„Forum Inwestycji i Przedsiębiorczości” – jak pomnażać kapitał w erze cyfrowej?

„Forum Inwestycji i Przedsiębiorczości” – jak pomnażać kapitał w erze cyfrowej?

Przedostatniego dnia lutego w nowoczesnej przestrzeni Brain Embassy Czackiego odbyło się wydarzenie Executive Club zorganizowane pod hasłem „Forum Inwestycji i Przedsiębiorczości”. Goście i Członkowie Klubu, świętujący wspólnie Tłusty Czwartek, mieli okazję nie tylko skorzystać z wyśmienitego poczęstunku, ale otrzymali także solidną porcję wiedzy i porad inwestycyjnych.

Merytoryczną część wydarzenia rozpoczęła prezentacja Pana Piotra Frankowskiego, Dyrektora Zarządzającego Ayming Polska. Postarał się on odpowiedzieć na pytanie „Jak sfinansować zrównoważoną transformację w organizacji?”.

Prezentacja Pana Piotra skupiała się na zaprezentowaniu kluczowych wyników najnowszego raportu autorstwa Ayming Polska, „Międzynarodowy Barometr ESG 2025”. Z przeprowadzonego wśród kadry zarządzającej najwyższego szczebla badania wynika, że niemal 2/3 objętych obowiązkiem raportowania ESG polskich przedsiębiorstw spełnia już wymogi dyrektywy CSRD, a kolejne 30% deklaruje osiągnięcie zgodności z dyrektywą w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie, tylko co czwarta firma oświadcza, że podjęła konkretne działania w obszarze ESG.

Przedsiębiorcy zgłaszają bowiem szereg problemów związanych z wdrażaniem projektów ESG. Najczęściej wskazują na wysokie koszty zrównoważonych inicjatyw (25% respondentów), a także złożoność tematyki ESG, skomplikowane i zmienne procedury oraz regulacje, a także brak dostępu do wiarygodnych danych.

Jednak to rzekomy brak możliwości finansowania kosztownej transformacji biznes uważa za największy problem. W rezultacie, ponad 1/3 wszystkich zrównoważonych inicjatyw finansowana jest ze środków własnych przedsiębiorstw. Podobna liczba firm czerpie fundusze z dotacji i grantów. Tylko 24% korzysta z ulg podatkowych, w tym ulgi B+R. To o 10 p.p. mniej niż średnia europejska i aż 34 p.p. mniej niż w liderujących Włoszech.

Kolejne wystąpienie zaprezentowane zostało przez Pana Macieja Jeziorskiego, Dyrektora Sprzedaży CEE Signify Poland – firmy, która właśnie dołączyła do grona członków Executive Club. Z tego względu prezentacja w dużej mierze dotyczyła przedstawienia profilu działalności firmy, ale starała się również uświadomić uczestnikom spotkania, jaki jest „Niezwykły potencjał światła”.

Przed rozpoczęciem właściwego wystąpienia zgromadzeni goście mieli okazję obejrzeć film promocyjny Signify Poland, prezentujący szerokie spektrum oferowanych przez firmę produktów i usług oraz społeczne oddziaływanie branży oświetleniowej.

Następnie Pan Maciej przedstawił pokrótce osiągnięcia i pozycję Signify – światowego lidera w obszarze oświetlenia LED, zatrudniającego niemal 30 000 pracowników i osiągającego sprzedaż rzędu 6 bilionów euro rocznie. Zaprezentował również Signify jako prekursora zielonej transformacji branży oświetleniowej. W ciągu zaledwie 12 ostatnich lat udział energooszczędnego oświetlenia LED w całym wolumenie sprzedaży Signify wzrósł z 22% do 93%, a cała energia elektryczna zasilająca działalność firmy w Polsce pochodzi ze źródeł odnawialnych.

Na koniec swojego wystąpienia, Pan Maciej zaprezentował wybrane realizacje Signify Poland, rozświetlające znane przestrzenie w polskich miastach, takie jak fasada Warsaw Spire, okręt Dar Pomorza w gdyńskim porcie czy park zdrojowy w Busku Zdroju.

Zwieńczeniem części dyskusyjnej spotkania stała się debata, zatytułowana „W co inwestować w 2025?”. Udział wzięli przedstawiciele firm z szerokiego spektrum branż, dysponujący dużym indywidualnym doświadczeniem inwestycyjnym, oferujący również produkty i usługi będące kuszącym przedmiotem inwestycji. Moderatorem debaty został Pan Jacek Socha, ekonomista, Minister Skarbu Państwa (2004-2005), Przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (1994-2004), Były Wiceprezes PWC w Polsce, obecnie Członek Rad Nadzorczych: mTFI, ONDE, BIOAGRA. Wśród dyskutantów znaleźli się: Bartosz Łyskawiński, CEO, Umowy.AI, Dawid Małycha, CEO, Małycha Agency, Grzegorz Mozol, CPM Solution Expert, Incube CPM, Marcin Ujejski, Prezes Zarządu, BeLeaf.

Moderator debaty rozpoczął od krótkiego przedstawienia prelegentów oraz przedmiotu ich działalności i zainteresowań. Pan Bartosz Łyskawiński, CEO Umowy.AI, zaprezentowany został jako specjalista od przełomowych technologii AI, w tym twórca narzędzia do analizy umów wykorzystującego generatywną sztuczną inteligencję. Jednocześnie zawodowo i prywatnie zaangażowany jest w inwestycje na rynku nieruchomości.

Pan Dawid Małycha jest z kolei siłą napędową Małycha Agency, wcielającym w życie swoją wizję innowacyjności i doskonałości w obsłudze klienta na rynku nieruchomości premium. Dzięki bogatej karierze w sektorze bankowym doskonale zna rynek inwestycyjny.

Kolejny prelegent, Pan Grzegorz Mozol, to wieloletni dyrektor sprzedaży, ekspert nowoczesnych technologii finansowych, który od ponad 15 lat wspiera liderów C-level w podejmowaniu trafnych decyzji opartych na danych.

Ostatnim z przedstawionych dyskutantów był Pan Marcin Ujejski, prezes notowanej na New Connect spółki BeLeaf, generalnego wykonawcy lasów przemysłowych.

Reprezentujący odmienne spojrzenia i sektory gospodarki goście przeszli następnie do przedstawienia swojego spojrzenia na rynek inwestycyjny i na rolę, jaką odgrywać na nim mogą ich branże.

Pan Bartosz Łyskawiński sceptycznie odniósł się do aktualnych perspektyw inwestowania w nieruchomości – jego zdaniem szczególnie rynek nieruchomości komercyjnych odnotował dosyć mocne zachwianie w latach 2022-2024 i choć powoli zaczyna się podnosić, to wciąż stanowi ryzykowne pole dla inwestycji. Prelegent zwrócił uwagę przede wszystkim na konieczność dywersyfikacji koszyka inwestycyjnego w obliczu rosnącej rynkowej niepewności. Dotyczy to także inwestycji wyspecjalizowanych. Nawet jeśli zdecydujemy się na włożenie kapitału w nowe technologie i rozwój AI, powinniśmy ulokować środki zarówno w podmioty dostarczające technologie, wdrażające je, jak i w ich implementację w naszych własnych wewnętrznych procesach.

Z ostrożną oceną rynku nieruchomości nie do końca zgodził się Pan Dawid Małycha. Jego zdaniem ten sektor znajduje się w bardzo ciekawym miejscu, gdyż w końcu, po wielu latach nieprzerwanych wzrostów, często dwucyfrowych, następuje moment, kiedy rynek mówi: „stop, sprawdzam!”. Trend ten zdaje się jednak w nikłym stopniu dotykać segmentu premium. Nieruchomości o podwyższonym standardzie wciąż mają jeszcze dużą przestrzeń do rozwoju, mimo faktu, że reszta rynku znajduje się na lekkim zakręcie. W przeciwieństwie do standardowych projektów deweloperskich, ceny nieruchomości premium wciąż znacząco odbiegają od tych znanych z dużych miast europejskich. Obecnie jest to maksymalnie zaledwie 1/3 wartości najbardziej prestiżowych lokalizacji w Europie, a zatem potencjał jest wciąż ogromny.

Zdaniem Pana Grzegorza Mozola z kolei, każda decyzja o inwestowaniu powinna być poparta pogłębioną analizą. Nie mamy już obecnie problemów z pozyskaniem odpowiedniej ilości danych, ale z ich właściwym przetworzeniem i wyciągnięciem wniosków w postaci szans i zagrożeń biznesowych. Postęp technologiczny spowodował, że dzisiaj mamy olbrzymi komfort pozyskiwania informacji, wskutek czego, paradoksalnie, tych danych jest za dużo. Stąd wzięły się właśnie mechanizmy big data i wdrożenia AI do procesów, ponieważ dotychczasowa analiza danych stała się zbyt skomplikowana. To właśnie w tego typu systemy, zdaniem prelegenta, należy obecnie inwestować.

Nieco odmienne od pozostałych prelegentów stanowisko zaprezentował Pan Marcin Ujejski. Według niego, najważniejszym aktywem inwestycyjnym w rozwijających się państwach jest biznes. Nie nieruchomości, nie zasoby typu złoto, diamenty, tylko biznes. Jako przykład prelegent podał USA, gdzie według przytoczonych danych ponad połowa obywateli inwestuje w akcje i udziały w biznesach. W Polsce jest to zaledwie 6%. To dlatego wiele młodych start-upów ucieka do Ameryki – ze względu na mały dostęp do kapitału. Zdaniem Pana Marcina konieczna jest budowa systemowego podejścia do wspierania rozwoju nowych biznesów, choćby poprzez inwestowanie w nowe start-upy, np. wchodzące na indeks New Connect, przez Skarb Państwa i agencje rządowe.


Partnerzy wydarzenia „Forum Inwestycji i Przedsiębiorczości”:

Adgar Poland, Ayming Polska, Brain Embassy, Incube CPM, Małycha Agency, Signify Poland, Umowy.AI


Autor: Krzysztof Kotlarski, redaktor Executive Magazine

Przeczytaj także: „Pracodawca Przyjazny Zdrowiu” – rola liderów w budowaniu świadomych i zdrowych organizacji

Last Updated on 4 marca, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS