Biznes to nie tylko zysk finansowy, to także pozyskanie trwałych korzyści poprzez działalność dobroczynną. Krzysztof Adamski – CEO BetterPOS sp. z o. o., pomysłodawca Donateo

Biznes to nie tylko zysk finansowy, to także pozyskanie trwałych korzyści poprzez działalność dobroczynną. Krzysztof Adamski – CEO BetterPOS sp. z o. o., pomysłodawca Donateo

Jaka misja przyświeca Donateo?

Misją Donateo jest budowanie nowej kultury dobroczynności. Chcemy dostarczać możliwość prostej i przyjemnej pomocy innym. Chcemy budować w Polakach nawyk pomagania przy okazji codziennych czynności, takich jak zakupy. Myślę, że pomoc dobroczynna często kojarzy nam się ze zrywem społecznym, akcjami na dużą skalę. Tymczasem, nam udaje się zamykać zbiórki dzięki drobnym, ale częstym wpłatom – to jest zazwyczaj procent od wartości koszyka nie przekraczający kilku złotych, które za wyraźną zgodą klienta zostają doliczane do rachunku. Dzięki temu, udowadniamy, że to małe kwoty tworzą wielkie sumy, a pomaganie przynosi radość. Wpłacający stają się częścią celów, jakie realizują współpracujące z nami fundacje. To buduje poczucie przynależności. Z tym wiąże się oczywiście nasza wizja, czyli upowszechnienie rozwiązań fundraisingowych na skalę, w której każdy, zgodnie z ideą inkluzywności, będzie mógł skorzystać z okazji do przekazania mikrodatku lub wyższej kwoty na cele dobroczynne. Dostępność jest tu kluczowa.
 

Dużą popularnością cieszą się zbiórki internetowe na portalach crowdfundingowych, a jednak Donateo angażuje się w zbiórki stacjonarne. Czy nie łatwiej pozostać online?

Wręcz przeciwnie. Właśnie na tym polega omnichannel – kanał offline może być uzupełniony przez kanał online i na odwrót. Oznacza to, że partner biznesowy, z którym rozpoczynamy współpracę może wykorzystać mechanizmy fintechowe na rzecz dobroczynności, oferując konsumentom możliwość wsparcia wybranej organizacji poprzez tradycyjny terminal płatniczy i jednocześnie w swoim sklepie internetowym. Wciąż pracujemy nad nowymi opcjami dotarcia do darczyńców dla każdego z tych kanałów.

Czy może Pan wyjaśnić, w jaki sposób rozwiązania technologiczne usprawniają procesy zbiórek?

To przede wszystkim automatyzacja i budowanie skali. Proszę się zastanowić, ile razy fundraiser jest w stanie zapytać o darowiznę w ciągu jednego miesiąca? Ile spotkań, rozmów telefonicznych i maili jest w stanie wysłać? Nasz “cyfrowy fundraiser” dokonuje dziennie około miliona zapytań o wsparcie potrzebujących!  Nie chcę przez to powiedzieć, że naszym dążeniem jest zastąpienie ludzi. To, co oferujemy, to dodatkowe, a może w przyszłości – jedno z podstawowych narzędzi dla specjalistów zajmujących się pozyskiwaniem funduszy. Siła tego rozwiązania tkwi także w niewielkich wymaganiach w stosunku do darczyńcy. Wystarczy mała kwota, między 1 a 5 zł., jeden gest w postaci przyłożenia karty do terminala lub analogiczne zaznaczenie opcji wsparcia jednym klikiem w formatce zakupowej i można poczuć się lepiej.
 

To brzmi jak zaawansowane wdrożenia. Czy macie partnerów technologicznych, czy działacie zupełnie sami?

