Przykładamy ogromną wagę do zapewnienia równości i różnorodności w zespołach. Rozmawiamy z Lyubą Paounovą, Dyrektorką HR w regionie Europy Wschodniej w firmie Bayer
Czy spotkałaś w trakcie swojej kariery biznesowego mentora – kogoś, kto pomógł Ci się rozwinąć?
Miałam kilku mentorów na różnych etapach kariery i każdy z nich odegrał kluczową rolę w moim rozwoju – nie tyle w sensie awansu zawodowego, co w poszerzaniu moich kompetencji i perspektyw. Pierwszą mentorką była moja przełożona: to ona nauczyła mnie podstaw HR-u i pokazała, że HR to nie administracja – że działa ramię w ramię z biznesem i współtworzy go razem z liderami. A przede wszystkim – że HR to ludzie i troska o nich: to przekonanie głęboko we mnie tkwi. Mimo, że nasze zawodowe drogi rozeszły się wiele lat temu, to wciąż się przyjaźnimy.
Mój drugi mentor to wspaniały lider, osoba, którą naprawdę podziwiam. Odegrał kluczową rolę w moim „dojrzewaniu” – zarówno jako osoby, jak i liderki.
W swojej karierze miałam też kilku formalnie wyznaczonych mentorów, ale myślę, że ci, którzy naprawdę mieli na mnie największy wpływ, pojawili się naturalnie – wtedy, gdy sama szukałam rady, informacji zwrotnej i sposobów, by działać lepiej. Mentoring przynosi wartość wtedy, gdy jesteśmy otwarci na informację zwrotną, potrafimy słuchać, uczyć się, być autentyczni i wrażliwi, a jednocześnie otwarci na różne perspektywy. Dlatego w Bayer chętnie wspieramy oddolne inicjatywy naszych pracowniczek i pracowników – takie, jak np. GROW, uwzględniający indywidualne preferencje i aspiracje zawodowe w rozwoju m.in. kompetencji przywódczych, wspierający funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym, oferujący dostęp do programów mentoringowych czy coachingowych.
Czy na korzyść kobiet działa fakt, iż najważniejsze cechy dobrego lidera, takie jak empatia, zrozumienie czy prospołeczne spojrzenie na organizację, są tradycyjnie przypisywane właśnie im?
Empatia i troska są bardzo ważnymi cechami dobrego lidera i rzeczywiście – częściej przypisuje się je kobietom. Ale równie istotne są strategia, wyznaczanie kierunku i gotowość do podejmowania ryzyka – i tutaj można się zastanawiać, czy to bardziej cechy „męskie” czy „kobiece”. Osobiście nie popieram stereotypów. Każdy lider i każda liderka to unikalna kombinacja mocnych stron i obszarów do rozwoju. Tym, co się liczy, jest uważność i chęć doskonalenia siebie.
Jaka jest obecnie sytuacja kobiet w Twojej branży? Czy posiadają niezbędne wsparcie, aby w przyszłości osiągnąć sukces podobny do Twojego?
W firmie Bayer przykładamy ogromną wagę do zapewnienia równości i różnorodności w zespołach, ponieważ wierzymy, że to klucz do sukcesu. Regularnie monitorujemy wskaźniki, aby utrzymywać właściwą równowagę w strukturze zatrudnienia i wśród talentów. Liderzy i liderki mają cele w zakresie DEI (Diversity, Equity & Inclusion) powiązane z ich oceną wyników. Zrobiliśmy znaczny postęp w zwiększeniu liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych: np. w Polsce zajmują one 48 proc. tych pozycji. Odsetek pań w zespole Bayer Polska wynosi 61 proc. Również w obszarze IT, zwykle kojarzonym z mężczyznami, przyciągamy więcej pań: jednostka Digital Hub w Warszawie (zajmująca się rozwojem innowacyjnych rozwiązań cyfrowych w medycynie, farmacji i rolnictwie) zatrudnia 25 proc. kobiet – znacznie powyżej średniej rynkowej dla sektora IT w Polsce, wynoszącego ok. 16 proc.
Cieszę się również, że w ostatnim roku przyspieszyliśmy realizację programów wspierających rozwój kobiet.
Jakie było najtrudniejsze wyzwanie, przed jakim stanęłaś w trakcie zawodowej kariery? W jaki sposób sobie z nim poradziłaś?
W trakcie kariery mierzyłam się z wieloma wyzwaniami. Był okres (jeszcze przed pracą w firmie Bayer), kiedy bardzo trudno było mi współpracować z moim przełożonym – różniliśmy się w podejściu do wielu kwestii. Wtedy skupiłam się na tym, co było dla mnie najważniejsze – na ludziach, misji mojej pracy. Przechodziłam również przez różne transformacje biznesowe, które zawsze są wyzwaniem – wymagają przekraczania własnych granic i stawiania czoła nieznanemu.
Niekiedy trudno było mi znaleźć równowagę między pracą a rodziną. Najbardziej pamiętny był ten, gdy mój najstarszy syn miał dwa miesiące, a ja otrzymałam ofertę pracy w Bayerze. Marzyłam o takiej firmie – o globalnym zasięgu, z możliwościami uczenia się, rozwijania, współpracy. Wartości i misja Bayera – rozwiązywanie najważniejszych wyzwań współczesnego świata w dziedzinach zdrowia i rolnictwa w oparciu o osiągnięcia nauki i zrównoważony rozwój, przy jasno określonych priorytetach w zakresie przywództwa, uczciwości, elastyczności i efektywności – były całkowicie spójne z moimi, więc wiedziałam, że powinnam tę ofertę przyjąć. Miałam wówczas dwie wyjątkowe szanse – aby rozwijać się jako mama i jako profesjonalistka. Postanowiłam nie rezygnować z żadnej z nich i dać z siebie wszystko w obu. Udało się. Patrząc z perspektywy czasu nie wiem, czy dziś byłabym równie odważna – ale nadal jestem gotowa rozwijać się poprzez wyzwania.
Czy sukces w biznesie Cię zmienił? Jak porównujesz obecną siebie do osoby, którą byłaś na początku swojej kariery?
Zamiast słowa „sukces” wolałabym użyć pojęcia „podróż” – pełna zarówno satysfakcji, jak i rozczarowań. Po 23 latach nadal ciężko pracuję i czuję się odpowiedzialna za to, co robię. Tak zostałam wychowana i to daje mi poczucie spełnienia. Ale czuję się znacznie bardziej dojrzała niż dwadzieścia lat temu. Dziś jestem bardziej świadoma i uważna. Więcej dbam o swój wewnętrzny świat, emocje i lepiej potrafię ustalać priorytety. Doceniam ten stan i cieszę się, że wybrałam ścieżkę kariery w firmie, w której mogę rozwijać się zawodowo i równocześnie prowadzić zrównoważone życie.
Co Twoim zdaniem najbardziej motywuje kobiety do osiągania kolejnych sukcesów i przełamywania barier?
Myślę, że dla każdego człowieka ważne jest uznanie, docenienie, potwierdzenie wartości. Świadomość, że potrafimy, i że „jeśli się chce, to można” to ogromna siła napędowa. Równe traktowanie i równe szanse tworzą środowisko, w którym ludzie mogą odnieść sukces. Dlatego cieszę się, że w firmie Bayer możemy wspólnie realizować wiele inicjatyw, wspierających pracowniczki. To m.in. Leadership Link – program rozwoju przywództwa kobiet, Menopause Coffee – bezpieczna przestrzeń do rozmowy o menopauzie, otwarta również dla mężczyzn, Women in STEM – realizowany w Polsce program mentoringowy dla kobiet, które chcą rozwijać kompetencje w zakresie technologii.
Czy młode kobiety, które stawiają pierwsze kroki na zawodowej ścieżce, mają przed sobą łatwiejszą drogę, niż Ty gdy zaczynałaś swoją przygodę z biznesem?
Istniały wtedy pewne ograniczenia, ale też szanse – podobnie jak teraz, choć są one inne. To prawda, że 20 lat temu temat różnorodności i inkluzywności nie był jeszcze tak istotny w organizacjach. Ale w Bułgarii, skąd pochodzę, kobiety od dawna stanowią istotną siłę na rynku pracy.
Dziś wiele firm – w ramach programów wspierających rozwój zawodowy kobiet – oferuje opiekę nad dziećmi, mentoring, zadania realizowane wirtualnie (bez konieczności relokacji), a także elastyczne modele pracy, w tym hybrydowe lub w pełni zdalne. Z wielu takich rozwiązań mogą korzystać kobiety pracujące w firmie Bayer – również takich programów, które respektują ich potrzeby zdrowotne w kontekście rozwoju aspiracji zawodowych. Jako firma działająca w obszarze ochrony zdrowia doskonale wiemy, jak ważne jest łączenie perspektywy zdrowotnej i zawodowej w pracy. Na przykład w Polsce nasze pracowniczki doceniają możliwość elastycznych godzin pracy, dzięki czemu mogą zadbać o priorytetowe sprawy własne lub najbliższych. Chętnie korzystają z warsztatów z lekarzami i ekspertami zdrowia, które pomagają zrozumieć zmiany w organizmie na różnych etapach życia, czy warsztatów wellbeingowych, rozwijających umiejętności radzenia sobie ze stresem i dbania o kondycję psychiczną.
W tym zakresie zaszły ogromne zmiany w porównaniu z czasami, gdy zaczynałam swoją karierę. A jak zawsze powtarzam – to właśnie trudności nas kształtują, więc nigdy nie warto się poddawać.
Lyuba Paounova
Jest Dyrektorką HR w firmie Bayer w klastrze Europy Wschodniej, obejmującym 17 krajów. Wcześniej przez cztery lata pełniła funkcję Dyrektorki Zarządzającej Bayer Bułgaria. Do firmy dołączyła w 2015 roku jako Dyrektorka HR w Rumunii, Bułgarii i Mołdawii. Przed rozpoczęciem pracy w firmie Bayer zajmowała wysokie stanowiska HR w firmach sektora finansowego i bankowego. Lyuba Paounova ukończyła studia z zarządzania strategicznego na Uniwersytecie Sofijskim. Jest członkinią Chartered Institute of Personnel and Development.
Przeczytaj także: Różnorodność napędza transformację energetyczną. Rozmowa z Alicją Chilińską-Zawadzką, prezes zarządu EDF power solutions Polska
Last Updated on 24 listopada, 2025 by Anastazja Lach