
Świętowanie otwarcia M1, rozbudowa M2, projektowanie M3 i M4
Nie tylko na rozbudowie linii M2 i projektowaniu kolejnych linii skupia się w tym roku Metro Warszawskie. W 2025 r. obchodzimy dwie ważne rocznice, w tym 30-lecie uruchomienia pierwszego odcinka M1.
Rok 2025 jest szczególnie ważny dla Metra Warszawskiego ze względów historycznych. 7 kwietnia przypada 30. rocznica otwarcia linii M1. Odbyło się ono na stacji Wilanowska, przy udziale władz państwowych, mediów i oczywiście pasażerów. 7 kwietnia 1995 roku o godzinie 12:35 pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w stronę przystanku Politechnika – ruszyły po raz pierwszy w trasę. Ówczesne składy złożone były z trzech (obecnie z sześciu) wagonów i zajmowały połowę peronu. Z okazji tej rocznicy Metro przygotowuje wydarzenia i atrakcje dla mieszkańców stolicy.
Druga istotna rocznica dotyczy M2. 10 lat temu – w niedzielę, 8 marca 2015 roku o godzinie 9:30, uruchomiony został centralny odcinek II linii metra. Pierwszy pociąg z pasażerami ruszył ze stacji Świętokrzyska w kierunku Dworca Wileńskiego.
Trwają prace budowlane na ostatnim odcinku drugiej linii metra na Karolin. Inwestycja wkracza w końcową fazę realizacji. Podziemne konstrukcje stacji nabierają ostatecznych kształtów, tarcze drążące tunele krok po kroku zbliżają się do końca swojej drogi, a na nowej stacji techniczno-postojowej trwa układanie torów oraz konsekwentna realizacja obiektów – budynków administracyjnych, a także tych stanowiących zaplecze techniczne, jak np. elektrowozownie. Odcinek linii M2 3+STP Karolin, składający się ze stacji pasażerskich: Karolin, Chrzanów, Lazurowa, STP Karolin i dwóch wentylatorni szlakowych, będzie gotowy w 2026 roku. W ramach projektu m.st. Warszawa otrzyma ponad miliard złotych z UE na dokończenie budowy.
2025 to także rok interesujący dla rozwoju systemu metra w Warszawie. Dzięki decyzjom samorządu warszawskiego toczą się prace nad przygotowaniem kolejnych linii, które złożą się na system podziemnej kolei obejmujący swym zasięgiem niemal wszystkie dzielnice w stolicy Polski.
Konsorcjum firm ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA oraz Metroprojekt opracowuje projekty dla linii M3 w Warszawie: Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową. Wykonany został już raport o odziaływaniu inwestycji na środowisko. W tym roku trwać będą prace zmierzające do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kontynuowane są również działania nad rozwiązaniami projektowymi obiektów metra oraz koordynacja z innymi inwestycjami. Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław.
Metroprojekt wykonuje prace przedprojektowe dla linii M4 wraz ze Stacją Techniczno-Postojową. Aktualnie wykonywana jest między innymi analiza trasy, ze wskazaniem lokalizacji poszczególnych obiektów kubaturowych, a także koordynacja z innymi inwestycjami na terenie m.st. Warszawy. M4 połączy Tarchomin z Wilanowem i będzie najdłuższą linią w Warszawie – łącznie 26 kilometrów. Pracami przedprojektowymi, w ramach przedmiotowej umowy, objęte są łącznie 23 przystanki pasażerskie, Stacja Techniczno-Postojowa wraz z dojazdem oraz infrastruktura towarzysząca, w tym wentylatornie szlakowe oraz założenia dla nowej centralnej dyspozytorni.
Czytaj także: Jakie zmiany w sektorze transportu wprowadza Fit for 55?
Źródło informacji: metro.waw.pl/
Last Updated on 28 kwietnia, 2025 by Samir Malki