Człowiek i technologia – nowy model współistnienia
Podczas XIII edycji Executive Innovation Forum, która miała miejsce 29 października 2025 roku, odbył się panel zatytułowany „Digitalizacja i cyfrowa transformacja biznesu”. Został on poświęcony roli nowych technologii i sztucznej inteligencji w przekształcaniu modeli działania firm, ich relacji z człowiekiem oraz struktur organizacyjnych.
AI w optymalizacji kluczowych procesów biznesowych
Nakreślając ramy dyskusji, moderujący debatę Miłosz Trawczyński z SAS Polska zwrócił uwagę na fakt, że ponad 76% firm na świecie wykorzystuje dziś AI do optymalizacji kluczowych procesów biznesowych, co wpływa zarówno na produktywność pracowników, jak i całych rynków. – Firmy wdrażają sztuczną inteligencję szybciej, niż konsumenci są gotowi jej zaufać – tylko 40–45% użytkowników deklaruje pełne zaufanie do AI. Ale nie ma odwrotu – musimy się jej nauczyć i ją oswoić. Wszyscy musimy wrócić do szkoły, by zrozumieć, jak z nią współpracować – podkreślił prowadzący, rozpoczynając dyskusję pytaniem o to, czym dla uczestników panelu jest cyfrowa transformacja w ich branżach.
Katarzyna Szmitka-Błażkiewicz z EIB wskazała, że transformacja cyfrowa to przede wszystkim zmiana kultury organizacyjnej oraz sposobu myślenia. – Technologia to dziś narzędzie, które pozwala działać szybciej, mądrzej i być bliżej klienta. W branży brokerskiej automatyzacja procesów i analiza danych w czasie rzeczywistym umożliwia dostarczanie bardziej dopasowanych rozwiązań. W centrum tego procesu pozostaje jednak człowiek – ekspert, któremu AI ma pomagać, a nie go zastępować.
W sektorze finansowym transformację zdają się napędzać głównie regulacje oraz presja efektywności. – AI jest narzędziem, które pomaga optymalizować koszty i zwiększać przychody, ale najpierw musi powstać odpowiednia motywacja – biznesowa lub prawna. Fintechy mogą istnieć bez sztucznej inteligencji, ale jeśli chcą się rozwijać, muszą ją mądrze wdrażać. – zauważył Dariusz Deniziak (Soonly Finance).
Cyfrowa transformacja, która dotyka każdego z nas
Ireneusz Borowski, reprezentujący Dassault Systèmes, przypomniał z kolei, że cyfrowa transformacja dotyczy każdego z nas.
– To my jako użytkownicy produktów i usług jesteśmy jej motorem, wymuszamy zmiany na rynku. Cyfryzacja dotyka całego cyklu życia produktu – od projektowania po sprzedaż. Proces ten jednak nie ma końca – nowe technologie mają nam pomagać, byśmy mogli być bardziej kreatywni.
Piotr Wegner z Britenet zwrócił także uwagę na to, że technologia zdaje się obecnie często wyprzedzać potrzeby biznesu, co może prowadzić do napięć między światem IT a rzeczywistością procesów. – Od dekad rozwijamy rozwiązania cyfrowe, ale kluczowe jest to, by nie zapomnieć, czemu tak naprawdę one służą – mają wspierać biznes, a nie odwrotnie. Potrzebujemy specjalistów, którzy potrafią rozmawiać zarówno z maszyną, jak i z człowiekiem.
O wyzwaniach w obszarze wdrożeń mówił Bartosz Łyskawiński (Umowy.AI) – wskazywał on na to, że wciąż brakuje mierzalnych wskaźników i powtarzalnych metod osiągania sukcesu projektów cyfrowych. – Każda transformacja powinna angażować odpowiednich ludzi – zarówno wewnątrz, jak i zewnętrznych klientów. Sztuczna inteligencja otworzyła ogromną przestrzeń do działania, jak również dużą lukę kompetencyjną. W legal tech AI nie zastąpi jednak prawnika, ale znacząco zoptymalizuje jego pracę – umowa może być przygotowana przez algorytm, lecz to ekspert nadaje jej ostateczny kształt i ponosi odpowiedzialność za jej wartość merytoryczną.





Człowiek jako centrum transformacji
Paneliści wielokrotnie podkreślali, że człowiek pozostaje w centrum transformacji. Podczas dyskusji zwrócono również uwagę na wartość kompetencji miękkich i komunikacyjnych, które uzupełniają wiedzę technologiczną. Zdaniem rozmówców AI nie zastąpi człowieka, ale wymusi na nim rozwój nowych umiejętności – współpracy, komunikacji, rozumienia danych. Połączenie wiedzy eksperckiej z AI to klucz do sukcesu.
Przyszłością rynku zdaje się równowaga między automatyzacją a ludzkim doświadczeniem. ChatGPT już teraz pomaga nam szukać trendów, tworzyć różnego rodzaju analizy, przez co kontakt z człowiekiem za jakiś czas może się okazać luksusem, który będzie pozytywnie wyróżniał markę.
W dalszej części rozmowy eksperci zgodzili się, że jednym z najważniejszych czynników sukcesu są świadomi liderzy i otwartość organizacji na uczenie się. – Największą przeszkodą w transformacji są liderzy, którzy jej nie rozumieją – zauważył Ireneusz Borowski. Dariusz Deniziak dodał, że należy dawać pracownikom przestrzeń na rozwój i poznawanie nowych technologii w ramach ich kompetencji. To oni najlepiej ocenią, które rozwiązania warto wdrażać.
Kluczowa rola edukacji
Edukacja i inwestycja w ludzi powracały w wypowiedziach niemal wszystkich uczestników. Zgodzono się, że należy jeszcze bardziej inwestować w zasoby ludzkie, bo to one stanowią serce cyfrowej transformacji. Kluczowe okazuje się zbudowanie zespołu, który jest gotowy na zmiany, nie boi się ich.
Panel zakończył Piotr Wegner przestrogą: – Nie cyfryzujmy dla samej cyfryzacji. Technologia ma wspierać cele biznesowe, nie je zastępować.
W podsumowaniu paneliści jednogłośnie zgodzili się z powyższym stwierdzeniem. Cyfrowa transformacja nie jest celem samym w sobie, lecz procesem, który wymaga świadomych liderów, edukacji, kultury otwartości i zaufania. W centrum tej zmiany zawsze pozostaje zaś człowiek – jego kompetencje, potrzeby oraz kreatywność. To one zadecydują, czy bieżąca rewolucja technologiczna stanie się dla biznesu szansą, czy tylko modnym hasłem, bez realnego wpływu na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw.
Dyskusję poprowadził Miłosz Trawczyński,Senior Executive, Consulting & AI Solutions, SAS Polska, a wśród panelistów znaleźli się: Ireneusz Borowski, Managing Director Poland, Dassault Systèmes, Dariusz Deniziak, Head of New Projects and Ventures, Soonly Finance, Bartosz Łyskawiński, CEO, Umowy.AI, Katarzyna Szmitka-Błażkiewicz, Manager, Biuro Ubezpieczeń Klientów Strategicznych, EIB, Piotr Wegner, Solutions Director, Britenet.
Przeczytaj także: W jaki sposób Polska może uwolnić potencjał kreatywności i technologii?
Last Updated on 19 listopada, 2025 by Katarzyna Zawadzka