Nowoczesne wyzwania odpowiedzialnego biznesu. Dr inż. Norbert Kurek, Dyrektor Generalny REMEA
Inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu są obecnie niezwykle ważne. Jakie działania w tym zakresie Państwo prowadzicie?
Remea w Polsce jest spółką, która w jasny sposób komunikuje działania związane z społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jako podmiot działający w bardzo specyficznej branży, jaką jest remediacja i rekultywacja, czyli przywracanie zdegradowanych i zanieczyszczonych terenów społeczeństwu, włączamy lokalnych mieszkańców, urzędy oraz interesariuszy projektów do konsultacji oraz zachęcamy do dzielenia się swoimi pomysłami, jak możemy sprawić, że dany teren będzie lepiej spełniał oczekiwania społeczeństwa w trakcie późniejszego użytkowania takich terenów. Bardzo dobrym przykładem jest projekt remediacji stawu Kalina w Świętochłowicach, gdzie prowadziliśmy szeroką kampanię konsultacji na etapie przygotowania projektu, dzięki której uwzględniliśmy dużą część postulatów lokalnych mieszkańców, a także kampanię informacyjną o tym, co się dzieje w danym momencie na projekcie.
Zarówno w naszych umowach, jak i wewnątrz naszej organizacji kładziemy mocny nacisk na zachowania etyczne. Mamy efektywnie wdrożony kodeks etyki oraz kodeks antykorupcyjny, w których zapewniamy przejrzystość praktyk naszych własnych i naszych podwykonawców, dając możliwość anonimowego zgłaszania wszystkich nieprawidłowości, które mogłyby być zakwalifikowane jako złamanie naszych standardów.
Działamy na rzecz transformacji środowiskowej, koncentrując się na działaniu na rzecz klimatu, promowaniu gospodarki o obiegu zamkniętym i ochronie środowiska. W naszych rozwiązaniach uwzględniamy emisyjność, którą prezentujemy naszym Klientom, a jednocześnie prowadzimy również działania edukacyjne w tym zakresie.
Mocno promujemy rozwiązania in-situ wykonywane na miejscu występowania zanieczyszczenia, stawiamy na odpowiednie przygotowanie projektu poprzez wykonanie analiz zanieczyszczenia w szerokim zakresie, promując hasło #lepszeDANElepszeDECYZJE. Bo to finalnie przekłada się na koszt, czas, a także emisyjność CO2.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych pracowników oraz partnerów na naszych projektach. Mamy jasno postawiony cel – jest to ZERO WYPADKÓW. Promujemy mocno kulturę bezpieczeństwa, prowadząc ciągłe szkolenia w tym zakresie. Organizujemy codzienne spotkania przed rozpoczęciem pracy, podczas których zwracamy uwagę na bezpieczeństwo oraz raportujemy wewnętrznie wszelkiego rodzaju sytuacje potencjalnie niebezpieczne, near miss oraz wypadki, analizujemy je, opracowujemy rozwiązania systemowe i odpowiednio komunikujemy to naszym pracownikom i podwykonawcom.
W Remea stawiamy na multidyscyplinarny zespół, który łączy specjalistów z różnych profesji, z różnym doświadczeniem, jednocześnie eliminując wszelkie formy dyskryminacji w procesie zatrudniania. Obecnie w naszej spółce zatrudniamy ponad 35% kobiet i również taka sama proporcja utrzymuje się w zakresie kobiet, które są menadżerami. Zwracamy szczególną uwagę na równość wynagrodzeń na stanowiskach o tych samych zakresach obowiązków oraz doświadczeniu, walcząc z jakąkolwiek dyskryminacją płciową.
Wspieramy zrównoważoną karierę i rozwój osobisty naszych pracowników poprzez szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, podnosząc ich kwalifikacje oraz kompetencje w zakresie eksperckim czy menadżerskim.
Promujemy zasadę dzielenia się z naszymi pracownikami korzyściami płynącymi z rozwoju naszej spółki oraz całej grupy poprzez uczestnictwo w programach akcjonariatu pracowniczego oraz programu podziału zysków.
Jakie cechy osobiste uważa Pan za kluczowe dla skutecznego i odpowiedzialnego przywództwa?
Jest to otwarte pytanie, które nie pozwala jednoznacznie zdefiniować cech osobistych lidera gwarantujących skuteczne i odpowiedzialne przywództwo. Gdybym miał określić pięć kluczowych cech, to w szczególności zwróciłbym uwagę myślenie strategiczne, inteligencję emocjonalną, autentyczność, sprawną komunikację i otwarcie na nowe technologie.
Zwracam szczególną uwagę na ostatnią z tych cech, ponieważ uważam, że jest bardzo ważna w dzisiejszym świecie stojącym w obliczu rewolucji technologicznej. Dynamika postępu technologicznego jest bardzo duża, a to sprawia, że przywódcy muszą być gotowi szybko reagować na pojawiające się nowe możliwości, które powalają usprawniać organizację, jej procesy oraz dodawać wartość do oferowanych usług i produktów.
Jakie są Pana zdaniem najważniejsze wyzwania stojące przed liderami biznesu w XXI wieku?
Pierwsze dekady XXI wieku charakteryzują się ogromnymi zmianami społeczno-gospodarczymi, wśród których należy wymienić globalizację, cyfryzację, rozwój internetu oraz rozwój technologiczny. Nie bez znaczenia jest również zmiana w zakresie wyznawanych wartości, w szczególności u najmłodszego pokolenia wchodzącego obecnie na rynek pracy.
Dodatkowymi elementami, które w ostatnich pięciu latach dodatkowo wpłynęły na społeczność międzynarodową i liderów biznesu, są epidemia Covid-19 i rozpoczęcie wojny przez Rosję na terenie Ukrainy, które zachwiały naszym poczuciem pewności, stabilności i bezpieczeństwa.
To wszystko sprawia, że wielu liderów biznesu musiało zmienić podejście do sposobu zarzadzania, w znacznej mierze koncentrując się na aspektach przywództwa, które są skierowane na ludzi. Jak pokazuje współczesna historia, jednym z największych wyzwań stojących przed liderami jest bardzo duże tempo zmian, które w ostatnich latach wymagało szybkiego podejmowania decyzji i dostosowywania się do sytuacji bieżącej bez wcześniej opracowanych i przygotowanych strategii.
Ważnym aspektem są zmiany demograficzne, zmieniające się oczekiwania pracowników pokolenia „millenialsów” ale również wejście na rynek pracy pokolenia „Z”, które dorastało w pełni scyfryzowanym społeczeństwie, a które charakteryzuje się duża pewnością siebie, nauką na zasadzie „just in time learning”, propagowaniem work-life balance czy brakiem obaw przed podejmowaniem ryzyka.
To wszystko generuje podstawy nastawione na bardzo szybki rozwój, na co firmy muszą być przygotowane. W dobie cyfryzacji i rewolucji technologicznej liderzy muszą być gotowi na ciągłą innowację i nowe technologie, które pozwalają ulepszać procesy w organizacji, ale również dodają wartość niefinansową do produktów i usług.
W jaki sposób firma może jednocześnie dążyć do zysków finansowych i efektywnie realizować cele społeczne i środowiskowe?
Od kilkunastu lat liderzy w różnych dziedzinach gospodarki obserwują bardzo duże zmiany w zakresie odpowiedzialności biznesu. Zmiany społeczne, inne spojrzenie najmłodszej generacji na aspekty środowiskowe, bogacenie się społeczeństwa oraz globalizacja sprawiają, że głośno mówimy o konieczności zmiany myślenia firm, które przez dziesięciolecia sukces przedsiębiorstwa oceniały wyłącznie przez pryzmat zysków.
Dzisiaj widzimy, że kwestie środowiskowe oraz odpowiedzialność społeczna nie są wyłącznie elementem kreowania wizerunku firmy, ale stają się podstawą myślenia o tym, jak tworzyć finansową i pozafinansową wartość organizacji. Obecnie firmy tworzą strategie i polityki, które uwzględniają kwestie społeczne, środowiskowe i odpowiedzialność biznesu, bo finalnie wymierną wartością takich działań jest zaspakajanie obecnych potrzeb ludzkich bez szkody dla przyszłych pokoleń.
Zmiana sposobu myślenia inwestorów i różnych interesariuszy spowodowała, że zarządzający organizacjami zostali wybici ze strefy komfortu, co stało się motorem napędowym dla przygotowywania nowych strategii uwzględniających pozafinansowe aspekty prowadzenia działalności. Rewolucja technologiczna, która dokonała się przez ostatnie dekady, pozwoliła zoptymalizować wiele procesów sprawiających, że jesteśmy w stanie na przykład redukować zużycie wody, zmniejszać emisję CO2, prowadzić recykling materiałów i efektywnie implementować strategię gospodarki o obiegu zamkniętym, dochodząc stopniowo do zeroemisyjności. Wielokrotnie analizy rozwiązań pod względem emisyjności, stosowanie nowych materiałów oraz materiałów z odzysku, nowe rozwiązania sprawiają, że sięgamy po nowe technologie, które finalnie poprawiają również wyniki finansowe.
