Paweł Dziekoński

Wiceprezes FAKRO

Obecnie coraz częściej osoby zarządzające firmami kładą nacisk na to, aby ich organizacja wpisywała się w szerszy kontekst społeczny i podejmowała inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jakie działania w tym zakresie Państwo prowadzicie, jak jest to realizowane, co oznacza dla Pana odpowiedzialne przywództwo?  

Mamy zdefiniowane cztery kluczowe wartości FAKRO i odpowiedzialność jest jedną z nich. Czujemy odpowiedzialność m.in. za środowisko naturalne, długoterminowe relacje z partnerami biznesowymi oraz zespół pracowników – atmosferę w pracy i wspólne działania zarówno w okresie prosperity jak i kryzysie. W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu organizujemy różne projekty zarówno dla pracowników i ich rodzin oraz dla partnerów, w tym te związane z  kapitałem społecznym, wzajemnym wspieraniem się przez polskich przedsiębiorców, ale też promujemy dbanie o ekologię, zdrowy styl życia w domu i na powietrzu i aktywne formy wypoczynku. Dzięki naszej pięknej lokalizacji Sądecczyzny mamy tu zdecydowanie najmocniejsze karty: od wiosny do jesieni chodzimy i jeździmy rowerami po górach, a w zimę oddajemy się szaleństwu nart i sanek w pobliskiej Sankolandii w Muszynie. Oprócz sportów rekreacyjnych stawiamy również na dumę narodową rangi mistrzowskiej i warto podkreślić, że od 18 lat jesteśmy nieprzerwanie dumnym partnerem i sponsorem polskiej kadry piłkarskiej i zachęcamy wszystkich do trzymania kciuków za Roberta Lewandowskiego i spółkę. 

Dodatkowo, ten rok oznacza dla nas szczególne zaangażowanie w pomoc Ukrainie wspólnie z sądeckimi przedsiębiorcami i na tym polu nasza działalność również jest i będzie kontynuowana.

Coraz więcej inwestorów, instytucji finansowych jako swoich partnerów wybiera te organizacje, które funkcjonują zgodnie z zaleceniami ESG. Czy uważa Pan to za słuszne? W jaki sposób firma, którą Pan kieruje wychodzi poza tzw. business as usual? Co robi na rzecz klimatu, lokalnych społeczności, różnorodności lub też co w najbliższym czasie chcielibyście wdrożyć?

Zielony kolor, zawarty w logo FAKRO towarzyszy nam od samego początku powstania firmy, a kojarzona z nim ekologia to aspekt, który przenika każdy etap naszego rozwoju. Nasza dbałość o środowisko, społeczne zaangażowanie pojawiły się na długo przed unijnymi wytycznymi ESG. Jednak dobrze, że takie wytyczne powstały. Jasne wykazanie, że spełniamy konieczne normy, zwiększa naszą atrakcyjność na wszystkich rynkach, na których funkcjonujemy. Wszystko co robimy jest zawsze z myślą o lepszej przyszłości naszych dzieci.

Taka jest właśnie filozofia GO GREEN w firmie FAKRO. Projektujemy, planujemy i produkujemy z dbałością o środowisko naturalne. Oferowanie ekologicznych i energooszczędnych produktów jest wpisane w DNA naszej firmy. Zapewniamy, że każdemu procesowi, każdemu działaniu i każdej naszej decyzji zawsze towarzyszy troska o komfort i zdrowe życie przyszłych pokoleń. Wszystkie te działania zamknęliśmy w tej jednej, ważnej filozofii GO GREEN.

Naszym celem jest zapobieganie negatywnym skutkom, które mają oddziaływanie na otoczenie organizacji we wszystkich procesach związanych z polityką środowiskową. Chciałbym zwrócić uwagę na projekt 7 Dolin, którego pomysłodawcą jest Ryszard Florek – współzałożyciel i prezes FAKRO. Jest to kompleksowa koncepcja, obejmująca budowę zespołu nowych wyciągów narciarskich, tras zjazdowych, szlaków i atrakcji turystycznych, a przez to stworzenie nowych, jakościowych miejsc pracy w sektorze, w którym Polska ma ogromny, unikalny a jednocześnie wciąż niewykorzystany potencjał.

Każda firma tworzy swoją kulturę korporacyjną, która zawiera wartości widziane przez klientów na zewnątrz. Czy klienci wolą wybrać tę konkretną firmę, ponieważ robi ona coś dobrego, z czym dany klient się identyfikuje czy też na decyzje zakupowe wpływa głównie cena? Jakie jest Pana zdanie, jakie trendy Pan zaobserwował, czy coś się zmienia w tym obszarze?

Filarami naszej kultury organizacyjnej są cztery wartości: wiarygodność, odpowiedzialność, innowacyjność, rozwój. Z tymi wartościami utożsamiamy się jako firma, zespół pracowników. Skupmy się na wiarygodności. W mojej ocenie oraz w odniesieniu do moim biznesowych doświadczeń, cena to nie kluczowy determinant. Żeby nas wybrać, klient musi nam ufać. A zaufanie buduje się przez relacje i wiarygodność. Wywiązywanie się ze swoich zobowiązań traktujemy priorytetowo. Budujemy ją poprzez dostarczanie jakościowych produktów i odpowiadanie, a często nawet wyprzedzanie potrzeb klientów. Wiarygodnym potwierdzeniem jakości naszych produktów są  polskie i międzynarodowe certyfikaty, wpływające na globalny prestiż marki FAKRO.  Wiarygodność to także informacja zwrotna z rynku. Jakość współpracy na miejscu u klienta a wysoka frekwencja podczas naszych szkoleń – to dodatkowe dowody potwierdzające, że Klienci i Partnerzy nam ufają. Wiarygodność budujemy także przez naszą narodowość. FAKRO jest firmą w 100% opartą na polskim kapitale. Wszyscy widzimy, że kapitał ma narodowość, że nasze codzienne wybory konsumenckie są ważne dla sąsiedzkiego dobrobytu i naszej wspólnoty. Ta idea przyświeca programom Fundacji Pomyśl o Przyszłości, z którą blisko współpracujemy, a której celem jest wspieranie wszelkich inicjatyw służących rozwojowi gospodarczemu naszego kraju.

Rozwój wartości i zasad etycznych w wielu organizacjach może świadczyć o tym, że  wzrasta  świadomość w tym zakresie. Wielu zarządzających deklaruje, iż stawia etykę w centrum swoich działań. Czy przestrzeganie zasad fair play w zarządzaniu to gwarancja stabilnego rozwoju firmy?

Nasze wspólne zobowiązanie do przestrzegania standardów oraz postępowania w biznesie
w sposób etyczny umożliwia nam rozwijanie naszego firmowego dorobku i sprawia, że fundamenty naszej firmy pozostają stabilne. Wzajemny szacunek czyni naszą codzienną pracę przyjemniejszą. Kierując się zasadami szacunku, kultury osobistej, poszanowaniem godności drugiego człowieka, opracowaliśmy zbiór zasad i wartości, którymi my – jako zespół FAKRO, kierujemy się na co dzień. Założenia te ujęliśmy w dokumencie „Kodeks Etyki”. Tak naprawdę jest to drogowskaz, którym powinniśmy kierować się nie tylko w życiu zawodowym, ale także prywatnym. Odnosi się do uniwersalnych wartości i zasady – traktujmy innych tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani. 

Świat potrzebuje mądrych i dobrych liderów, którzy chcą pozytywnie oddziaływać na swoje otoczenie. Czy był taki moment, że zaczął Pan poszukiwać głębszego sensu w swojej pracy, możliwości zrobienia czegoś dobrego dla swoich społeczności czy kraju? Co udało się zrealizować?

Każdy przedsiębiorca dający zatrudnienie wpisuje się w pozytywne oddziaływanie na otoczenie, my mamy zaszczyt robić to w bardzo dużej skali, biorąc odpowiedzialność za kilkutysięczny zespół. Dbamy także o zewnętrzne relacje zarówno lokalne, jak i ogólnokrajowe. Wspieramy liczne inicjatywy edukacyjne, kulturalne i sportowe. W sposób szczególny skupiamy się na tych edukacyjnych, co wynika z profilu Fundacji Pomyśl o Przyszłości. Fundamentem naszych działań jest kapitał społeczny. Tylko dzięki efektywnej współpracy i zespołowemu działaniu możemy osiągnąć więcej. Kraje, w których poziom zaufania społecznego jest wysoki, są zamożniejsze. Dla rozwoju gospodarczego Polski ważne jest, aby Polacy chcieli współpracować, o czym nie wszyscy na co dzień pamiętamy – dlatego warto nieustannie to podkreślać. Ta idea jest szczególnie aktualna obecnie, gdy mamy kryzys i w potrzebujemy wzajemnych zamówień w gospodarce. Dlatego też za pośrednictwem powołanej fundacji upowszechniamy mądrość gospodarczą. A jak ją rozumiemy? Zapraszam do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronie: Strona główna (pomysloprzyszlosci.org)


Paweł Dziekoński

Wiceprezes zarządu Grupy FAKRO, światowego potentata w produkcji okien dachowych. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej. Ukończył studia magisterskie na kierunku Finanse i Bankowość oraz studia doktoranckie w Kolegium Gospodarki Światowej. Doświadczony lider związany z sektorem finansowym, rynkiem kapitałowym, bankowością, konsultingiem. Karierę zawodową rozpoczynał w czterech wielkich spółkach.

Był wiceprezesem zarządu Giełdy Papierów Wartościowych odpowiedzialnym za rozwój biznesu i finanse, dyrektorem zarządzającym w Deutsche Banku i Kredyt Banku oraz Dyrektorem w Deloitte na rynki Europy Środkowej.

Przekazuje pozytywną energię budowanym przez siebie zespołom. Jest entuzjastą dobrych marek, poczucia humoru oraz lojalnej współpracy.

Last Updated on 5 grudnia, 2022 by Valeriia Honcharuk

KATEGORIA