W sercach miast powstają coraz częściej małe centra logistyczne

W sercach miast powstają coraz częściej małe centra logistyczne

Mamy w Polsce niemal 28 mln mkw. magazynów, a przez ostatnich dziesięć lat zbudowano ponad tysiąc nowych magazynów. Ostatnio bardzo szybko rozwijają się magazyny tworzone nawet w centrach miast, typu small business unit.

Największymi najemcami magazynów są takie firmy jak Zalando (niemiecki sklep wysyłkowy z siedzibą w Berlinie, utworzony w 2008 r.), Amazon (ta amerykańska spółka założona została w 1994 r.).

Rozwój centr logistycznych przyspieszył w czasach pandemii, dzięki rozwojowi internetowych platform handlowych.

Centra logistyczne, to cisi bohaterowie naszej gospodarki – mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Mroczek, wiceprezes agencji doradczej Cream Property Advisors. – E-commerce rósł w Polsce w tempie 33% rocznie w okresie pandemii, a średnia z ostatnich lat to prawie 20%.

Polska jest hubem logistycznym dla centralnej części Europy, a bardzo silnym trendem jest budowa small business units. Magazyny logistyczne to już nie tylko wielkie hale przy drogach łączących duże miasta.

Small business unit (SBU), to magazyn o powierzchni od 500 do 1500 tys. mkw., wpisujące się idealnie w potrzeby firm, które dopiero się rozwijają lub skala ich biznesu nie wymaga posiadania większych powierzchni. Projekty takie oferują rozwiązania łączące w sobie różne moduły funkcjonalne, od biur, poprzez małe magazyny, nawet po lekką produkcję.

Jest to projekt dedykowany najemcom, dla których ważny jest także wygląd budynku oraz dostęp do reprezentacyjnego biura wysokiej klasy, a aranżacje poszczególnych biur mogą być na bieżąco dostosowywane do indywidualnych potrzeb najemców, zarówno w zakresie wielkości, jak i układu pomieszczeń.

Magazyny SBU charakteryzują się miejską, bardzo dobrze wyeksponowaną lokalizacją, przeważnie w dzielnicach biznesowo-przemysłowych położonych w niewielkiej odległości od centrum. Ich ogromnym atutem jest także dogodny dostęp do transportu publicznego oraz ważnych arterii komunikacyjnych.

– Na taki wybór decydują się firmy potrzebujące miksu biur, powierzchni sklepowej oraz magazynu, a do takich należą firmy fotowoltaiczne czy sprzedające części samochodowe, mniejsze samochody lub rowery – podsumowuje G.Mroczek z Cream Property Advisors.

Przeczytaj także: Szczyt sezonu dla handlu i logistyki. Zapotrzebowanie na pracowników o jedną piątą wyższe niż w pozostałych miesiącach


Źródło: marketnews24.pl

Last Updated on 6 grudnia, 2023 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
KATEGORIA
TAGS