Relacja z IV edycji konferencji Media Przyszłości
Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w IV edycji konferencji Media Przyszłości organizowanej przez Polską Agencję Prasową. Na konferencji zostały poruszone takie tematy jak: przeciwdziałanie dezinformacji, zmiany na rynku mediów i przyszłość środków masowego przekazu w obliczu konfliktów wojennych oraz transformacji technologicznej.
Jak zachować się wobec nasilającej się rosyjskiej propagandy: na ile europejskie społeczeństwa są świadome zagrożeń w sieci, jak wzmacniać bezpieczeństwo w internecie, a także radzić sobie z zalewem fake newsów? Na te pytania odpowiadali przedstawiciele środków masowego przekazu, firm technologicznych oraz wydawcy z Polski i zagranicy. Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli szefowie Europejskich Agencji Prasowych.
„Media Przyszłości dotyczą najważniejszych kwestii w ekosystemie medialnym, ale równocześnie chcemy wytyczać trendy. Tegoroczna, czwarta edycja, nie mogła być zdominowana innym tematem niż wojna na Ukrainie – powiedział Łukasz Świerżewski, członek zarządu PAP. – W pierwszej części konferencja była skoncentrowana na tym, w jaki sposób wojna i dezinformacja, która jej towarzyszy kształtuje nasz krajobraz medialny i jaką rolę odgrywają agencje informacyjne” – dodał.
Wspomniano również o tym, że polski rząd prowadzi kampanię walczące z dezinformacją na temat m.in. wojny w Ukrainie. “Wzmożone działania dezinformacyjne rozpoczęły się wraz z początkiem pandemii COVID-19, rosyjska agresja w Ukrainie tylko je wzmogła. Prowadzimy szereg akcji oraz kampanii uświadamiających to zjawisko Polakom. Przykładem tego jest m.in. #FakeHunter – kampania edukacyjna prowadzona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z Polską Agencją Prasową” – powiedziała Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej.
Wśród ważnych, aktualnych tematów nie mogło zabraknąć dyskusji na temat wdrażanej właśnie w Polsce ustawy implementującej dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych oraz znaczenia tego dokumentu dla branży medialnej, kreatywnej i tzw. big techów.
„Dyrektywa zobowiązuje podmioty agregujące treści typu Google czy Facebook do pozyskiwania licencji na publikowane treści. Mówiąc najprościej – dziennikarze będą beneficjentami informacji, które dystrybuują big techy” – wyjaśniał Paweł Nowacki, niezależny konsultant rynku mediów i e-commerce.
Autor: Joanna Wakulińska, redaktor Executive Magazine
Last Updated on 29 sierpnia, 2024 by Krzysztof Kotlarski