W jaki sposób można sprawić, by odpowiedzialne zarządzanie nie było obecne wyłącznie na poziomie zarządu, ale także na niższych szczeblach organizacji?
Niestety osobiście obserwuję sytuacje, że działania na niższych szczeblach organizacji znacząco różnią się od tego, co jest prezentowane przez menadżerów zarządzających. Dotyczy to nie tylko odpowiedzialnego zarządzania, zaimplementowanej polityki zrównoważonego rozwoju, CSR, a obecnie szerszego ESG, ale ma początek już w procesach związanych z bezpieczeństwem pracy własnych pracowników oraz podwykonawców, którzy wielokrotnie realizują znaczną cześć projektów dla generalnych wykonawców.
Wprowadzenie w organizacji reguł odpowiedzialnego zarządzania w mojej opinii związane jest kulturą organizacyjną i przygotowaniem firmy na wprowadzanie zmian w organizacji. Kultura organizacyjna to wartości firmy oraz zbiór obowiązujących norm i zachowań. Nie wszystkie firmy są gotowe, żeby móc efektywnie implementować strategię zarządu w różnych obszarach organizacji, a zmiana kultury organizacyjnej jest niezmiernie trudna. Stare nawyki dla wielu pracowników są dobre, bo są znane, nie powodują wyjścia ze strefy komfortu pomimo faktu, że często im samym uwierają.
Duża rolą w tym zakresie jest rzeczywista postawa zarządu, jego zaangażowanie, wskazywanie tego, co naprawdę jest ważne, oczywiście poza aspektami finansowymi dla organizacji. Zarząd powinien cyklicznie weryfikować postawy pracowników różnych szczebli, żeby móc wprowadzać pewne zmiany i programy naprawcze, dodatkowe szkolenia, warsztaty, które zwiększą zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności całego zespołu, a nie tylko kadry zarządczej.
Dr inż. Norbert Kurek, Członek Zarządu / Dyrektor Generalny
Norbert Kurek jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie skończył budownictwo ze specjalizacją geotechnika. Zdobył także tytuł doktora nauk technicznych w dziedzinie budownictwa. Odbył staż magisterski na Uniwersytecie Josepha Fouriera w Grenoble we Francji. Ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania projektami w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz studia specjalne “Geotechnika i Inżynieria Środowiska” na Politechnice Gdańskiej. Jest również absolwentem studiów MBA Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Pracę zawodową rozpoczął w 2004 r. jako członek zespołu prof. dr hab. Zbigniewa Sikory. Od 2006 r. pracował w Soletanche Polska na stanowisku inżyniera budowy, a następnie kierownika robót w dziale realizacji. Od 2009 r. kierował działem wzmacnia gruntu, budując strategię firmy w tym zakresie oraz jej pozycję rynkową. W 2011 r. rozpoczął pracę w Menard Polska, w której objął stanowisko zastępcy Dyrektora Generalnego oraz Dyrektora Oddziału Centrum. Od 2016 r. decyzją Zarządu został powołany na stanowisko prokurenta w Menard Polska. Ponadto od 2019 r. Norbert Kurek jest Dyrektorem Generalnym REMEA.
Norbert Kurek jest ekspertem z ponad 15 letnim doświadczeniem w geotechnice. Uczestniczył w opracowywaniu wielu projektów. Zespół specjalistów z REMEA pod jego kierownictwem przeprowadził tysiące badań w całej Polsce oraz wiele remediacji zakończonych sukcesem. Przykładem takich projektów jest m.in. rewitalizacja obszaru po byłej Koksowni Orzegów w Rudzie Śląskiej, prace remediacyjne na terenie dawnych Zakładów Chemicznych „Zachem” S.A. w Bydgoszczy czy innowacyjne prace nad stawem Kalina w Świętochłowicach. Efektem jego działań jest również 25 publikacji naukowych i technicznych w czasopismach krajowych oraz zagranicznych, których jest autorem lub współautorem.
Last Updated on 6 sierpnia, 2024 by Anastazja Lach