AI jako narzędzie sukcesu – jak skutecznie wdrożyć i maksymalnie wykorzystać potencjał?

AI jako narzędzie sukcesu – jak skutecznie wdrożyć i maksymalnie wykorzystać potencjał?

Ostatni panel pierwszego dnia konferencji XII edycji Executive Innovation Forum dotyczył zastosowania Al w biznesie. Rozmówcy dyskutowali o tym, czy AI jest czymś więcej niż kolejnym skutecznym narzędziem, jak podejść do wdrożenia AI w organizacji oraz jak wybrać odpowiedniego partnera technologicznego. Zwrócili również uwagę na złożone problemy etyczne związane z użyciem AI.

Moderator Kuba Dobroszek, redaktor prowadzący, My Company Polska, spytał czy AI należy rozpatrywać w kategoriach biznesowej supermocy, czy jako potężne, ale wciąż tylko narzędzie.  Uczestnicy dyskusji zaznaczyli, że przy omawianiu tematu AI w biznesie trzeba pamiętać o kontekście całego procesu digitalizacji. Większość panelistów zgodziła się z tezą, że AI to zestaw bardzo różnorodnych narzędzi, stanowiących jednak części składowe złożonych systemów informatycznych, a nie osobny system.  Adwokat SSW Law & Beyond, Jakub Kubalski, zauważył, że dzięki AIludzie będą mogli się zająć bardziej kreatywną pracą, zaś w biznesie pozostaną kluczowe jednostki, wyznaczające strategię przedsiębiorstw – prezesi i prezeski zarządu oraz ich doradcy. Artur Wroński, AI Technology Advocacy Lead firmy IBM Polska podsumował: „Dziś nie staramy się robić AI, która robi wszystko, tylko rozbić proces na małe podprocesy i sukcesywnie zastępować je czymś, co daje nam kontrolę nad  danym działaniem. W przyszłości będzie to zmierzać do bardziej autonomicznych procesów, w których systemy będą podejmowały coraz więcej i więcej decyzji, ale to jest proces, który wynika z rozwoju technologii.”

Artur Wroński w wywiadzie udzielonym Głównemu Patronowi Medialnemu konferencji, My Company Polska, opowiada o korzyściach zastosowania sztucznej inteligencji w budowaniu przewagi konkurencyjnej oraz o wyzwaniach, jakie niesie wdrażanie i utrzymanie takich rozwiązań, uwzględniając koszty i aspekty etyczne.

Prelegenci podkreślali również, że sztucznej inteligencji nie należy rozpatrywać wyłącznie w czarno-białych barwach. Nie jest tak, że stanowi ona złoty środek na wszelkie problemy, ani jednoznaczne zagrożenie dla ludzkości. Wiele zależy od naszego wykorzystania tej technologii oraz zasad moralnych, jakich ją nauczymy. Jako przykład problemu etycznego Przewodniczący Rady Executive Club, prof. dr hab. inż. Michał Kleiber podał przypadek drona przenoszącego bombę z misją zniszczenia siedziby dowództwa wrogiego państwa. Blisko celu znajduje się jednak kilkadziesięcioro dzieci. Pytanie brzmi: czy powinien zrealizować misję? Innym problemem jest choćby zjawisko cyfrowych bliźniaków. Profesor pozostawił słuchaczy z pytaniem, co jeśli nieznana grupa terrorystyczna, wykorzystując cyfrowy wizerunek prezydenta Korei Północnej, ogłosiw mediach społecznościowych, że właśnie wysłał on pociski nuklearne w kilku kierunkach?

Aby wdrażać AI w organizacji, trzeba wiedzieć, jakim procesem ma się zająć oraz jaki cel chcemy dzięki niej osiągnąć. Należy pamiętać, że wszystkie systemy przetwarzania informacji bazują na danych, które pochodzą z różnych źródeł. Po pierwsze więc, bardzo istotne jest zarządzanie danymi. Dr inż. Artur Pollak ostrzegł, że łatwo jest paść ofiarą niewiarygodnego przetwarzania informacji, jeśli nie bierzemy pod uwagę elementów cyberbezpieczeństwa. Po drugie, kluczem do sukcesu jest dobór partnera technologicznego. Paneliści zgodzili się, że dobry partner do wdrożenia AI powinien posiadać odpowiednie certyfikaty oraz wykazać się doświadczeniem w tym obszarze. Jakub Kubalski wskazał, żeistnieje zjawisko AI-washingu, czyli wykorzystywania hasła „AI” do promowania produktów lub usług, które z AI nie mają nic wspólnego, najczęściej w przypadku chatbotów. Dobór odpowiedniego partnera może także uchronić firmę od ryzyk prawnych.

Jak zmniejszyć koszty wprowadzania i utrzymania rozwiązań na bazie AI? Arkadiusz Gumiński, AI Solutions Architect & Technical Lead z Britenet wyjaśnił, że czasami taniej jest wykonać coś klasycznymi technikami programistycznymi niż przy użyciu AI.

Opodatkowanie algorytmów, które wykonują pracę ludzi, prelegenci uznali za zbyt daleko idącą regulację. Algorytmy nie mają osobowości prawnej, a także nie generują przychodu. Jakub Kubalski wyjaśnił, że to firma, która zatrudnia operatora osiągnie zysk.

Często nie jesteśmy nawet świadomi, że korzystamy z AI, właśnie dlatego, że jest ona wbudowana jako element szerszego systemu. Codziennie przekazujemy dostęp do naszych danych cyfrowych, w zamian za benefity i ułatwienia, które dzięki temu mogą być dla nas generowane. Należy jednak pamiętać o niebezpieczeństwach, np. wykorzystaniu treści podprogowych, oddziałujących na świadomość, czy tzw. social scoringu, które będą zakazane na poziomie prawa unijnego.


Moderatorem był Kuba Dobroszek – Redaktor prowadzący, My Company Polska.

Udział w dyskusji wzięli:  Arkadiusz Gumiński – AI Solutions Architect & Technical Lead, Britenet, Andrzej Horawa – Enterprise Business Lead CEE, Amazon Web Services Poland, prof. dr hab. inż. Michał KleiberPrzewodniczący Rady Executive Club, Były Prezes Polskiej Akademii Nauk, Były Prezydent ECCOMAS, Jakub Kubalski – Partner, Adwokat, SSW Law & Beyond, dr inż. Artur Pollak – Prezes Zarządu, APA Group, Artur Wroński – AI Technology Advocacy Lead, IBM Polska.


Zapis konferencji można obejrzeć pod tymi linkami: DZIEŃ 1

Przeczytaj także: Poznaj wyniki konkursu Diamenty Innowacji 2024!

Last Updated on 13 grudnia, 2024 by Anastazja Lach