Neutralność klimatyczna w biznesie
30 maja 2022 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, miała miejsce VIII edycja konferencji „Sustainable Economy Summit”. Podczas konferencji odbył się panel dyskusyjny pod tytułem „Neutralność klimatyczna w biznesie”.
Prelegenci zastanawiali się jak zmniejszać negatywne oddziaływanie na środowisko na każdym etapie wytwarzania produktu, zadali sobie również pytanie, jak tworzyć produkt lub usługę, która miałaby jak najmniej negatywny wpływ na to środowisko.
Podczas ciekawej dyskusji Prof. Halina Brdulak zadała pytanie Panelistom o „zrównoważoną produkcję oraz o to jak zmniejszać negatywne oddziaływanie na środowisko na każdym etapie wytwarzania produktu?”
Każdy z ekspertów opisał krótko, jakie działania wprowadza jego firma, żeby zminimalizować negatywne działanie na środowisko, jak przyczyniając się do tego nawet małymi codziennymi działaniami mamy na środowisko realny wpływ, oraz jakie prognozy na przyszłość zapowiadają eksperci. Pan Sebastian Anioł, dyrektor firmy InPost powiedział o korzyściach środowiskowych wynikających z tworzenia paczkomatów. Działania InPost jako usługa, która w bardzo pozytywny sposób wpływa na ograniczenie emisji spalin jest o tyle korzystniejsza od innych form dostarczania paczek, że im mniej paczek doręczanych do drzwi a doręczanych w jedno miejsce, gdzie np kurier może doręczyć 1000 paczek w jedno miejsce, skąd nasi klienci sami te paczki odbierają, powoduje między innymi, że potrzebujemy dużo mniej samochodów, przy czym emitujemy również dużo mniej dwutlenku węgla do atmosfery. Firma InPost ciągle szuka lepszych rozwiązań oraz opracowuje coraz to więcej ciekawych alternatyw.
Ireneusz Borowski, prezes Dassault Systemes poruszył temat systemowego podejścia do kosztów procesu od powstawania do użytkowania produktu, biorąc pod uwagę, że niektóre koszty mogą wzrosnąć a niektóre spaść. –„Nam jako konsumentowi, nie zależy jakie składniki ceny znajdują się w produkcie, nam zależy na tym, ile my musimy zapłacić całościowo, a to, że koszt wytworzenia jest trochę większy a w czym innym trochę przyoszczędzimy, to dla nas nie ma żadnej różnicy. Liczy się koszt całościowy.”
Nasi Eksperci dyskutowali również o innowacyjnych technologiach oraz nowoczesnych systemach w gospodarce odpadami i recyclingu. Rozwój technologii w przemyśle cementowym, który na początku oparty był na bardzo nieprzyjaznej technologii stał się jednym z najnowocześniejszych na świecie. Andrzej Losor powiedział jakie działania podjęła firma Górażdże Cement, aby przyczynić się do neutralności klimatycznej w Polsce. –„Zastępujemy ponad 70% paliw kopalnianych paliwami alternatywnymi, odzyskując w ten sposób 2 miliony odpadów komunalnych rocznie, gdyby nie te działania leżały by one na wysypiskach.”
Prelegenci na koniec poruszyli również problem tego w jaki sposób wyzwolić pewien aspekt innowacyjności, żeby każdy zrozumiał po co on faktycznie jest. Konkluzją panelu na temat neutralności klimatycznej w biznesie było stwierdzenie, że żeby były jakieś realne zmiany każdy musi zacząć od siebie. – „W momencie, kiedy wszyscy będziemy czuć się odpowiedzialni za to co robimy, po co to robimy i dlaczego to wtedy każdy będzie wiedział jak to robić.”
Moderatorem panelu była Pani dr hab. Halina Brdulak – Profesor Nadzwyczajny Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Katedra Zarządzania Międzynarodowego, Przewodnicząca Komisji Rektorskiej ds. Społecznej Odpowiedzialności SGH, Przewodnicząca Rady Klimatycznej przy UNGC, członkini Rady UNGC. W dyskusji udział wzięli: Sebastian Anioł – Dyrektor Innowacji Logistycznych, InPost, Ireneusz Borowski – Country Manager na Polskę, Czechy, Słowację i Węgry, Dassault Systèmes, Michał Janik – Dyrektor Warsaw Site, Astra Zeneca Pharma Poland, Andrzej Losor – Dyrektor Rozwoju Sprzedaży i Marketingu, Członek Zarządu, Górażdże Cement S.A., Małgorzata Malinowska – Dyrektor ds. współpracy z Klientami Korporacyjnymi, Lyreco Polska, Wiesław Szafrański – Dyrektor Zarządzający ds. Operacyjnych, Polregio.
Last Updated on 3 czerwca, 2024 by Anastazja Lach