Fracht FWO Polska – logistyka, która daje przewagę. Wywiad z Ewą Stypulską, Dyrektorem ds. Rozwoju Biznesu, Fracht FWO Polska

Fracht FWO Polska – logistyka, która daje przewagę. Wywiad z Ewą Stypulską, Dyrektorem ds. Rozwoju Biznesu, Fracht FWO Polska

Co dziś stanowi fundament przewagi konkurencyjnej firmy Fracht FWO Polska?

Fundamentem przewagi konkurencyjnej firmy Fracht FWO Polska (części globalnej Grupy Fracht) są wszechstronne kompetencje i spójne podejście do obsługi projektów klientów przy realizacji usług logistycznych. Dysponując globalną siecią własnych oddziałów – na sześciu kontynentach – oraz siecią lokalnych partnerów, firma ofertuje kompleksowe usługi logistyczne: transport drogowy, lotniczy, morski, kolejowy i śródlądowy, w tym projekty specjalne – „project cargo”, ponadnormatywne oraz usługi celne.

Dzięki kompleksowej ofercie klienci mogą skorzystać z wielu usług w jednym miejscu, co upraszcza procesy i minimalizuje ryzyko logistyczne. Wiedza i doświadczenie w realizacji międzynarodowych i krajowych projektów logistycznych są gwarancją niezawodności realizacji powierzonych nam usług transportowych oraz usług dodanych, także tych nietypowych i wymagających specjalnego podejścia. Firma działa zgodnie z zasadami etycznymi, posiada liczne certyfikaty (ISO 9001, WSK, SQAS), które poświadczają najwyższe standardy obsługi i rzetelności operacyjnej, co wpływa na zaufanie klientów i partnerów.

Jakie znaczenie dla rozwoju Fracht FWO ma dziś spedycja drogowa? Jakie są główne kierunki rozwoju w tym segmencie?

Spedycja drogowa stanowi kluczowy segment działalności firmy. Klienci korzystają z tego produktu w zakresie transportów międzynarodowych i krajowych LTL / FTL, chłodniczych, ADR, ekspresowych, just-in-time. Firma posiada 10 oddziałów w Polsce i ponad 150 na świecie, dzięki czemu obsługuje zarówno lokalne, jak i globalne kontrakty i zlecenia transportowe. Obserwujemy dynamiczny wzrost transportów w branży przemysłowej, automotive, chemicznej i FMCG. Firma systematycznie rozwija ofertę usług, strukturę operacyjną, partnerstwa oraz kompetencje zespołów, by dynamicznie i efektywnie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby rynku.

Transport drogowy to jednak nie tylko obsługa standardowych przewozów drogowych. Oferta obejmuje także ładunki specjalne: przestrzenne, niebezpieczne, w temperaturze kontrolowanej, a także odprawę celną w imporcie i w eksporcie. Fracht FWO Polska regularnie poszerza współpracę z krajowymi i międzynarodowymi przewoźnikami, dysponującymi różnym taborem, m.in. naczepami ze sztywną zabudową, naczepami o ładowności do 25 ton, naczepami typu Mega, zestawami plandekowymi o ładowności do 24 ton oraz busami. Zatrudniane są osoby z kompetencjami w obsłudze transportów LTL i FTL, doskonale znające realia spedycji drogowej rynków Europy południowej, zachodniej i północnej.

Najważniejszym aspektem jest utrzymanie długoterminowych relacji z klientami i partnerami, poprzez dedykowane wsparcie transportowe, rzetelną i terminową obsługę operacyjną, czytelne rozliczenia i terminowe płatności dla podwykonawców. Firma w dalszym ciągu chce rozwijać transport międzynarodowy LTL i FTL w imporcie oraz eksporcie do i z Polski, transport cross-trade, a także transport ekspresowy – zarówno dla klientów z pojedynczymi zleceniami, jak i kompleksowymi projektami transportowymi.

Fracht FWO jest liderem w logistyce projektowej i transporcie ponadgabarytowym. Co decyduje o skuteczności firmy przy realizacji tak złożonych zadań?

Fracht FWO Polska, jako część szwajcarskiej Grupy Fracht, jest liderem w logistyce projektowej i transporcie ponadgabarytowym („project cargo”). Doświadczenie, wiedza, odpowiednia infrastruktura i sprzęt oraz podejście inżynieryjne gwarantują skuteczność realizacji złożonych, wieloetapowych operacji logistycznych. Przeprowadzenie projektu nie ogranicza się do samego przewozu – obejmuje cały projekt, od planowania, przez inżynieryjne przygotowanie trasy, organizację pozwoleń, załadunek, aż po montaż na miejscu. Tworzy się symulacje, analizuje nośność mostów, planuje objazdy, adaptuje infrastrukturę tymczasową (np. mosty pomocnicze, dźwigi, platformy). Korzystamy z własnej infrastruktury (platformy niskopodwoziowe, moduły SPMT, zestawy do transportu elementów o dużych rozmiarach) oraz sieci doświadczonych partnerów i przewoźników.

Posiadamy doświadczenie w uzyskiwaniu pozwoleń na przejazd ładunków ponadnormatywnych w wielu krajach, realizujemy transporty z asystą policyjną, pilotażem cywilnym, eskortą techniczną i regulacją ruchu. Szczegóły są ustalane z różnymi organizacjami, np. lokalnymi władzami, dostawcami energii, zarządcami dróg, portami i służbami granicznymi. Projekty wdrażane są w oparciu o dokładną analizę ryzyka technicznego, operacyjnego i pogodowego, z uwzględnieniem odpowiedniego systemu zabezpieczeń (ubezpieczenia cargo, OCP, monitoringu i kontroli jakości usług). Dzięki obecności na wszystkich kontynentach, firma może realizować nawet najbardziej egzotyczne trasy z lokalnym wsparciem. Duże znaczenie ma to np. w projektach dla Afryki, Azji Środkowej czy Ameryki Południowej.

Czy może Pani podać przykład projektu w obszarze spedycji lub transportu specjalistycznego, który najlepiej pokazuje Państwa operacyjne i organizacyjne możliwości?

Fracht FWO Polska zrealizował dużą ilość projektów standardowych i specjalistycznych w Polsce i za granicą, m.in. dla branży energetycznej, petrochemicznej, kolejowej, offshore, automotive i przemysłu ciężkiego. Projekty te obejmują różne rodzaje transportu, w tym transport intermodalny, tj. morski, rzeczny, drogowy i kolejowy.

Przykładem projektu transportu specjalistycznego jest realizacja logistyki ponad 9000 ton elementów elektrowni (generatory, turbiny, kadłuby, odlewy) z różnych lokalizacji w Polsce/Europie do USA i Meksyku. Poszczególne etapy projektu obejmowały: transport drogowy do portu w Gdyni, załadunek na czarterowany statek, transport transoceaniczny, finalną dostawę w Ameryce Północnej, realizację formalności prawnych, celnych, ubezpieczeniowych i technicznych. Zespół Fracht FWO Polska skutecznie adaptował operacje do zmiennych scenariuszy w realizacji projektu, co potwierdza doświadczenie i sprawność logistyczną, niezbędne do obsługi tego typu projektów. Zadanie zostało zrealizowane zgodnie z harmonogramem, budżetem i wymogami.

Jakie innowacje technologiczne, systemowe lub operacyjne wspierają dziś codzienną pracę Państwa zespołów?

Firma kładzie nacisk na pracę w oparciu o dane i dostęp do nich w czasie rzeczywistym, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji, automatyzację przepływu danych oraz wsparcie działań operacyjnych i sprzedażowych. Nowoczesne systemy TMS oraz CRM umożliwiają lepszy nadzór nad realizacją działań operacyjnych i sprzedażowych, co wpływa na wysoką jakość obsługi klientów. Posiadamy rozległą sieć własnych biur i lokalnych partnerów w ponad 60 krajach na świecie, dzięki czemu możliwa jest natychmiastowa reakcja na problemy operacyjne, przewozowe czy celne. Usprawnia to realizację zleceń w transporcie drogowym międzynarodowym w Europie, na trasach między Polską a krajami Azji (Chiny, Rosja), w transporcie kolejowym oraz w transporcie morskim LCL i FCL pomiędzy wszystkimi kontynentami na świecie.

W ramach dostaw intermodalnych firma potrafi skoordynować operacje w transporcie drogowym, kolejowym, śródlądowym oraz morskim. Na potrzeby projektów ponadnormatywnych organizujemy czartery statków i samolotów. Wszystkie w/w działania wymagają wysokiej precyzji i szybkiego działania oraz dostosowania odpowiedniego rodzaju floty, aby zapewnić klientom wysoką jakość usług Just-in-Time. Innowacje i technologie w logistyce zmieniają sposób, w jaki przewozimy towary, czyniąc transport bardziej efektywnym, zrównoważonym i bezpiecznym.

Czy automatyzacja, cyfrowe zarządzanie ładunkami lub sztuczna inteligencja zaczynają zmieniać sposób planowania i monitorowania transportów drogowych?

Nowe technologie w coraz większym stopniu wpływają na sposób planowania i nadzorowania transportów drogowych, również we Fracht FWO Polska. Nowoczesne systemy TMS umożliwiają automatyczne przydzielanie zleceń na podstawie lokalizacji, dostępności i rodzaju pojazdu, optymalizację tras i ładunków w czasie rzeczywistym oraz integrację z dokumentacją i rozliczeniami. Sztuczna inteligencja na podstawie danych historycznych może wspierać przewidywanie czasów dostaw, rekomendowanie najbardziej efektywnych tras i modeli kosztowych oraz identyfikację nieefektywności w łańcuchu dostaw.

