Przywództwo z kobiecym akcentem. Katarzyna Szulim CEO Agencji PR i Marketingu „Commfort Safety” o empatii, finansach, nowych technologiach oraz intuicji w biznesie

Przywództwo z kobiecym akcentem. Katarzyna Szulim CEO Agencji PR i Marketingu „Commfort Safety” o empatii, finansach, nowych technologiach oraz intuicji w biznesie

Czy kobiety prowadzące biznesy mają o wiele trudniej niż mężczyźni, jeśli chodzi o pozyskiwanie finansowania od inwestorów, czy też korzystają z innych źródeł finansowania?

Obecna sytuacja, z którą mamy do czynienia na świecie, ma ogromny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Dlatego też właściciele znanych marek szukają pomocy u inwestorów. Kobiety również korzystają z podobnego rozwiązania. Pozyskiwanie finansów od inwestorów działa na tej samej zasadzie, niezależnie od płci. To, jak przedstawimy naszą firmę, ma duży wpływ na zainteresowanie wśród inwestorów. Warto zatem ciekawie przedstawić swój plan działania i pozyskać nowe środki finansowe. Tak, aby odnieść pełny sukces.

Dlaczego kobiety dwukrotnie rzadziej niż mężczyźni decydują się na założenie startupów?

Twórczynie startupów nie przyciągają takiego zainteresowania jak założyciele firm płci przeciwnej. Niestety, ale to prawda. Wciąż brakuje funduszy dla założonych przez kobiety startupów. To, co może im pomóc, to z pewnością większe możliwości pozyskania finansowania oraz bardziej liczna grupa zmobilizowanych, wspierających ich działania osób.

Czy nadal panuje stereotypowy, konserwatywny podział ról ze względu na płeć?

To zależy od branży. Biorąc pod uwagę wszystkie techniczne zawody, myślę, że tak. Rozwinę tę opinię na konkretnych przykładach. Właściciele kopalni czy firmy budowlanej, prędzej zatrudnią mężczyznę niż kobietę. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na to, że mężczyzna postrzegany jest jako silniejszy od niej. Osobiście sądzę, że kobiety mogłyby dać sobie radę również w takich, wymagających sytuacjach. Jesteśmy wytrwałe i potrafimy sprostać stawianym przed nami wymaganiom. Natomiast w branży Public Relations, Marketingu, Social Mediach pracuje znacznie więcej kobiet, chociaż na przykładzie mojej Agencji te proporcje są już bardziej wyważone. W ostatnim czasie szeregi Commfort Safety zasiliło wielu mężczyzn, co mnie bardzo cieszy. Jak widać, w tym zakresie wszystko zależy od branży i slow skills.

Jakie jest Pani podejście do parytetów? Pomagają kobietom, czy po prostu nie są nam potrzebne?

Aby zaszła jakaś zmiana, parytety nie wystarczą do poprawy udziału kobiet w życiu biznesowym.  Choć w wielu krajach pomogły one zmniejszyć istniejące nierówności, to nie jest to jedyny sposób na poprawę obecnej sytuacji. Potrzebna jest lepsza reforma, wynikająca z wprowadzenia właściwego programu wsparcia. Myślę, że taką pomoc powinny dostarczyć rozwiązania promujące elastyczny czas pracy lub dodatkowe wsparcie związane z opieką nad dziećmi. Warto byłoby również przystąpić do inwestowania w rozwój zawodowy i indywidualny kobiet.

Jakie cechy przejawiała Pani w latach szkolnych, czy była Pani aktywna w samorządach, jako przewodniczącą klasy itp.?

Każdy z nas z pewnością pamięta te czasy. Jako dziecko również byłam aktywną osobą. Działałam w samorządach szkolnych oraz byłam redaktorem w szkolnych gazetach. Moją aktywność łatwo było dostrzec – wszędzie tam zostawiałam swój unikalny głos i swoje zdanie. Samorząd uczniowski to organizacja, która jest bardzo ważnym łącznikiem między uczniami, a nauczycielami. Dzięki niemu, młodzi ludzie otrzymują praktyczne lekcje życiowe. Uczestnictwo w takich projektach, to zdecydowanie dobre posunięcie na przyszłość. To tutaj mogłam się nauczyć podstaw zarządzania czy nawet dyplomacji i umiejętności negocjacyjnych. Oprócz tego mogłam też uzyskać dodatkową wiedzę i przygotowanie do życia w dorosłym świecie. Z perspektywy czasu widzę, że wszystko dzieje się po coś. Warto o tym nie zapominać.

Czy spotkała Pani na swojej drodze życia biznesowego mentora, kogoś, kto zainspirował Panią do tej ścieżki rozwoju?

