Kobiecość, równość, zrównoważony rozwój. Rozmowa z Joanną Sochą-Karaś i Dorotą Lange-Sochą – współwłaścicielkami YOU.

Kobiecość, równość, zrównoważony rozwój. Rozmowa z Joanną Sochą-Karaś i Dorotą Lange-Sochą – współwłaścicielkami YOU.

YOU. to marka, która produkuje wygodne ubrania damskie, szyte w Polsce z wysokiej jakości materiałów. Firma stawia na lokalną produkcję, dbając o jakość wykonania i zrównoważony rozwój. YOU. oferuje szeroki wybór ubrań, które łączą w sobie wygodę i modny design. Celem marki jest nie tylko rozwój i ubieranie Polek, ale także wspieranie kobiet w ich walce o równouprawnienie.

Początki marki YOU. sięgają 2019 roku. Skąd pomysł na taki projekt i jak wyglądała droga do jego realizacji?

Pomysł powstania YOU. to trochę kwestia przypadku. Pierwszego czerwca 2019 roku, czyli w Dzień Dziecka, razem z przyjaciółkami, podczas luźnej rozmowy ustaliłyśmy, że praca w korporacji przy małych dzieciach nie jest tym, czego chcemy. Chciałybyśmy też w końcu zrealizować marzenie posiadania niewielkiego, kobiecego biznesu, które drzemało w nas od lat. Pomysłów wymieniłyśmy kilka, jednak ostatecznie wygrała marka odzieżowa. Wraz z Olą (moją ówczesną wspólniczką i pierwotną współzałożycielką marki) wzięłyśmy się ostro do pracy i tak w ciągu kilku miesięcy powstało YOU. Początkowo, model biznesowy projektu był inny niż obecnie. Ubrania nie były produkowane przez nas, a zamawiane od sprawdzonych producentów. Taki model jednak się nie sprawdził. Nie pozwolił nam się wystarczająco zaangażować i oddać projektowi. Pod sam koniec 2020 roku postanowiłyśmy, że albo kończymy z YOU., albo rozpoczynamy własną produkcję. Dziś, ku mojej radości, wygrała opcja numer dwa. Było to dla nas wielkie wyzwanie i przygoda jednocześnie. Produkcja ubrań w Polsce jest nie tylko droga, ale także bardzo czasochłonna i skomplikowana. Od pomysłu do gotowego ubrania na półce potrafiło upłynąć nawet i 8 miesięcy. Choć obecnie w innym składzie – Ola odeszła z YOU. w 2022 roku i jej miejsce zajęła moja mama, Dorota – marka rozwija się na polskim rynku.

Co Twoim zdaniem reprezentuje sobą YOU. jako marka? Jaką misję sobie wyznacza i jakie idee propaguje?

Marka od samego początku jest marką kobiecą, która realizuje swoje założenia w wielopłaszczyznowym wymiarze. Przez kobiecość w YOU. rozumiemy nie tylko tworzenie projektów ubrań dedykowanych kobietom (choć jeśli mężczyźni mają ochotę to też mogą nosić nasze ubrania ;)), ale także propagowanie szeroko rozumianych idei prokobiecych. YOU. przyświeca misja wspierania realnych działań, zmierzających do równego traktowania kobiet i mężczyzn. Żyjemy w świecie, w którym równość często tylko w teorii jest oczywistą wartością. Chcemy, by stało się to praktyką i normą. Nigdy nie chcieliśmy by YOU. było jedynie marką odzieżową. YOU. to coś więcej niż jakość i ciekawa forma. Mając taką możliwość chcemy razem z naszymi klientkami i klientami dążyć do zmiany świata na lepsze – tworzyć bezpieczne i przyjazne miejsce dla wszystkich. W tym celu rozmawiamy, edukujemy, uczestniczymy w wydarzeniach i wspieramy organizacje prokobiece.

Głównym aspektem misji YOU. jest szeroko pojęta równość. W ten trend wpisuje się także zrównoważony rozwój. Jakie praktyki stosujecie w ramach troski o środowisko?

Zrównoważony rozwój od pierwszych dni istnienia marki był dla nas koniecznym i ważnym elementem. W ostatnich latach biznes odzieżowy został uznany za jeden z większych „zaśmiecaczy” Ziemi. Nie można temu zaprzeczyć. Chcąc więc pokazać, że produkcja ubrań niekoniecznie musi oznaczać niszczenie naszej planety, nałożyłyśmy na firmę szereg norm i wytycznych, by to zminimalizować. W pierwszej kolejności postanowiłyśmy zrezygnować z jednorazowego plastiku, a ten wielorazowy wykorzystywać tylko tam, gdzie jest to absolutnie konieczne. Współpracujemy z kurierami, którzy wdrożyli rozwiązania sprzyjające środowisku i ograniczające emisję spalin. Proces produkcji również wzięłyśmy pod lupę i, aby ograniczyć ślad węglowy każdego naszego ubrania, szyjemy lokalnie w rodzinnych szwalniach oraz tworzymy z naturalnych surowców, sprawdzając ich pochodzenie i proces produkcji. Co bardzo ważne, nasze ubrania poddawane są testom jakości. Dzięki temu gwarantujemy, że starczą na lata i nie będzie konieczne kupowanie za chwilę nowych. Chcąc również ograniczyć do minimum ilość odpadów poprodukcyjnych, z resztek szyjemy dodatki, które następnie są dodawane w gratisie do paczek naszych klientek.

Wiele marek modowych przenosi się obecnie niemal wyłącznie do sieci. YOU. stawia bardziej na sprzedaż online czy offline?

Od samego początku istnienia YOU. to przede wszystkim sklep internetowy. Działamy on-line i nie zamierzamy tego zmieniać. Jednak trochę się zmieniło na rynku zakupowym od 2019 roku. Szał, jaki przeżyły zakupy internetowe w okresie pandemii i zaraz po niej, już się skończył. Klienci i klientki wrócili do zakupów stacjonarnych. Rozwój sprzedaży offline jest w naszych planach i bardzo ekscytuje nas wizja posiadania własnego flagowego butiku.

Jak wyobrażasz sobie przyszłość YOU.? Planujecie ekspansję na rynki zagraniczne, rozszerzenie katalogu produktów czy inne działania?

Ponieważ marka przeszła wiele zmian osobowych i w zakresie samego modelu biznesowego, jesteśmy na etapie stabilizacji. Jako plan rozwoju marki mamy na liście wszystkie wskazane wyżej elementy. Planujemy konsekwentnie powiększać katalog produktów, zarówno w ramach już istniejących kategorii, jak i dodawać kolejne. Pojawił się też w pewnym momencie pomysł ubrań i dodatków dla mężczyzn oraz dzieci, który, choć jeszcze odległy w realizacji, nadal pozostaje aktualny. Poza asortymentem skupiamy się teraz na rozszerzeniu sieci punktów sprzedaży stacjonarnej na terenie Polski i, w kolejnym etapie, także w innych krajach.

Czy istnieje osoba lub firma, która szczególnie zainspirowała Cię do stworzenia własnej marki modowej? Co Ty mogłabyś powiedzieć osobom rozważającym obecnie taki krok?

Nawiązując do tego, co powiedziałam na samym początku naszej rozmowy, posiadanie własnej, kobiecej firmy było moim marzeniem od lat. Jego krystalizacja w kierunku marki odzieżowej to był pewien proces. Myślałam kiedyś o świecach, o kosmetyczkach i biżuterii i nie tylko. Ubrania jednak okazały się tym kierunkiem, który najbardziej pozwolił mi wyrazić siebie i się w nim spełnić. Z wykształcenia i zawodu jestem adwokatką, a tam praca wygląda zupełnie inaczej. YOU. dało mi szansę wyrazić się nieco bardziej kreatywnie i artystycznie. Nie ma jednak konkretnej osoby czy firmy, która byłaby wzorcem, dla którego stworzyłam YOU. Wydaje mi się, że to właśnie byłaby moja rada dla osób myślących o podobnym przedsięwzięciu. Najważniejsze jest, by działać w zgodzie ze sobą i własnymi uwarunkowaniami oraz przekonaniami. Sugerowanie się, czy inspirowanie osobami trzecimi może temu czasem przeszkodzić.


www.youstore.pl

Joanna Socha-Karaś – współzałożycielka i współwłaścicielka YOU.

W ramach YOU. zajmuje się wizerunkiem marki, marketingiem i rozwojem sprzedaży. Pomysłowa i kreatywna osoba o energii wulkanu. Poza YOU. realizuje się w pracy adwokatki, żony i mamy trzech super chłopaków – Alexa, Maxa i Bena.

Dorota Lange-Socha – współwłaścicielka YOU.

Specjalizuje się w szeroko rozumianej produkcji. To w jej rękach znajduje się tworzenie ubrań, które potem z radością mogą nosić klientki marki. Tworzenie ubrań to skomplikowany proces, który od A do Z znajduje się pod jej okiem. Poza YOU. realizuje się w roli babci, żony i właścicielki dwóch cudownych kotów.

Last Updated on 18 grudnia, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA