Rozwój infrastruktury i nowy tabor – w to celuje metro
Domknięcie linii M2 na zachodzie wraz z budową Stacji Techniczno-Postojowej oraz uruchomienie procesu inwestycyjnego dla linii M3 – to największe wyzwania stojące obecnie przed Metrem Warszawskiem, działającym w obszarze rozwoju sieci jako inwestor zastępczy.
Mimo zawirowań na rynku budowlanym i odczuwalnego spowolnienia na ostatnim odcinku linii M2, udało się dojść do porozumienia z wykonawcą, firmą Gulermak, w sprawie budowy kolejnych trzech stacji – C03 Lazurowa, C02 Chrzanów oraz C01 Karolin oraz STP Karolin. Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację tego odcinka.
Ostatni fragment M2 liczy cztery kilometry długości. Prace rozpoczęły się jeszcze pod koniec ubiegłego roku – wiążą się na razie z zabezpieczaniem terenu oraz zieleni, a także wdrażaniem tymczasowej organizacji ruchu czy przygotowaniem przyłączy i zaplecza dla inwestycji. Nowe stacje zapewnią dogodny transfer mieszkańcom nowobudowanych osiedli na Bemowie, a także stworzą dwa duże węzły przesiadkowe łączące autobusy i tramwaje znacznie podnosząc jakość usług komunikacyjnych dla zachodniej części miasta.
Kluczowe znaczenie będzie miała również budowa nowej Stacji Techniczno-Postojowej na Karolinie. Oprócz funkcji typowo administracyjnych obiekt będzie miał strategiczne znaczenie dla eksploatacji taboru Metra Warszawskiego. Nowe hale elektrowozowni umożliwią ciągłą eksploatację pociągów z zachowaniem wysokiego następstwa rozkładu jazdy.
Wymiana taboru to również ważne zadanie dla metra w najbliższym czasie. Podpisana w styczniu 2020 roku umowa z czeskim producentem Skoda zakładała dostarczenie 37 pojazdów (z opcją dokupienia dodatkowych ośmiu). Ten tabor jest systematycznie dostarczany do Warszawy przez czeskiego producenta. Każdy nowy pociąg, który przyjeżdża na STP Kabaty jest odbierany przez służby Metra Warszawskiego i przechodzi szereg testów. Gdy kończą się pomyślnie, pojazd jest dopuszczany do ruchu. Są to pojazdy jednoprzestrzenne, każdy pomieścić może 1500 osób. Nowe pociągi zastępują stare, wysłużone wagony serii „81”, które zostaną w ramach porozumienia przekazane do Kijowa, by wspomóc stolicę Ukrainy, która zmaga się konsekwencjami trwającej już od roku rosyjskiej agresji.
Niezależnie od prac przy budowie linii M2 i pozyskiwania nowego taboru, pracujemy także nieustannie nad rozwijaniem sieci stołecznego metra. Trwają prace koncepcyjne przy zadaniu „Etap I – Praga – III linia metra wraz ze stacją techniczno-postojową (STP) Kozia Górka w Warszawie”. Ich zaawansowanie przekroczyło 70 procent. Do tego na koniec roku wykonano 437 punktów badawczych – to 89 procent łącznie planowanych badań geologicznych.
Przeprowadzeniem tych badań, a także pracą nad dokumentacją zajmuje się firma ILF Consulting Engineers Polska. Linia M3 ma być położona na głębokości 14-21 metrów pod powierzchnią ziemi. W ramach pierwszego etapu powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. W ten sposób metro zapewni sprawny dostęp mieszkańcom dużych osiedli – Kamionka, Grochowa i Gocławia. Prace nad koncepcją mają się zakończyć wiosną 2023 roku i stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę nowego odcinka.
Last Updated on 30 maja, 2023 by Janusz Gil