnie definicję, czym są wartości GRUPY FERRO, do której należy TERMET. Chcę tym samym zwrócić uwagę, że stabilny rozwój każdej firmy będzie możliwy, kiedy zarządzający poza deklaratywnością samych haseł będą aktywnie wspierać postawy i zachowania. Sam chcę tak pracować i tego oczekują ode mnie też moi współpracownicy. W wielu innych firmach jest pewnie z tym różnie, bowiem nie tylko w życiu gospodarczym, często forma wypiera samą treść, a fasadowość staje się fundamentem. Tyle, że taka formuła prowadzenia biznesu na dłuższą metę jest kontr produktywna. Nikt z nas nie funkcjonuje w oderwaniu od rzeczywistości, a ta opiera się przecież od wieków o pewne standardy etyczne i trudno przypuszczać aby inne działania, niż te po prostu właściwe, przynosiły trwały i pozytywny rezultat.      

Świat potrzebuje mądrych i dobrych liderów, którzy chcą pozytywnie oddziaływać na swoje otoczenie. Czy był taki moment, że zaczął Pan poszukiwać głębszego sensu w swojej pracy, możliwości zrobienia czegoś dobrego dla swoich społeczności czy kraju? Co udało się zrealizować?

Jestem zawodowo szczęśliwym człowiekiem, bowiem od samego początku swojej kariery zawodowej miałem do czynienia z inspirującymi i mądrymi przełożonymi oraz jednocześnie mogłem poprzez swoją pracę wpływać pozytywnie na otoczenie. Oczywiście do wszystkiego można dorabiać ideologię jednak w moim przypadku poszukiwanie głębszego sensu w swojej pracy było naturalne i odruchowe. Przed laty, kiedy zaczynałem, pracując w koncernie chemicznym, wdrażałem w rynek z jednej strony nowe technologie oparte o najwyższe standardy ekologiczne. Z drugiej strony lubiłem świadomość, że poprzez farby dekoracyjne daję ludziom inną jakość otoczenia i poprzez barwy mogę stymulować ich dobry nastrój. Kiedy przed laty dołączyłem do GRUPY FERRO, to aktywne wdrażanie rozwiązań oszczędzających wodę i edukacja rynku to były bardzo wyraziste sytuacje dające poczucie ważnej pracy. Nie ma chyba w życiu człowieka niczego ważniejszego od wody. Dzisiaj kiedy moja ścieżka poprowadziła mnie do TERMET, mogę żartem i serio powiedzieć, że mam prawdziwy plac zabaw imieniem matki natury. Działania, które podejmujemy na rzecz ochrony środowiska, praca nad produktami, które wprost dają szansę na jej ratunek dają z pewnością głębokie poczucie satysfakcji. Nasze hasło „Ciepło z natury” to nie tylko slogan marketingowy, dobrze wpisujący się w aktualne trendy. To ciepło z natury to także definicja wszystkich pracowników TERMET, a fakt że wytwarzamy te produkty, mając za oknami Książański Park Krajobrazowy oraz w niedalekiej odległości Karkonosze to niuans, który ma ogromne dla nas znaczenie.


DAMIAN MAJER

Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Termet S.A.

Pan Damian Majer (ur.1981 r.) jest absolwentem Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie ukończył studia na Wydziale Nauk Społecznych o kierunku Stosunki Międzynarodowe i specjalizacji Dyplomacja. Swoją karierę zawodową związał z branżą budowlaną. W latach 2001-2011 przechodził kolejne szczeble w ramach struktur sprzedażowych światowego lidera farb dekoracyjnych – firmy Akzo Nobel. W latach 2012-2014 zarządzał sprzedażą w polskim oddziale Uponor – wiodącego na świecie producenta rozwiązań w zakresie dostarczania bezpiecznej wody pitnej oraz systemów ogrzewania płaszczyznowego. Od 2014 roku dołączył do Grupy Ferro S.A. gdzie pełnił rolę Dyrektora Sprzedaży ds. Rynku Tradycyjnego, budując pozycję lidera w branży armatury sanitarnej. W 2021 roku przeszedł do Termet S.A. – producenta źródeł ciepła, spółki wchodzącej w skład Grupy Ferro S.A., gdzie obecnie pełni rolę Wiceprezesa Zarządu, Dyrektora Sprzedaży i Marketingu.

Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu i wdrażaniu strategii biznesowych oraz zarządzaniu projektami międzynarodowymi. Prowadził procesy zmian oraz procesy integracyjne struktur po akwizycjach, potwierdzające jego kompetencje menedżerskie.

Last Updated on 17 listopada, 2022 by Janusz Gil

KATEGORIA