Cyfryzacja bez granic – Grzegorz Wójcik, współzałożyciel i CEO Autenti o przyszłości e-podpisów i konieczności depapieryzacji biznesu w każdej skali

Cyfryzacja bez granic – Grzegorz Wójcik, współzałożyciel i CEO Autenti o przyszłości e-podpisów i konieczności depapieryzacji biznesu w każdej skali

Dlaczego akurat ta branża? Czy działalność w tym obszarze okazała się strzałem w dziesiątkę?

Inwestycja w rozwój branży podpisów elektronicznych była dla mnie naturalnym kierunkiem ze względu na moją pasję do wdrażania innowacji informatycznych realizowaną już podczas studiów. Ta, naturalnie przełożyła się na zaangażowanie i zdobyte doświadczenia w projektach technologicznych zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Decyzja o założeniu firmy ukierunkowanej na cyfryzację biznesu wynikła z zauważonej powszechnej potrzeby rynku jaką jest konieczność usprawnienia zarządzania dokumentami, które w formie papierowej znacząco spowalniają rozwój biznesu i generują istotne koszty. Szczególnie ten problem jest duży w kategoriach, takich jak finanse, nieruchomości, IT, HR czy ochrona zdrowia. To był strzał w dziesiątkę, ponieważ pozwoliło to Autenti rozwiązać potrzeby zarówno dużych korporacji, jak i mniejszych firm w cyfryzacji ich podstawowych procesów, co jest kluczowe dla ich efektywności oraz bezpieczeństwa.

Każda firma, niezależnie od wielkości, dąży do optymalizacji swojego funkcjonowania. Dzięki naszym rozwiązaniom, firmy mogą skupić się na swojej podstawowej działalności, mając pewność, że ich dokumentacja jest bezpieczna i podpisywana zgodna z przepisami. Nasza platforma jest odpowiedzią na te potrzeby, co potwierdza rosnąca liczba klientów i partnerów. Od kilku lat już nie tylko w Polsce, ale także zagranicą. Dziś platforma Autenti przetłumaczona jest na 11 języków, podpisywanie dokumentów możliwe jest w 24 językach, a w gronie naszych klientów jest już więcej niż 9 000 firm, głównie z Europy. Wśród klientów Autenti są wiodące marki w swoich kategoriach, takie jak Bayer, BNP Paribas, Decathlon, Rossmann, Raiffeisen Bank International, organizacje takie jak WWF, PZPN, klub Wisła Kraków, oraz setki małych i średnich firm z każdego sektora, u którego e-podpisy mają zastosowanie.

Kim są klienci Twojej firmy? Czy współczesny konsument jest trudny do zadowolenia? Jaka jest Twoja wizja dalszego rozwoju firmy? Co jeszcze zostało do osiągnięcia?

Nasi klienci to firmy z różnych segmentów rynku, które potrzebują cyfrowych podpisów do zwiększenia swojej operacyjnej wydajności. Współczesny konsument oczekuje szybkości i wygody w załatwianiu spraw, dlatego firmy, aby dopasować się do potrzeb swoich klientów, mogą je zaspokoić rozwiązaniami cyfrowymi takimi jak Autenti. Przykłady korzyści wprowadzania platformy do obiegu dokumentów są szerokie: od usprawniania procesu rekrutacji, przez przyśpieszenie podpisywania umów z klientami, aż do odzyskania kontroli nad administrowaniem współpracą z dostawcami.


Duzi klienci oczekują adresowania tych różnorodnych zastosowań oraz narzędzi, które będą działać międzynarodowo, niezależnie od tego z partnerami z jakiego kraju współpracują i czy mają wpływ na stosowane przez nich rozwiązania. Potrzebują także narzędzi, które będą płynnie integrować się z ich tech stackiem – czyli rozwiązaniami technologicznymi, które już mają wdrożone. Dlatego oferujemy uniwersalne integracje API, które umożliwia dokonanie samodzielnego wpięcia Autenti w obecne systemy, a z drugiej projektujemy rozwiązania szyte na miarę. Obsługujemy automatyzację procesów biznesowych (BPA) szczególnie dla branży finansowej, ale nie tylko. Autenti jest zintegrowane z wieloma systemami ERP, HRM, CRM, BPA.  Przykładem tego są integracje z platformami globalnymi Microsoft (MS Teams App, Sharepoint / OneDrive App, PowerAutomate Connector), Salesforce oraz Zapier i dziedzinowymi, np. WEBCON. W 2023 roku ogłosiliśmy także oficjalnie Program Partnerski udostępniając możliwość integracji poprzez API dla dostawców zewnętrznych. To bardzo perspektywiczny model biznesowy dla SaaSów, więc widzimy w tym duży potencjał.


Pod kątem ekspansji skupiamy się na dalszym rozwoju rynku polskiego, rozbudowie portfolio klientów korporacyjnych i rozwoju międzynarodowym, szczególnie w regionie DACH i CEE. Ponieważ budujemy ekosystem oparty na współpracy z liderami rynków lokalnych tzw. marketplace, kluczowe jest dla nas także rozszerzanie ekosystemu dostawców podpisów kwalifikowanych, usług identyfikacji cyfrowej czy e-Doręczeń. Platforma Autenti i produkty, które oferujemy nieustannie ewoluują. Te ciągłe innowacje produktowe, są konieczne, aby sprostać rosnącym potrzebom, zapewniając, że każda duża organizacja może znacząco zyskać na naszych usługach.

W roku 2024 Autenti zostało wyróżnione przez Financial Times i Statista jako jedna z 1000 najszybciej rozwijających się firm europejskich, umacniając pozycję lidera w dziedzinie e-podpisów i e-identyfikacji na kontynencie. Z 228. miejscem w ogólnym rankingu FT 1000 i 23. w sektorze FinTech, potwierdziliśmy swoją wyjątkową pozycję w Europie.

Załóżmy, że można cofnąć się w czasie. Czy przychodzi Ci do głowy jakaś biznesowa decyzja, którą z obecnej perspektywy należałoby zmienić?

Nie ma takiej jednej decyzji. Każda decyzja dobra i zła przyniosła za sobą cenne lekcje. Myślę jednak, że jedną z kluczowych rzeczy, nad którą moglibyśmy się mocniej skoncentrować już przed laty, byłoby szybsze zrozumienie różnic w podejściu do postrzegania technologii i prawa na rynkach międzynarodowych. Szybsze i lepsze dostosowanie naszych usług do oczekiwań międzynarodowych klientów (trochę inna kolejność realizacji projektów), pozwoliłoby nam wcześniej wejść na rynki zagraniczne. Jak wspomniałem w jednym z podcastów, koncentracja na polskim rynku była dla nas zarówno siłą, jak i ograniczeniem.

W przypadku budowania tzw. marketplace’u rozwój międzynarodowy oznacza integracje z lokalnymi dostawcami, a jest to nie lada wyzwanie. Obecnie w Europie istnieje ponad 170 dostawców podpisów kwalifikowanych, nie mówiąc już o innych, usługach zaufania czy metodach zdalnej identyfikacji elektronicznej. Dlatego z jednej strony w przeciągu ostatnich dwóch lat postawiliśmy na współpracę z liderami rynku – umożliwiając bezpośrednie integracje i podpisywanie poprzez platformę Autenti dokumentów za pomocą ponad 20 rozwiązań z całej Europy. Tempo wprowadzania tych integracji jest niezwykłe, jestem dumny z naszego zespołu. Z drugiej strony, podjęliśmy decyzję, że chcemy umożliwić korzystanie z mniejszych dostawców lokalnych czy regionalnych. Tak powstała wizja funkcjonalności, która umożliwia podpisanie dokumentu dowolnym podpisem kwalifikowanym, która jest innowacyjna na skalę międzynarodową i pomogła nam zdobyć takich klientów jak RBI (Raiffeisen Bank International,).

Jakie jest Twoje podejście do porażek w biznesie? Czy było ich wiele? Czego Cię nauczyły?


Podejście do porażek definiuje sukces. W Autenti mieliśmy wiele wyzwań, ale każde z nich traktujemy jako okazję do nauki. Porażki uczą mnie pokory, ale także determinacji w dążeniu do celu.

Ważne jest, aby każda decyzja, nawet ta wydająca się błędna, była lekcją na przyszłość. Jak mówi Tomek Plata, współzałożyciel Autenti, w podcaście, którego jesteśmy partnerem – ‘Biznes Bez Lukru’, kluczowe jest, aby nie tylko uczyć się na własnych błędach, ale także dzielić się tymi doświadczeniami, co może inspirować innych. Dlatego tak często opowiadamy o historii firmy i działamy jako mentorzy dla przedsiębiorców. Szczególnie w środowisku startupów technologicznych, bo sami taką drogę przeszliśmy.

Albert Einstein powiedział „Nie staraj się zostać człowiekiem sukcesu. Lepiej zostań człowiekiem wartościowym”. Jakimi wartościami Ty kierujesz się w życiu i biznesie?

Moje osobiste wartości, takie jak otwartość na zmiany – pozwala mi adaptować strategie biznesowe do aktualnych warunków rynkowych, a także zachęca do ciągłego osobistego rozwoju i uczenia się, ponieważ żyjemy w dynamicznie zmieniającym się świecie), szacunek (umożliwia budowanie trwałych, opartych na wzajemnym zaufaniu relacji osobistych oraz biznesowych), zaangażowanie (jest niezbędne do osiągania celów prywatnych i firmowych – motywuje do pełnego poświęcenia się i dążenia do celu w każdym przedsięwzięciu).  Na tych fundamentach budujemy DNA firmy. W Autenti staramy się budować kulturę otwartości na błędy i uczenie się na nich.

Jesteśmy partnerami dla naszych klientów, pracujemy z liderami zmian w ich organizacjach a to zobowiązuje. Zaufanie, jakość i bezpieczeństwo są podstawą naszej działalności. Dlatego tak ważne jest dla mnie, aby za tymi wartościami stały konkretne fakty i korzyści dla klientów: niezawodność infrastruktury, zgodność z normami bezpieczeństwa zarządzania informacją takimi jak ISO 27001, potwierdzona audytami, czy regularny monitoring i budowanie rozwiązań w oparciu o normy legislacyjne i sektorowe, takie jak choćby wymagania regulatorów dla branży finansowej czy medycznej.

Czy biznes może być odpowiedzialny, przyjazny ludziom oraz ekologiczny? Czy prowadzenie biznesu musi wiązać się z kompromisami wobec wyznawanych wartości?

Zdecydowanie tak, a Autenti jest tego dowodem. Założona z misją redukcji zużycia papieru (ang. paperless), nasza działalność jest zgodna ze standardami ESG, przynosząc realne oszczędności dla środowiska i demonstrując, że biznes może być zarówno zyskowny, jak i zrównoważony, nie godząc się na kompromisy wobec podstawowych wartości.


Bycie paperless to nie jest dla nas coś, co wpisuje się tylko do strategii CSR firmy. Jesteśmy przykładem firmy, która udowadnia, że odpowiedzialność społeczna i ekologiczna może iść w parze z sukcesem komercyjnym. Misja 'paperless’, którą realizujemy, jest dowodem na to, że można prowadzić biznes zgodnie z wartościami, które wspierają ochronę środowiska i przyczyniają się do budowania lepszego jutra.

Czy jesteś szczęśliwym człowiekiem? Co, oprócz biznesowych sukcesów, daje Ci szczęście?

Szczęście czerpię z wielu źródeł, zarówno z sukcesów zawodowych, jak i z życia prywatnego. Równowaga między pracą a czasem spędzonym z rodziną, pasje takie jak podróże i poznawanie nowych kultur, są dla mnie równie ważne jak osiągnięcia w pracy.

Gdyby Twoje życie potoczyło się nieco inaczej i nie pchnęło Cię w świat biznesu, jaka inna kariera byłaby Ci pisana?

Gdybym nie zajął się biznesem, prawdopodobnie moja ścieżka zawodowa wiązałaby się z informatyką. Zawsze byłem zafascynowany technologią i sposobami, w jakie można wykorzystać innowacje do rozwiązywania realnych problemów.


Grzegorz Wójcik, współzałożyciel i CEO Autenti, jest pionierem w dziedzinie cyfryzacji procesów biznesowych w Polsce i Europie. Z wykształcenia informatyk, z pasji przedsiębiorca, który swoje doświadczenie zbierał zarówno w Polsce, jak i Stanach Zjednoczonych. Grzegorz przez lata kierował rozwojem Autenti, przekształcając firmę w lidera rynku cyfrowych podpisów i dokumentów, wyznaczając nowe kierunki w branży tak zwanych usług zaufania w Europie. Poprzez działania firm, które rozwijał takich jak RMF FM, Grupa Onet, Allegro Group i Autenti od lat przyczynia się do przejścia polskiego biznesu do online’u oraz przysłowiowej “chmury”. Jego kariera jest przykładem połączenia naukowego podejścia do informatyki z praktycznym zastosowaniem technologii w biznesie. Działania Grzegorza wykraczają poza Autenti, obejmując współpracę z akademickimi instytucjami i organizacjami branżowymi, co pozwala na promowanie nowoczesnych rozwiązań w skali globalnej.

Last Updated on 26 lipca, 2024 by Anastazja Lach

KATEGORIA