Browar w Warce stawia na innowacyjną transformację. Już 150 mln zł trafiło na automatyzację i zeroemisyjność

Browar w Warce stawia na innowacyjną transformację. Już 150 mln zł trafiło na automatyzację i zeroemisyjność

Należący do Grupy Żywiec Browar Warka świętuje 50-lecie działalności i zapowiada nowe inwestycje w modernizację parku maszynowego. W ostatniej dekadzie zakład przeznaczył blisko 150 mln zł na projekty związane z innowacjami, automatyzacją i zrównoważoną produkcją, m.in. z ograniczeniem zużycia wody. Wśród priorytetów na kolejne lata jest dążenie do zeroemisyjności i przejście na odnawialne źródła energii.

– W ciągu ostatnich 10 lat zainwestowaliśmy w Browarze w Warce prawie 150 mln zł. Kluczowymi inwestycjami była między innymi stacja odzysku CO2, która spowodowała, że jesteśmy niezależni od zewnętrznych dostaw tego gazu, albo lekki magazyn, dzięki któremu zwiększyliśmy naszą powierzchnię magazynową – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Patryk Cieślik, dyrektor Browaru Warka z Grupy Żywiec.

Browar w Warce od lat rozwija system odzysku CO₂, co pozwala redukować emisje i zamykać obieg tego kluczowego surowca. Podczas fermentacji piwa naturalnie powstaje dwutlenek węgla. Zamiast emitować go do atmosfery, stacja odzysku go wychwytuje. Następnie jest on oczyszczany i sprężany do postaci przemysłowej, magazynowany w zbiornikach i może być wykorzystywany w procesach technologicznych, np. przy butelkowaniu piwa.

– Równie ważne dla nas jest to, aby inwestować w redukcję zużycia mediów, m.in. wody, i możemy się pochwalić, że jesteśmy jednymi z najlepszych na świecie, jeżeli chodzi o te wskaźniki. Obecnie jesteśmy w czołówce świata Heinekena ze zużyciem poniżej 2,6 l wody na 1 l piwa. Jest to ogromne osiągnięcie przede wszystkim ludzi, którzy pracują w tym browarze, i zespołu zarządzającego, który kładzie ogromny priorytet właśnie na wskaźniki środowiskowe – zaznacza Patryk Cieślik.

Kolejne lata będą dla Browaru Warka czasem dużych inwestycji w modernizację parku maszynowego, szczególnie po stronie linii rozlewniczej liczącej już średnio 25–30 lat. Firma stawia także na rozwój zielonych źródeł energii – obecnie 20 proc. pary technologicznej pochodzi z biogazu.

 Dla browaru kluczowe będzie w kolejnych latach, aby nadal inwestować w redukcję zużycia mediów, zużycia wody, ale również odświeżać park maszynowy. Bardzo dużą zmianą dla nas będzie dążenie do zeroemisyjności i tego, aby nasze ciepło pozyskiwać właśnie ze źródeł zielonych, takich jak chociażby biogaz – podkreśla dyrektor browaru w Warce z Grupy Żywiec. – Pięćdziesiąt lat, które mamy za sobą, to jest ogrom inwestycji i zmian technologicznych, które w tym browarze się wydarzyły. To okazja, żeby podsumować, jak bardzo browar zmienił się z punktu widzenia technologicznego, ale też profilu produkcji.

Od zakładu projektowanego w latach 70. z wydajnością 300 tys. hl rocznie browar urósł do poziomu 3,5 mln hl. Dziś Warka to jeden z trzech tzw. lighthouse breweries w Grupie Heineken – zakładów wdrażających pionierskie rozwiązania technologiczne, które później adaptowane są globalnie. To właśnie tutaj testowane są nowoczesne linie produkcyjne, cyfrowe systemy zarządzania oraz technologie wykorzystujące big data, internet rzeczy i druk 3D. Dzięki nim browar należy do najbardziej zautomatyzowanych zakładów w Polsce, co pozwala zwiększać efektywność i jednocześnie ograniczać monotonne prace przy produkcji i logistyce.

 To jeden z największych browarów w Polsce, jest też jednym z najnowocześniejszych browarów w Polsce. Ogromne zmiany technologiczne, które zaszły tutaj z końcem lat 90. i 2000., spowodowały, że jest on bardzo zautomatyzowany – wskazuje Patryk Cieślik.

30 sierpnia br. firma ponownie zorganizowała Dni Otwarte Browaru Warka. To coroczna okazja, by pokazać kilkuset mieszkańcom, jak wygląda codzienna praca browaru.

 Z lokalną społecznością utrzymujemy bardzo bliskie więzi, ich wyjątkowym wyrazem jest to, że raz do roku otwieramy browar w ramach Dni Otwartych dla lokalnych mieszkańców, turystów oraz osób, które chcą odwiedzić browar i zobaczyć, jak funkcjonuje od środka. Również jesteśmy wsparciem dla gminy w małych projektach, od kilkunastu lat przekazujemy 200 tys. zł na różne projekty – mówi dyrektor browaru.

Ta współpraca trwa od 17 lat. Do tej pory browar wsparł również liczne lokalne inicjatywy kulturalne, sportowe i edukacyjne, m.in. Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego, Klub Sportowy Start Pułaski Warka, Centrum Sportu i Rekreacji oraz Fundację NU-MED. Również pracownicy browaru regularnie angażują się w akcje dobroczynne – od WOŚP i Szlachetnej Paczki po szycie poduszek dla pacjentów onkologicznych w ramach Akcji Słońce czy spotkania z osobami ze Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci i Osób z Niepełnosprawnościami „Tęcza” w Warce.

Przeczytaj także: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem


Źródło: biznes.newseria.pl

Last Updated on 4 września, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS