
Cyfrowa rewolucja w transporcie. Innowacje i wyzwania w branży TSL. Rozmowa z Jarosławem Jankowskim, Dyrektorem ds. rozwoju biznesu we Fracht FWO Polska
Cyfryzacja i innowacje technologiczne zmieniają branżę transportową i logistyczną. Od systemów zarządzania ruchem, po autonomiczne pojazdy i nowe technologie zasilania – nowoczesne rozwiązania zwiększają efektywność i wspierają zrównoważony rozwój. Równocześnie pojawiają się wyzwania, takie jak rosnące zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa. Jak branża TSL adaptuje się do tych zmian i co planuje na przyszłość?
Jak cyfryzacja wpływa na branżę TSL?
Cyfryzacja jest nieodłącznym elementem rozwoju, zarówno w codziennym życiu, jak i w branży TSL. Innowacje technologiczne w transporcie to proces ciągłego doskonalenia, który staje się fundamentem nowoczesnych firm transportowych. Rewolucja cyfrowa daje możliwość nie tylko zwiększenia efektywności operacyjnej, ale także dostosowania oferty do rosnących potrzeb klientów.
Jakie konkretne innowacje kształtują obecnie transport i logistykę?
Wśród najważniejszych innowacji możemy wymienić systemy zarządzania ruchem, oparte na zbieraniu danych w czasie rzeczywistym oraz monitorowaniu przesyłek – to już niemal standard w naszej branży. Przyszłość to z kolei technologie autonomiczne, jak autonomiczne pojazdy ciężarowe, które nie tylko zwiększą efektywność, ale i bezpieczeństwo na drogach. Obecnie rozwijają się także technologie związane z pojazdami elektrycznymi, a cyfrowe platformy płatnicze i systemy poboru opłat już zmieniają sposób zarządzania transportem.
W jaki sposób te technologie wpływają na zrównoważony rozwój branży?
Nowoczesne rozwiązania technologiczne pomagają nam nie tylko obniżać koszty operacyjne poprzez optymalizację procesów, ale także minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Dzięki lepszemu zarządzaniu flotą i optymalizacji tras zmniejszamy emisję gazów cieplarnianych. Innowacje te przyczyniają się także do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i wygody dla użytkowników.
Jakie inne technologie cyfrowe mogą zmienić branżę transportową?
Jednym z kluczowych rozwiązań jest Internet Rzeczy IoT, który umożliwia bardziej efektywne zarządzanie flotą w czasie rzeczywistym, monitorowanie zużycia paliwa. Ciekawym rozwiązaniem jest także koncepcja cyfrowego bliźniaka – wirtualnego modelu magazynu, który umożliwia zbieranie i analizowanie danych w czasie rzeczywistym. Z kolei drony mogą w przyszłości odgrywać istotną rolę, np. w dostawach części zamiennych do trudno dostępnych miejsc.
Jakie wyzwania niesie ze sobą rozwój cyfryzacji, zwłaszcza w kontekście cyberbezpieczeństwa?
Rzeczywiście, im bardziej branża transportowa staje się zależna od technologii, tym większe ryzyko cyberataków. Automatyzacja, zbieranie danych czy zintegrowane systemy zarządzania transportem mogą być celem ataków hakerskich, co niesie realne zagrożenie dla funkcjonowania łańcucha dostaw. W Polsce, choć skala cyberataków nie jest jeszcze bardzo wysoka, zauważamy wzmożoną aktywność po wybuchu wojny w Ukrainie, zwłaszcza ze strony rosyjskich grup hakerskich.
Jak branża TSL radzi sobie z tym zagrożeniem?
Kluczową rolę odgrywa współpraca na poziomie europejskim oraz wprowadzanie regulacji dotyczących bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych. Istotna jest także współpraca firm transportowych z ekspertami ds. cyberbezpieczeństwa, by zapewnić ciągłe bezpieczeństwo i odporność operacyjną w coraz bardziej cyfrowym świecie. Bez wątpienia to jedno z największych wyzwań, jakie stoi przed branżą TSL w nadchodzących latach.
Czyli przyszłość branży transportowej to nie tylko technologia, ale i ochrona przed zagrożeniami?
Dokładnie tak. Innowacje w transporcie to nie tylko poprawa efektywności, ale też zapewnienie bezpieczeństwa, zarówno w sferze operacyjnej, jak i cyfrowej. W dobie cyfrowej transformacji musimy myśleć o obu tych aspektach jednocześnie.
Jarosław Jankowski, posiada ponad 20-letnie doświadczenie w branży TSL. We Fracht FWO odpowiada za rozwój biznesu. Jako Business Development Director zajmuje się rozwojem współpracy z klientami z sektora energetycznego, chemicznego i przemysłowego. Absolwent Politechniki Warszawskiej, a także studiów MBA.
Więcej informacji na frachtfwo.pl
Przeczytaj również: Opłacalność nie może stać w sprzeczności z bezpieczeństwem lekowym. Rozmowa z Janem Krukiem, Prezesem Zarządu Cefarm S.A.
Last Updated on 6 maja, 2025 by Anastazja Lach