Oczywiście mamy partnerów. To marki o ugruntowanej pozycji na rynku finansowo technologicznym. Wśród nich są operator płatności Przelewy24, we współpracy z którym oferujemy mikrodonacje w kilkudziesięciu tysiącach sklepów online. W tradycyjnym kanale sprzedażowym działamy we współpracy z Exorigo-Upos, wspierają nas także Polskie ePłatności oraz Elavon. Przy innych projektach współpracujemy także z TPay, natomiast merytorycznie wspiera nas Fundacja Polska Bezgotówkowa.
 

Czy firmy, które angażują się we współpracę z Donateo i zbiórki, traktują Was jak partnera biznesowego czy chcą zapewnić sobie łatwą drogę do spełnienia założeń CSRowych firmy? Nasuwa mi się tu stwierdzenie, że biznes chce pomagać, bo mu się to opłaca – czy to prawda?

Biznes to nie tylko zysk w ujęciu finansowym. To także pozyskanie trwałych, dalekosiężnych korzyści poprzez dzielenie się zasobami ludzkimi, infrastrukturą, dostępem do klientów na rzecz szeroko pojętej dobroczynności. Zatem w tym przypadku, biznes traktuje nas jako partnera biznesowego i dobroczynnego jednocześnie. Przynosimy bowiem nie tylko technologię, lecz także wartości służące realizacji celów społecznej odpowiedzialności. Pomaganie opłaca się więc coraz bardziej: biznes wie, że dzięki temu tworzy lepszy świat.   
 

Ważnym filarem na pewno jest zaufanie we współpracy z darczyńcami. Jak je zbudować i pozyskiwać kolejne zaangażowane osoby?

Zaufanie buduje się poprzez transparentne mechanizmy, otwartą komunikację i odpowiedzialny dobór partnerów. O to właśnie staramy się od samego początku w Donateo: mikrodatki trafiają bezpośrednio na konto bankowe organizacji dobroczynnej, dobieramy sprawdzone, wiarygodne i doświadczone w pomaganiu organizacje dobroczynne. Mamy solidnych partnerów technologicznych, biznesowych i merytorycznych. Do tego wykorzystujemy dokładnie te same mechanizmy płatnicze, które konsument już zna. Zatem poprzez tę samą intuicyjną płatność zbliżeniową kartą płatniczą, smartfonem, BLIK-iem lub prosty w obsłudze widget w formatce płatniczej Przelewy24, darczyńca pomaga szybko, sprawnie i bezpiecznie. Bezpieczeństwo zapewniają odpowiednie certyfikacje naszych partnerów technologicznych.  
 

Zostańmy jeszcze w temacie zaufania. W przestrzeni publicznej pojawia się wiele komentarzy dotyczących etyki zarabiania przy okazji akcji dobroczynnych i całego tematu rozliczeń z segmentem NGO. Jakie jest Pana stanowisko w tej sprawie?

Jeśli fundacja zatrudnia fundraisera, to jest to zazwyczaj człowiek posiadający zobowiązania, rodzinę, rachunki i kredyt do opłacenia. Musi się utrzymać i mieć tak zaspokojony byt, by był zmotywowany do dalszego rozwoju. Wraca więc kolejnego dnia po ciężkiej pracy do fundacji z nowymi pomysłami i werwą, by skuteczniej pozyskiwać fundusze. Robi to, bo w jego DNA jest społecznik, ale ma też potrzeby, których nie powinien się wystrzegać. Inaczej się wypali.

Podobnie jest z instytucją lub firmą. Aby funkcjonować, musimy zatrudnić ludzi i płacić im za wykonaną pracę. Chcemy zmienić myślenie społeczeństwa, bo dzięki temu projektów podobnych do Donateo będzie coraz więcej. A jeśli będzie więcej, dostęp do technologii stanie się łatwiejszy. Organizacje dostrzegają coraz większy sens w zatrudnianiu “elektronicznych fundraiserów”, by płacić za rozwiązania, które przyniosą im więcej korzyści w relatywnie krótkim czasie.

Czym dokładnie jest aplikacja omnichannel Donateo? Do czego służy?

Omnichannel Donateo to uniwersalny i kompletny zestaw narzędzi do fundraisingu cyfrowego w kanałach online i offline. Wykorzystujemy do tego celu mechanizmy płatnicze, głównie terminale i przelewy internetowe. Staramy się dotrzeć do świadomych konsumentów sieci handlowych i pokazać im, jak wielkie jest zapotrzebowanie na pomaganie innym. 

Z perspektywy fundacji i stowarzyszeń, Donateo to przede wszystkim efektywne działania i gwarancja osiągnięcia zakładanego celu oraz całkiem nowe narzędzie do pozyskiwania funduszy. Dzięki nam, trzeci sektor zyskuje nowych partnerów. Organizacje mają możliwość realizacji kampanii fundraisingowych na skalę ogólnopolską, dzięki dostępowi do kilku tysięcy punktów, w których jest Donateo. Obszary działalności NGO muszą być spójne z tymi, określonymi przez nas, czyli: ochrona życia i zdrowia, pomoc społeczna, wsparcie rodzin i dzieci, osobom z niepełnosprawnościami, pomoc osobom starszym; wsparcie humanitarne, opieka nad zwierzętami oraz ekologia.

Z drugiej strony, Donateo to także wymierne korzyści dla biznesu. Efekt zbiórki jest ważny, lecz trzeba pamiętać z jakiego powodu biznes zajmuje się CSR-em. To kolejny sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej na bardzo rozwiniętym rynku. Retailerom zależy mu na budowaniu pozytywnych relacji z konsumentem, na pokazaniu, że marka posiada nie tylko komercyjny wymiar, lecz także wychodzi naprzeciw niekonsumpcyjnym potrzebom otoczenia.

Na końcu tego procesu jest jego najważniejsze ogniwo, czyli darczyńcy. To dzięki nim realizujemy kolejne inicjatywy. Zależało nam na tym, żeby mieli możliwość szybkiego i transparentnego wspierania ważnych dla nich celów.  Bez obciążania budżetu, stają się częścią większego celu i skupionej wokół tego społeczności. Daliśmy im narzędzie, dzięki któremu niosą realną pomoc potrzebującym.

Jakie są plany na dalszy rozwój Donateo?

Obecnie skupiamy się przede wszystkim na rozwoju współpracy z partnerami, a także kompleksowych kampaniach CSR z nowymi znanymi sieciami retail w Polsce. Zamierzamy wciąż rozwijać naszą obecność w środowisku e-commerce. Będziemy także dążyć do zwiększenia skali pomocy dla organizacji dobroczynnych dzięki omnichannelowej ofercie Donateo. Optymalizujemy aktualne rozwiązania naszej oferty oraz testujemy nowe kanały, które można wykorzystać w służbie dobroczynności. Coraz bliższym dla nas tematem jest także obszar związany z szeroko pojętą ekologią i zrównoważonym rozwojem.


Krzysztof Adamski – CEO BetterPOS sp. z o. o., pomysłodawca Donateo

Doświadczenie zdobywał tworząc projekty na platformie crowdfundingowej. Prowadził także firmę technologiczną działającą w obszarze fintech.

Od najmłodszych lat udzielał się charytatywnie na licznych misjach pomocowych, lokalnie odwiedzał sierocińce i domy opieki. To pozwoliło mu poznać wyzwania, z jakim mierzy się trzeci sektor. Wartości wyniesione z domu rodzinnego oraz własne doświadczenia postanowił połączyć z pasją, czyli branżą fintech. W taki sposób narodził się BetterPOS, a następnie powstała aplikacja Donateo.

BetterPOS to platforma, oferująca produkty oparte o infrastrukturę i mechanizmy płatności bezgotówkowych. Firma rozwija innowacyjne produkty finansowo – technologiczne. Jednym z kluczowych projektów spółki jest Donateo, czyli platforma fundraisingu cyfrowego, wykorzystująca najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie płatności bezgotówkowych na rzecz sektora non-profit.

Last Updated on 16 czerwca, 2023 by Anastazja Lach

TAGS