Przenikania_2

Przenikania_2

Oskar Zięta
Magdalena Lenartowicz
Claritas
NASZ PATRONAT:
Druga wystawa z cyklu „Przenikania”
17 października 2023 – 29 października 2023
Kompleks „Centrum Giełdowe”
Wspólnota Lokalowa „Książęca 4”
ul. Książęca 4, Warszawa

Na wystawie Przenikania_2 zaprezentowane zostaną prace Magdaleny Lenartowicz oraz Oskara Zięty.

Główną ideą cyklu wystaw Przenikania jest promowanie polskiej sztuki współczesnej oraz otwarcie drzwi do świata biznesu w celu uzyskania nowych pól dla sztuki.

Krystyna Łuczak-Surówka, kuratorka wystawy CLARITAS, prezentuje prace malarskie i rzeźbiarskie przekraczające wyznaczane tym dyscyplinom granice. Abstrakcyjne malarstwo Magdaleny Lenartowicz kuszące zmysłem dotyku na równi ze wzrokiem. Rzeźby z metalu Oskara Zięty wprawiające w ruch rzeczywistość wokół. Światło. Odbicia. Przenikanie.

Podróże wewnątrz kolorów, struktur na płaszczyznach płócien Magdaleny Lenartowicz prowadzą nas do wewnątrz. Stajemy wobec nich w ciszy, z każdą chwilą dostrzegając coraz to nowe detale, odcienie, konteksty.

Wykonane z metalu w nowatorskiej technologii FIDU prace Oskara Zięty, zdają się z kolei kierować nas na zewnątrz swych granic. Materializują się i dematerializują zarazem przyjmując na siebie świat zewnętrzny niczym w starożytnych, deformujących odbity wizerunek metalowych lustrach.

Wystawa prezentuje najnowsze prace Lenartowicz i Zięty. Dialog obrazów i rzeźb, zdefiniowanych światłem, nadającym im metafizyczny wymiar. Blask formy. Claritas. Jasność. Wyrazistość. Wewnętrzne światło. Odwieczne pytania o ludzką potrzebę poszukiwania piękna, o obecność sztuki w naszym życiu i rozwoju.


Kuratorka

dr. Krystyna Łuczak- Surówka


Noty biograficzne o artystach, których prace zostaną ukazane na wystawie „Claritas” Przenikania_2

Oskar Zięta

Oskar Zięta to artysta zafascynowany formalnymi właściwościami metali, które przekształca w rzeźby igrające ze zmysłami, nierzadko onieśmielające skalą i przekraczające granicę między tym, co możliwe, a tym, co jedynie wyobrażone. W swoich realizacjach wykorzystuje autorską metodę formowania metalu, która stwarza nieskończone możliwości manipulowania materiałem, jednocześnie nie pozbawiając go autentyzmu i rzemieślniczej naturalności. 

Urodzony w 1975 roku Oskar Zięta jest architektem, artystą, rzemieślnikiem i projektantem procesów oraz założycielem Zieta Studio. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora Eidgenössische Technische Hochschule w Zurychu. W 2010 roku zaprojektował swoje pierwsze prace w skali architektonicznej, m.in. instalację Blow & Roll dla Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Rzeźba, złożona z napompowanych na miejscu profilów, zawierała w sobie element zabawy i performansu, który obecny jest do dzisiaj w twórczości artysty wciąż eksperymentującego ze skalą i formą, a także z estetycznym potencjałem stalowych struktur.

Jest twórcą najwyższej rzeźby w przestrzeni publicznej w Polsce o nazwie WIR (Warszawa 2017), a także rzeźbiarskiego pawilonu miejskiego NAWA (Wrocław 2017), który przyczynił się do rewitalizacji otaczającego go obszaru. W 2019 roku NAWA została nominowana do prestiżowej nagrody w dziedzinie architektury współczesnej – Europejskiej Nagrody Miesa van der Rohe. 

Prace Oskara Zięty znajdują się m.in. w zbiorach Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakothek w Monachium, Muzeum Sztuk Pięknych w Montrealu i Centrum Pompidou w Paryżu.

Wystawy zbiorowe

2008, „YDMI Award 2008 German Design Council”, Red Dot Award, Product Design, Essen/ Germany

2010, PLOPP exhibited at the Saatchi Gallery, by Phillips de Pury, London/Great Britain

2010, “Young Creative Poland” exhibition, Salone del Mobile di Milano, Milan/Italy

2010, „Idea and Imagination Experience Hall”, Seoul Design Fair

2012, “Designers’ Open in Leipzig/Germany

2013, “Future Nomads”, DMY International Festival of Design in Berlin/Germany

2015, „Open Ended” (curated by Lidewij Edelkoort), Kazerne Gallery, Eindhoven/Germany

