Branża logistyczna potrzebuje cyfryzacji. Wywiad z Simonem Kurbielem, współzałożycielem i dyrektorem regionu CEE Tennders

Branża logistyczna potrzebuje cyfryzacji. Wywiad z Simonem Kurbielem, współzałożycielem i dyrektorem regionu CEE Tennders

Tennders to hiszpański start-up dostarczający abonamentowe oprogramowanie do zarządzania siecią transportu drogowego, który niedawno wszedł na polski rynek i założył swój hub w Krakowie. Ich misją jest poprowadzenie branży w kierunku cyfryzacji, która nie tylko może pomóc zmniejszyć negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko, ale też rozwiązać inne problemy tego sektora, m.in. wynikające z jego rozdrobnienia.

Wiele branż mierzy się obecnie z wyzwaniami wynikającymi z wpływu ich działalności na środowisko i koniecznością zmian w celu jego ochrony. Jak to wygląda w branży logistycznej?

Wpływ transportu drogowego na środowisko stanowi złożone wyzwanie również dla firm w łańcuchu dostaw. Branża transportowa odpowiada za około 25% całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE i Wielkiej Brytanii. Według Europejskiej Agencji Środowiska większość z nich pochodzi z transportu drogowego – około 72%.

Najważniejszym czynnikiem jest obecna trudność w mierzeniu, raportowaniu i ograniczaniu emisji z zakresu 3. Poziom lub Zakres 3 to kategoria obejmująca pośrednie emisje gazów cieplarnianych firmy, od materiałów i łańcucha dostaw po końcowe wykorzystanie produktu lub usługi. Od 70% do 80% śladu węglowego każdej firmy w łańcuchu dostaw pochodzi z emisji Zakresu 3.

Emisje te są zazwyczaj najtrudniejsze do zmierzenia z tego prostego powodu, że są generowane poza działalnością firmy. Zarówno gromadzenie danych, jak i działania na rzecz redukcji emisji, wymagają współpracy z dostawcami, którzy są niezbędni do śledzenia danych.

Każda firma zajmująca się transportem, logistyką i łańcuchem dostaw prawdopodobnie wie, że musi być przygotowana na radzenie sobie z tymi kwestiami. My również zdajemy sobie z tego sprawę i już zaczęliśmy nad tym pracować. Tennders FMS może powiązać potrzebne dane na temat ładunku, ciężarówki i trasy, aby rozpocząć pomiary i dostarczyć pierwszy raport dotyczący emisji w zakresie 3 i pustych kilometrów. Nazywamy to naszym kalkulatorem emisji.

Przed nami długa droga, podczas której będziemy rozwijać nasze możliwości pomiarowe i zapewnić naszym użytkownikom mapy drogowe łagodzenia skutków. Tennders już nad tym pracuje. Mamy solidny punkt wyjścia dla lądowego łańcucha dostaw, aby tworzyć obraz jego wpływu na środowisko.

Czy kwestie ekologiczne to jedyne problemy, z jakimi muszą się obecnie mierzyć firmy transportowe?

Zdecydowanie nie. Chociaż zrównoważony rozwój środowiska ma kluczowe znaczenie, to branża transportowa zmaga się z wieloma równie pilnymi wyzwaniami. Pozwolę sobie przedstawić kilka kluczowych kwestii.

Po pierwsze, złożoność operacyjna. Firmy są przytłoczone zarządzaniem wieloma systemami do różnych zadań. Kolejnym poważnym wyzwaniem jest presja finansowa związana z rosnącymi kosztami i opóźnieniami w płatnościach.

Przykładowo, w krajach takich jak Niemcy i Austria zaobserwowaliśmy znaczne podwyżki opłat drogowych, ale stawki płacone przez klientów nie dostosowują się tak szybko. Co więcej, obecne warunki ekonomiczne doprowadziły do wzrostu opóźnień w płatnościach, zwłaszcza w Hiszpanii. W Tennders rozumiemy, że przepływy pieniężne są najważniejsze i rozwiązujemy te kwestie za pomocą naszego programu szybkich płatności – opcji dostępnej na razie tylko w hiszpańskich firmach transportowych – zapewniając przewoźnikom możliwość otrzymania płatności w ciągu zaledwie trzech dni.

Konkurencyjność w branży – obecnie obserwujemy nadpodaż ciężarówek i brak ładunków. To trudne środowisko. Firmy z trudem rozwijają się na tym rynku.

W jaki sposób wasze rozwiązania mają pomóc w rozwiązaniu tych problemów? Co wyróżnia Tennders na tle konkurencji?

Tennders został stworzony po to, by bezpośrednio sprostać tym wieloaspektowym wyzwaniom. Nasi klienci zwracają się do nas z różnymi potrzebami w zakresie unowocześniania ich systemu, a my odpowiadamy, zapewniając im rozwiązania dostosowane do ich potrzeb.

Dzięki naszemu systemowi zarządzania frachtem (FMS) dostarczamy naszym klientom stałą wartość. Oznacza to zwiększanie przychodów, minimalizowanie czasu spędzanego na zadaniach manualnych i wspieraniu społeczności, w której partnerzy logistyczni mogą się kontaktować i współpracować ze sobą. Nasza platforma została zaprojektowana tak, aby zastąpić inne systemy używane w świecie logistyki. Można mieć jeden system Tennders zamiast dwóch lub trzech innych.

Jeśli chodzi o kwestie finansowe, to program szybkich płatności Tennders opracowany w Hiszpanii jest przełomem, umożliwiającym firmom transportowym otrzymywanie płatności w ciągu trzech dni. Znacząco poprawia to przepływy pieniężne i stabilność finansową, pozwalając firmom skupić się na rozwoju, zamiast martwić się o płynność finansową.

