Jak UPS buduje przywództwo przyszłości — odpowiada Marcin Gołębiewski, dyrektor generalny UPS w Europie Środkowej
Jak zmieniła się rola lidera w dobie gwałtownego rozwoju sztucznej inteligencji i digitalizacji? Nowe narzędzia pomagają czy raczej rodzą kolejne wyzwania?
Rola lidera ewoluowała – dziś nie wystarczy już tylko wyznaczać kierunek, ale przede wszystkim rozumieć nową rzeczywistość opartą na technologii. Nowe narzędzia, w tym AI, są ogromnym wsparciem w podejmowaniu decyzji czy optymalizacji procesów, ale jednocześnie wymagają od liderów większej elastyczności, odwagi i zrozumienia potencjalnych obaw pracowników. W UPS traktujemy technologię jako partnera w rozwoju, który może efektywnie wesprzeć pracowników w żmudnych, czasochłonnych zadaniach, ale nie zastąpi wartości jaka płynie z kreatywności, empatii i ludzkich emocji. Liderzy muszą dziś budować innowacyjną kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu, ale brać również odpowiedzialność za zmiany – także technologiczne, które wdrażane są w organizacjach.
Jakie decyzje strategiczne podjął Pan w ostatnich latach w odpowiedzi na konieczność cyfrowej transformacji? Czy przyjęte kierunki okazały się słuszne?
Jedną z najważniejszych decyzji było zainwestowanie w technologie wspierające automatyzację operacji i integrację systemów z rosnącym rynkiem e-commerce. Zmodernizowaliśmy infrastrukturę IT, wdrożyliśmy inteligentne rozwiązania do zarządzania łańcuchem dostaw, a także rozbudowaliśmy możliwości śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym. Wdrożyliśmy nowe narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które oferują np. pomoc w tworzeniu dokumentacji eksportowej. Równolegle kładliśmy nacisk na rozwój kompetencji cyfrowych naszych zespołów. Te kierunki okazały się słuszne – pozwoliły nam szybciej i efektywniej reagować na zmiany rynkowe i rosnące oczekiwania klientów.
Jak organizacja może wspierać innowacyjność na każdym szczeblu i w ramach każdego działu, nie tylko w zespołach R&D?
W UPS wierzymy, że innowacyjność wzmacnia odpowiednia kultura organizacyjna. Każdy pracownik bez względu na stanowisko, może być źródłem wartościowego pomysłu. Dlatego stawiamy na otwartą komunikację, regularne burze mózgów, programy zgłaszania usprawnień operacyjnych oraz inicjatywy wewnętrzne, które premiują innowacyjne podejście do codziennej pracy. Dział R&D to jeden z elementów. Prawdziwa innowacja powstaje oddolnie – rodzi się wśród pracowników i wyzwań, z którymi mierzą się na co dzień zarówno nasze zespoły, podwykonawcy jak i klienci. To właśnie te doświadczenia stają się źródłem wielu inspiracji, które przeradzają się w skuteczne rozwiązania realnych problemów.
W jaki sposób angażuje Pan pracowników w proces zmiany i adaptacji do nowoczesnych technologii? Czy często napotyka Pan opór ze strony zespołów?
Zawsze wychodzimy z założenia, że człowiek jest w centrum każdej zmiany. Dlatego każda nowa technologia w UPS jest poprzedzana dialogiem z zespołami – wyjaśniamy, jak działa, po co ją wdrażamy i jakie przynosi korzyści. Organizujemy szkolenia, warsztaty i testy pilotażowe, w których pracownicy mogą w bezpieczny sposób poznać nowe rozwiązania. Transparentna komunikacja i zaangażowanie pracowników od samego początku znacznie zmniejszają barierę przed zmianą.
Jakie działania podejmują Państwo, aby rozwój kariery pracowników był równy i sprawiedliwy – niezależnie od ich pozycji startowej, wieku czy doświadczenia?
Równość szans to dla nas codzienne praktyka, nie pusty slogan. W UPS duży odsetek kadry menedżerskiej wywodzi się z ról operacyjnych – to pokazuje, że rozwój wewnętrzny jest dla nas kluczowy. Oferujemy programy rozwojowe, mentoring, wewnętrzne awanse i elastyczne ścieżki kariery, dostępne dla każdego – niezależnie od wieku, płci czy doświadczenia. Inwestujemy też w programy wspierające różnorodność i inkluzywność, wierząc, że zróżnicowane zespoły to silniejsze zespoły.
Marcin Gołębiewski – od marca 2024 r. Dyrektor Generalny UPS w Europie Środkowej. Odpowiedzialny za nadzór operacji logistycznych oraz kierowanie rozwojem biznesu i strategią Regionu obejmującego 6 rynków: Polskę, Czechy, Słowację, Rumunię, Węgry i Ukrainę. Związany z UPS od 2000 r.
Przeczytaj także: Nowe kierunki w handlu B2B: między odpowiedzialnością a efektywnością
Last Updated on 10 grudnia, 2025 by Anastazja Lach