Innowacyjne organizacje: kluczowe cechy, wyzwania i praktyki liderów
Pierwszy panel XII edycji konferencji „Executive Innovation Forum” został poświęcony innowacyjnym organizacjom. Prelegenci wskazali cechy innowacyjnej organizacji, zastanowili się nad metodami zarządzania obawami pracowników i kadry menadżerskiej, omówili temat współpracy uczelni i biznesu, a także podkreślili znaczenie ochrony własności intelektualnej.
Moderator panelu, Piotr Dardziński, Dyrektor Centrum Innowacji na Politechnice Warszawskiej, rozpoczął dyskusję od przywołania tezy laureatów „ekonomicznego” Nobla – Darona Acemoglu i Jamesa A. Robinsona, z książki pt. „Dlaczego narody przegrywają”. Według autorów narody przegrywają, bo nie tworzą właściwych instytucji.
Moderator poprosił o wskazanie 2-3 cech, które wyróżniają innowacyjną organizację. Małgorzata Furmańska, Szef Praktyki Spraw Spornych i Sądowych, Radca Prawny kancelarii JWP Rzecznicy Patentowi podzieliła się doświadczeniem z branży prawniczej: „Z tego co widzę u moich klientów, którzy notują szybki wzrost swojej wartości rynkowej, są to przede wszystkim firmy, które mają kulturę organizacyjną skupioną na szybkiej adaptacji do zmian, właśnie za pomocą nowych rozwiązań, pomysłów, technologii, która się pojawia w danej branży. Ta szybkość, zdolność do adaptacji nowych rozwiązań, decyduje o budowie ich trwałej przewagi konkurencyjnej.” Marek Klusek, Dyrektor Oddziału Gwarancji, Innowacji i Warunków Kontraktowych z firmy Budimex wskazał z kolei na cztery filary innowacyjnej organizacji: determinację i zaangażowanie w każdy etap projektu innowacyjnego, właściwe zdefiniowanie innowacji, znalezienie przestrzeni na zespoły organizacyjne oraz kulturę innowacji. „Uważamy, że potencjał jest w naszych ludziach, dlatego dużo energii i determinacji wkładamy w to, by ta kultura u nas rosła i stawała się częścią naszej codzienności” – wyjaśnił.
O tym, jak Budimex kształtuje swoją wewnętrzną kulturę innowacji Pan Marek Klusek wypowiedział się szerzej udzielając wywiadu dla My Company Polska, Głównego Patrona Medialnego konferencji.
Pan Piotr zadał następnie pytanie, czy sama organizacja może być innowacyjna, czy też dotyczy to tylko ludzi. Profesor Tomasz Sobierajski, pracujący w Ośrodku Badań Socjomedycznych na Uniwersytecie Warszawskim, zwrócił uwagę, że strach przed innowacją w firmach jest bardzo wysoki. Zaproponował, by na wstępie zadać pytanie, który z elementów tego strachu jest dominujący w przypadku danej osoby, danego menadżera czy danego zespołu i spróbować nim w odpowiedni sposób zarządzić.
Doktor Piotr W. Zawadzki, ekspert w Dziale Zarządzania Strategicznego w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju wyjaśnił, że organizacja publiczna, którą reprezentuje, nigdy nie będzie tak szybko i tak bardzo innowacyjna, jak firma, gdyż jest związana procedurami i prawem. „Natomiast może się starać być innowacyjna, może wprowadzać wewnętrzne procedury. Można zapewnić tą innowacyjność kulturą organizacyjną oraz sposobem zarządzania, który dotyczy nie tylko administracji publicznej, ale także firm, a nawet trzeciego sektora. Zarządzanie, elastyczność zarządzania, otwartość na nowe pomysły i brak strachu przed atypowym podejściem do problemu. Jest tak, że mamy na coś procedury i robimy to zawsze zgodnie z procedurą. Musimy się tego oduczyć, musimy działać w ramach prawa, ale bardziej elastycznie, odpowiadając na to, co się dzieje na rynku. I trzeci element, który bym tutaj dołożył, to znajomość rynku” – powiedział. Dodał, że coraz częściej w NCBR spotyka projekty multidyscyplinarne, które łączą różne obszary wiedzy i metody badawcze.
Moderator zapytał wówczas, czy lepiej mieć swoje centrum B+R, tworzyć przestrzeń dla wewnętrznych innowatorów, czy lepiej korzystać z B+R na zewnątrz. Marek Klusek podkreślił, że fundamentem oceny jest w tym przypadku skuteczność. W Budimeksie jest program, który ma za zadanie rozwijanie projektów innowacyjnych. „My wybieramy obydwa modele. To co nas cechuje, to elastyczność, czyli w tym momencie chcemy podejść w sposób systemowy i systematyczny, ale z wizją zakończenia tego projektu. Bo innowacja to coś, co zostaje wdrożone, a nie coś, co się dzieje i później ląduje w szufladzie” – wyjaśnił Pan Marek.
Paweł Retmaniak, Manager ds. Rozwoju Sieci, EMKA wytłumaczył swoje podejście do innowacji na przykładzie nowatorskiego rozwiązania firmy EMKA, jakim są olejomaty: „Olejomat to doskonały przykład innowacyjności. Jako firma EMKA łączymy nowoczesne technologie z praktycznymi działaniami na rzecz ochrony środowiska.” Choć był to pomysł zarządu, to stała za nim większa grupa, która zdiagnozowała problem, choćby fakt, że olej, który wlewa się do infrastruktury kanalizacyjnej powoduje zatory w rurach. Olejomat to urządzenie, które służy do selektywnej zbiórki zużytego oleju.
Na zakończenie dyskusji Małgorzata Furmańska przyznała, że wśród klientów zdecydowanie wzrasta świadomość, że warto jest chronić własność intelektualną firmy. „W wielu sytuacjach klienci są zaskoczeni tym, jak jest liczona rentowność firmy, ich stopa zwrotu. Ile jest warty ich znak towarowy. Uświadamiają sobie, że w ich firmie tych znaków towarowych, których przejęcie przez konkurencję byłoby bolesne, jest kilka”– dodała. Zachęciła, by raz w roku organizować w firmie szkolenie i przypominać, co jest tajemnicą przedsiębiorstwa, i co w firmie należy chronić.
Moderatorem był Piotr Dardziński – Dyrektor Centrum Innowacji, Politechnika Warszawska.
Udział w dyskusji wzięli: Małgorzata Furmańska – Szef Praktyki Spraw Spornych i Sądowych, Radca Prawny, JWP Rzecznicy Patentowi; Marek Klusek – Dyrektor Oddziału Gwarancji, Innowacji i Warunków Kontraktowych, Budimex; Paweł Retmaniak – Manager ds. Rozwoju Sieci, EMKA; prof. Tomasz Sobierajski – Ośrodek Badań Socjomedycznych, Uniwersytet Warszawski; dr Piotr W. Zawadzki – Ekspert w Dziale Zarządzania Strategicznego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Zapis konferencji można obejrzeć pod tymi linkami: DZIEŃ 1
Last Updated on 11 grudnia, 2024 by Krzysztof Kotlarski