Ponadto stworzyliśmy platformę do łączenia ciężarówek z dostawcami i ładunków z dostawcami. Oferuje ona zaawansowane narzędzia do rozwijania sieci biznesowej, pomagając firmom zmaksymalizować ich zyski przy jednoczesnym zmniejszeniu niepotrzebnych przebiegów, co również przyczynia się do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju środowiska.

Tym, co wyróżnia Tennders, jest nasz model biznesowy. Nie oferujemy jedynie oprogramowania. Zapewniamy strategiczne partnerstwo, które pomaga naszym klientom przemieszczać ładunki i ciężarówki oraz znajdować nowe firmy do współpracy. Wreszcie, oferujemy system, który jest odpowiedni, skuteczny i dostosowany do zmieniających się potrzeb branży transportowej.

Jak działa wasz system do zarządzania frachtem i jakie korzyści oferuje użytkownikom?

Tennders FMS to platforma SaaS składająca się z modułowego systemu, który nasi użytkownicy mogą dostosować do swoich potrzeb, dostępna poprzez subskrypcję. Odmienia pracę nad czasochłonnymi działaniami dzięki narzędziom do zarządzania, które za pomocą automatyzacji centralizują informacje, upraszczając zadania, aktualizacje i powiadamianie.

Podmioty z branży nawiązują kontakty za pośrednictwem różnych kanałów, co powoduje dużą nieefektywność tych transakcji. FMS upraszcza ten proces, łącząc wszystkich interesariuszy pod jednym dachem, ułatwiając współpracę. Użytkownicy mogą wybrać listę partnerów, która najlepiej odpowiada potrzebom ładunku, ujednolicając w ten sposób informacje, skracając czas zarządzania i tworząc znacznie efektywniejsze procesy decyzyjne.

Poza tym, niezawodność jest niezbędna w sektorze tak rozdrobnionym jak transport towarowy, ale jednocześnie z tego właśnie powodu nie jest łatwa do osiągnięcia. Posiadanie procesów walidacji i kontroli podczas nawiązywania współpracy z nowymi firmami ma kluczowe znaczenie. Jednak kontrolowanie jakości i bezpieczeństwa tych operacji jest trudne, jeśli informacje są rozproszone w wielu miejscach lub niedostępne w razie potrzeby. W tym sensie FMS optymalizuje również walidację i rejestrację nowych firm za pomocą narzędzia kontroli jakości. Umożliwia digitalizację standardów jakości i obejmuje automatyzację, aby zredukować ten proces do kilku kliknięć.

Kolejnym zadaniem, które FMS przyspiesza dzięki automatyzacji i optymalizacji procesów, jest tworzenie dokumentów, takich jak zlecenia transportowe, i zarządzanie nimi. Nasze narzędzie posiada wszystkie kluczowe pola informacyjne potrzebne do przejrzystego i efektywnego zawierania umów. W kilka kliknięć, po uzgodnieniu ceny transakcji, system generuje i wysyła dokument do dostawcy usług transportowych.

Wśród dostępnych funkcji FMS posiada również moduł finansowy do zarządzania fakturowaniem, ułatwiający tworzenie faktur i not kredytowych w usprawniony sposób. Umożliwia śledzenie dokumentacji wymaganej do windykacji, takiej jak CMR, oraz centralizację księgowości w celu szybkiego raportowania i eksportowania informacji.

Jakie macie dalsze plany na rozwój – zarówno innowacji technologicznych, jak i pod względem ekspansji zagranicznej?

Obecnie jesteśmy w trakcie rundy inwestycyjnej serii A w wysokości 5 milionów euro, z czego już zamknęliśmy 1,5 miliona euro. Ogólnie rzecz biorąc, naszym celem jest dalszy wzrost udziału w rynku, przychodów, użytkowników i klientów. Ponadto koncentrujemy się na wzmocnieniu naszej pozycji w Europie i staniu się punktem odniesienia w branży pod względem zrównoważonego rozwoju.

Kolejną kluczową częścią naszego planu jest rozbudowa i wzmocnienie naszego zespołu. Nieustannie poszukujemy talentów, które wniosą wartość dodaną i pomogą nam osiągnąć nasze cele. Ta strategia pozwoli nam rozszerzyć naszą obecność, zdywersyfikować naszą ofertę i wzmocnić naszą pozycję rynkową.


Simon Kurbiel – współzałożyciel Tennders i dyrektor regionu CEE

Współzałożyciel Tennders i dyrektor regionu Europy Środkowo-Wschodniej Simon Kurbiel, urodził się i wychował w Radomiu, w Polsce. Posiada bogate doświadczenie w logistyce i spedycji międzynarodowej. Simon specjalizuje się również w logistyce towarów niebezpiecznych i doradztwie w zakresie bezpieczeństwa transportu.

Simon prowadził doradztwo i szkolenia dla ponad 300 firm, takich jak DHL, FedEx, TNT, w zakresie transportu towarów niebezpiecznych. Zarządzał również logistyką dla wielu wiodących europejskich firm naftowych i gazowych, takich jak Schlumberger, Halliburton i Weatherford.

W latach 2014-2018 Simon był częścią C.H. Robinson, jednego z liderów międzynarodowej logistyki. Pracował jako Account Manager w biurach w Warszawie i Barcelonie. Był pierwszą osobą, która zarządzała ładunkami radioaktywnymi po raz pierwszy w historii C.H. Robinson.

Podczas pracy w CH Robinson Simon poznał Mike’a Cuigneta, współzałożyciela i obecnego dyrektora generalnego Tennders.

Last Updated on 11 marca, 2024 by Anastazja Lach

KATEGORIA