Tak, i to niejednego. Myślę, że każdy z nas ma w swoim życiu taką osobę. Dlaczego warto ją mieć? Powodów jest naprawdę wiele. Warto zauważyć, że mentor potrafi wskazać odpowiednie kroki czy zadania, tak aby wyjść zwycięsko z danej sytuacji. Tak naprawdę, jest to osoba godna naśladowania. Jeśli chodzi o mnie, to praktycznie na każdym etapie swojego życia spotykałam takie osoby. Niezależnie od tego, czy były to studia, czy pierwsze prace, zawsze miałam wokół siebie bardzo ciepłych i wyjątkowych przewodników życiowych.

Czasami zdarzało się, że byli to bezpośredni szefowie, czasem moi współpracownicy. W ostatnim czasie, swoistym mentorem jest dla mnie każdy, kto ma po prostu cięty język, życiowe spojrzenie na świat i wielkie serce. Cieszę się, że otaczają mnie ludzie, którzy patrzą w tym samym kierunku co ja i nie boją się być sobą, w tym często wirtualnym świecie.

Ale największymi moimi mentorami są dla mnie Moi Rodzice – to im zawdzięczam to miejsce, w którym teraz jestem! Kłaniam się im nisko za mądrość życiową i wielopłaszczyznową perspektywę. Dzięki Nim wiem, że wszystko jest możliwe.

Czy kobiety są otwarte na nowe technologie i jak sobie z nimi radzą?

Oczywiście, że tak. Myślę, że tak samo dobrze, jak mężczyźni. Wiadomo, że nowe technologie to świat mężczyzn. Jednak coraz częściej stereotyp ten jest łamany przez kobiety. Pandemia pokazała nam wiele możliwości. Przeniesienie życia zawodowego do sfery on-linie nie było już dla nas takie trudne. Przez doskonalenie zawodowe jesteśmy stale otwarte na nowe możliwości. Dlatego też warto rozwijać swoje umiejętności. Już widać, że większość działań strategii marketingowej jest prowadzona na popularnych portalach społecznościowych. Kobiety również przekonały się do nowych rozwiązań technologicznych, dzięki którym są dostępne w sieci.

Czy na korzyść kobiet działają najważniejsze cechy dobrego lidera, takie jak np. empatia, zrozumienie, czy nawet prospołeczne spojrzenie na organizację?

Jestem tego pewna. Warunkiem odniesienia sukcesu jest posiadanie potencjału i wykorzystywanie go do swojej pracy. Cechy dobrego lidera, takie jak empatia czy zrozumienie, przydają się nam do rozwiązywania trudnych sytuacji w firmie. Często zdarza się, że pracownik boryka się z pewnymi problemami w życiu osobistym. Wiadomo, że w pracy nie powinniśmy wykorzystywać takiej sytuacji, ale każdemu z nas może przytrafić się gorszy dzień. Gwarancją dobrej współpracy jest zrozumienie ze strony szefa. Psychologowie podkreślają, że stres nie pomaga osiągnąć zamierzonego celu. To właśnie działania pod presją przeszkadzają nam w skupieniu się na pracy i wypełnieniu swoich obowiązków. Z powyższych informacji wynika, że empatia, zrozumienie, czy nawet prospołeczne spojrzenie na organizację to kluczowe elementy w budowaniu dzisiejszej pozycji lidera. Nie znaczy to, że powinny nimi dysponować tylko kobiety. Wielu mężczyzn na stanowiskach zarządzających posiada te cechy i jest otwarta na nowe doświadczenia.

Jak kobiety radzą sobie z analityką czy finansami, bazując na inteligencji emocjonalnej? Czy takie podejście można nazwać przyszłością przywództwa i czy wobec tego należy ono do kobiet?

Dobry przywódca musi znać się na wszystkim. W obecnych, niestabilnych czasach potrzebujemy większej pewności siebie i umiejętności dostosowania do szybkich zmian. Z moich zebranych informacji wynika, że kobiety lepiej radzą sobie z ekonomiczną i społeczną sferą. To ich strategiczna umiejętność w dzisiejszym, zmieniającym się świecie biznesowym. Kobiety zarządzające firmą często analizują i wprowadzają dobre rozwiązania finansowe. Mają zdolności przywódcze. Nie wiem, czy przyszłość przywództwa należy do świata kobiet. Za to jestem pewna, że dzięki lepiej rozwiniętej empatii, potrafią skutecznie wybrnąć z danej sytuacji. Wspierają pozostałych pracowników w dalszym rozwoju zawodowym i motywują ich do działania.


Katarzyna Szulim, właścicielka „COMMFORT SAFETY”, obecnej na rynku od wielu lat Agencji PR i Marketingu. W czerwcu 2023 nagrodzona Orłem „Wprost” w kategorii Lider Regionu. Od ponad 15 lat prowadzi projekty doradcze w obszarach komunikacji produktowej i komunikacji kryzysowej. Specjalizuje się w projektach elektromobilności, IT, medycznych, edukacyjnych, zdrowotnych oraz z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Reprezentuje przed mediami zarządy spółek z sektora prywatnego i korporacyjnego, a także z sektora publicznego.

Last Updated on 28 sierpnia, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA