Diamenty Innowacji: Jak PZU zmienia przyszłość startupów. Wywiad z Marcinem Kurczabem, Dyrektorem ds. Innowacji

Diamenty Innowacji: Jak PZU zmienia przyszłość startupów. Wywiad z Marcinem Kurczabem, Dyrektorem ds. Innowacji

Jakie znaczenie ma dla Państwa nagroda w konkursie „Diamenty Innowacji”?

To prestiżowe wyróżnienie oraz potwierdzenie, że nasze działania w zakresie wspierania startupów w ramach programu PZU Ready for Startups przynoszą realne efekty. W PZU wierzymy, że współpraca z młodymi firmami technologicznymi może odbywać się na zasadach win-win. Dowodem na to jest 76 zrealizowanych projektów podczas ostatnich 7 lat. Dla nas innowacje są kluczem do przyszłości, zwłaszcza w tak dynamicznie rozwijających się dziedzinach jak insurtech i medtech. Ta nagroda motywuje nas do tworzenia warunków, w których startupy mogą testować i rozwijać swoje rozwiązania wspólnie z PZU. Jesteśmy dumni, że przyjęty przez nas model działania został doceniony. Korzystają na tym nie tylko startupy czy nasz biznes, ale przede wszystkim klienci, którzy mogą liczyć na nowoczesną ofertę i szybsze wsparcie, kiedy nas potrzebują. 

Wspieracie Państwo przede wszystkim inicjatywy w obszarze zdrowia i ubezpieczeń, choć nie tylko. Jak oceniają Państwo poziom innowacyjności polskich firm w tym obszarze?

Widzimy wiele obiecujących startupów, które wprowadzają nowatorskie rozwiązania technologiczne, mające na celu poprawę jakości życia pod względem zdrowotnym oraz efektywność procesów ubezpieczeniowych. Innowacyjność polskich firm w tych sektorach jest napędzana przez utalentowanych i ambitnych przedsiębiorców, którzy nie boją się podejmować ryzyka i wprowadzać przełomowych technologii – widać to szczególnie w medtech. W Polsce mamy wiele interesujących projektów w tym obszarze. Jednocześnie wiele startupów szuka “product-market fit” i nie zawsze się im to udaje, ponieważ branża medyczna jest relatywnie konserwatywna, jeśli chodzi o otwartość na nowe rozwiązania. Krzywa adopcji bywa brutalna. Startupy nie powinny się tym zrażać, tylko “pivotować” w oparciu o zebraną informację zwrotną. Jeśli chodzi o lokalny sektor insurtech, to jest on nadal na relatywnie wczesnym etapie rozwoju, jednak i tu znamy podmioty, które wyróżniają się nie tylko na lokalnym podwórku. Polscy ubezpieczyciele są czujni i otwarci na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, a startupy mogą bardzo dobrze sprawdzać się w roli ich dostawcy. 

 Mecenat start-up’ów to przede wszystkim inwestycja. Czy jest ona opłacalna? Często nawiązują Państwo długofalową współpracę ze wspieranymi podmiotami?

Działamy przede wszystkim w modelu współpracy komercyjnej, czyli stajemy się klientem startupu. To jednak trochę inna relacja niż z graczami o ugruntowanej pozycji na rynku – startupy często dopiero odkrywają specyfikę funkcjonowania korporacji. Jesteśmy na to przygotowani. Laboratorium Innowacji w PZU pełni rolę łącznika pomiędzy światem startupów i obszarami biznesowymi PZU, prowadząc startup po ścieżce organizowania współpracy z takim podmiotem jak nasz. Ponad 60% testowanych rozwiązań przekazujemy do wdrożenia, a zanim ta decyzja zapadnie, rozpoznajemy płynące z nich korzyści. Współpraca ze startupami przyniosła PZU już ponad 200 mln PLN dodatkowego skumulowanego wyniku. Jest to zauważalna korzyść, nawet jak na skalę Grupy PZU.

Jakie ciekawe projekty obecnie korzystają z Państwa wsparcia?

Aktualnie w naszym portfolio mamy 12 aktywnych projektów pilotażowych i kilka w trakcie przygotowania do pilotażu. Na nudę w 2025 nie będziemy więc narzekać.

Nie wszystkie realizowane przez nas pilotaże ogłaszamy publicznie, jednak w ostatnim czasie pochwaliliśmy się nawiązaniem współpracy z trzema firmami w ramach programów akceleracyjnych, gdzie jesteśmy odbiorcą technologii. Akceleratory są dla nas wehikułem współpracy ze startupami early stage, dodatkowo merytorycznie wspierają młode firmy w łapaniu trakcji. 

Pierwszym z wybranych przez PZU startupów jest RIFFSEC (akcelerator Huge Thing), który dostarcza działom cyberbezpieczeństwa dane o wyciekach danych, monitoringu darknetu, telegrama czy informacje o planowanych atakach phishingowych. Zespół posiada doświadczenie w obszarze cyber threat intelligence, czyli stałym monitorowaniu, wykrywaniu, analizowaniu i reagowaniu na cyberzagrożenia. Drugim podmiotem jest simpl.rent (akcelerator Huge Thing) działający na styku fintech, insurtech i proptech. Spółka oferuje innowacyjne rozwiązania dla poprawy standardów na rynku najmu mieszkań. Jednym z najnowszych rozwiązań jest autorska technologia Sherpa – uniwersalna platforma dystrybucji ubezpieczeń online. Z kolei Muffintech (akcelerator StartSmart CEE) to startup skupiony na rozwiązaniach konwersacyjnej sztucznej inteligencji, czyli takiej, z którą można porozmawiać, wyróżniający się koncentracją na branży ubezpieczeniowej. Jego duży model językowy (LLM) jest specjalnie przeszkolony pod kątem ubezpieczeń, dzięki czemu lepiej radzi sobie z przepełnioną fachowym słownictwem dokumentacją.  


27 listopada, podczas uroczystej gali wręczenia nagród „Diamenty Innowacji,” spółka PZU zdobyła tytuł Laureata w kategorii START-UP MECENAS ROKU.

Przeczytaj takżePoznaj wyniki konkursu Diamenty Innowacji 2024!

Galę „Diamenty Innowacji” można obejrzeć pod tym linkiem.

Last Updated on 9 stycznia, 2025 by Anastazja Lach

Udostępnij