2017, „Future is Now”, Norman Foster Foundation, Madrid/Spain

2018, KOOKU living spaces, Art Basel, Basel/Switzerland

2019, “Metalworks – Designing & Making”, Konschthal Gallery, Luksemburg

2022, “21 Objects”, Pinakothek der Moderne, München, Germany

2022, „JEAN NOUVEL : Racines Aériennes – Phillia Gallery / France

2023, „Art Dubai Fair”, Sculpture Park, Dubai, UAE

2023, ,,All the suns”, Raster Gallery, Warsaw / Poland

Wystawy indywidualne

2010, „Blow & Roll” installation, Victoria & Albert Museum, London Design Festival, Great Britain

2011, „Reflections”, Vienna Design Week, Vienna/Austria

2013, „Stilwerk” limited edition design gallery at the Design Days Dubai, Dubai/United Arab Emirates

2013, Chippensteel 0.5 is exhibited at “Common Roots” in Design Museum Holon, Holon/Israel

2014, „Polish Design: in the Middle of”, Dutch Design Week, Eindhoven/Netherlands

2014, “Polish Job”, Milan Design Week, Milan/Italy

2018, „Polish(ed) Reflections”, Jerke Museum, Recklinghausen/Germany

2020, “Inflatales. Steel stories of Oskar Zięta”, Małopolski Ogród Sztuk, Krakow/ Poland

2020, “Distortions of Reflection. Reflections of Distortion”, The Royal Palace | The City Museum of Wroclaw / Poland

2021, “In the Depth of Reflection, Oskar Zieta at the Museum of Gdańsk”, Dwór Artusa, Gdańsk / Poland

2022, “Matt is the new shine” – Vinci Art Gallery, Poznań / Polska

2022, “Generations” Muzeum Ziemi Lubuskiej i BWA Zielona Góra /Polska

2023, „Generations  – Szpakowski & Zieta” Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra / Polska

2022, “Matt is the new shine” – Vinci Art Gallery, Poznań
2022,  “Generacje” Muzeum Ziemi Lubuskiej i BWA  Zielona Góra, Polska 
2023,  „Generacje – Szpakowski i Zieta” Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra, Polska 

Magdalena Lenartowicz

Magdalena Lenartowicz na szerokich przestrzeniach swoich płócien tworzy niezwykle sensualne kompozycje. Płaska powierzchnia malarska subtelnie przenika się z przestrzennymi, reliefowymi elementami. Pierwsze skrzypce w pracach Lenartowicz gra kolor. Artystka sięga po całą paletę barwną inspirowaną odcieniami natury. Spotkamy tu lazurowe błękity, łagodne pastele, słoneczne żółcieni, ciepłe ugry, piaskowe beże – barwy, które przywołują skojarzenia z żywiołami: ziemią, wodą i powietrzem. Oprócz tradycyjnych środków malarskich takich jak farby akrylowe mięsiście nakładane dłońmi czy złoto płatkowe migocące między załamaniami materii i zamierzonymi spękaniami gruntu znajdziemy rozwiązania innowacyjne.

Magdalena Lenartowicz nie poprzestaje w twórczych poszukiwaniach. Malarstwu przekraczającemu granice płócien towarzyszą dalsze wyjścia w przestrzeń – rzeźby, instalacje. Lenartowicz eksperymentuje z technikami wyjętymi poza nawias artystycznego alfabetu. Jej uwagę przyciągają rzeczy zapomniane, z pozoru nieciekawe, zużyte. Materiały z recyklingu. Rzeczy spotkane, znalezione, odkryte na nowo.

Urodzona w 1989 roku Magdalena Lenartowicz to artystka młodego pokolenia, absolwentka Zespołu Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Z wykształcenia jest kulturoznawcą Europy Środkowo-Wschodniej, wybrała jednak i poświęciła się bez reszty pracy twórczej. Mimo relatywnie niedawnego debiutu ma w swoim dorobku wiele wystaw indywidualnych i grupowych.

Wystawy I wydarzenia

2019, Nabo Cafe, Warszawa

2019, Etno Cafe, Janki

2019, Chono Lulu Bistro Bar Soho Factory, Warszawa

2019, Centrum Kultury Wilanów, sponsor Miasto Warszawa

2020, Hala Koszyki, Warszawa

2020, „Nowy Wymiar Miast”, Soho Factory, Warszawa

2021, Nadwiślański Świt, Warszawa

2021, Pałac Kultury i Nauki, Warszawa

2022, „Ulotność”, Nowy Świat 29, Warszawa

2023, Bigscreenplaza, New York/USA

2023, udział w wystawie zbiorowej, galeria Goypa , Monaco

2023, udział w wystawie zbiorowej, galeria Goypa , Paris/France

Publikacje

Urzeczywistnij swoje JA! – podcast 2022

Label #46 luty-marzec 2021

Livingroom num.2(57) 2021

Livingroom num.5 (60) 2021

Wywiad Onet.pl 2022

bigscreenplaza.com Nowy Jork 2023

Program Mieszkanie na miarę TVN 2023

Last Updated on 10 października, 2023 by Anastazja Lach

Udostępnij