Z kolei cyfrowe narzędzia umożliwiają digitalizację dokumentów przewozowych (e-CMR, e-faktury, potwierdzenia dostawy), natychmiastowy dostęp do statusu ładunku oraz integrację z systemami celno-deklaracyjnymi i portowymi. Systemowa integracja danych poprzez EDI, API z klientami i przewoźnikami przyśpiesza wymianę danych oraz komunikację, zmniejsza liczbę błędów, co wpływa na jakość obsługi transportów drogowych. Rola cyfrowych narzędzi będzie dalej rosła, szczególnie w kontekście dostaw ekspresowych oraz zintegrowanej obsługi projektów logistycznych.

Coraz więcej mówi się o logistyce jako usłudze doradczej, a nie tylko operacyjnej. Jaką rolę odgrywa dziś konsulting i partnerstwo z klientem w działaniach Fracht FWO?

To prawda, logistyka obecnie przestaje być wyłącznie operacją transportową i coraz częściej łączy się z usługami doradczymi, zorientowanymi na cele klienta. We Fracht FWO Polska podejście to jest kluczowe dla modelu działania firmy, szczególnie w transporcie międzynarodowym i krajowym, projektowym oraz ponadnormatywnym.

Doradztwo projektowe to daleko więcej niż tylko realizacja przewozu – to również wsparcie w obszarach planowania tras i harmonogramu, analizy ryzyk, oceny wykonalności, doboru technologii i sprzętu oraz optymalizacji kosztowej i formalnej. Fracht FWO chce być kompleksowym partnerem logistycznym – doradcą klienta poprzez stały kontakt i wspólne planowanie projektu, udział w definiowaniu KPI wykonalności oraz transparentne doradztwo, tj. wskazywanie co można zrobić lepiej i bezpieczniej. Stawiamy na relację, zrozumienie celów klienta i aktywne uczestnictwo w całym procesie logistycznym, od koncepcji po realizację.

ESG to obecnie ważny obszar innowacji. Jak firma odpowiada na wyzwania zrównoważonego transportu drogowego i projektowego?

Zrównoważony rozwój i wdrażanie zasad ESG jest ważnym elementem strategii logistycznej we Fracht FWO Polska. Firma odpowiada na te wyzwana poprzez konkretne działania operacyjne, inwestycje w technologie i odpowiedzialne podejście do relacji z klientami i partnerami. Poszukujemy rozwiązań ograniczających emisję CO2, rekomendując klientom bardziej ekologiczne środki transportu, np. transport kolejowy, rzeczny czy morski jako alternatywę dla transportu drogowego. W transporcie drogowym zaś optymalizacja tras i konsolidacja ładunków ograniczają „puste przebiegi”, mierzona jest emisja CO2 transportów, a firma stawia na współpracę z przewoźnikami niskoemisyjnymi, którzy dysponują odpowiednią flotą pojazdów spełniających normy Euro 6 i wyższe.

Fracht FWO Polska podlega międzynarodowym procedurom compliance Grupy Fracht, m.in. w zakresie przeciwdziałania korupcji. W firmie obowiązuje kodeks dostawców, uwzględniający czynniki środowiskowe i społeczne. Ważnym aspektem są też działania skoncentrowane na bezpieczeństwie pracy i ładunków oraz dobrych relacjach z lokalnymi społecznościami. 

Jakie trendy, zarówno technologiczne, jak i rynkowe, będą wg Pani w najbliższych latach kluczowe dla spedycji i logistyki projektowej?

Sądzę, że obszary te będą się dynamicznie zmieniać pod wpływem trendów technologicznych i rynkowych. Nowe modele i rozwiązania staną się decydujące w kontekście konkurencyjności firm w tym sektorze oraz skuteczności realizacji projektów logistycznych i przemysłowych.

Kluczowe będą inwestycje w inteligentne systemy zarzadzania operacjami. Zrównoważona logistyka będzie stawać się standardem. Niepewność na rynkach globalnych i ciągła geopolityczna zmienność powodują, i dalej będą powodować, realokację łańcuchów dostaw. Będą powstawać nowe, alternatywne szlaki logistyczne, aby zagwarantować ciągłość dostaw, co będzie wyzwaniem pod względem infrastruktury i formalności prawnych. Bardzo ważnym aspektem będzie kompleksowość usług i zasięg geograficzny. Klienci coraz częściej oczekiwać będą wyłącznie jednego partnera, który zapewni pełną obsługę projektu w modelu „project managment + logistics”. Projekty klientów będą wymagały zaś jeszcze większej personalizacji i bardzo dużej elastyczności.

I na koniec, co Panią osobiście najbardziej inspiruje w pracy w środowisku tak dynamicznym jak logistyka, na styku innowacji i relacji międzyludzkich, i czy kobieta dobrze odnajduje się w logistyce?

Patrząc przez pryzmat zawodowy, jak i osobisty, myślę, że połączenie takich elementów jak zmienność i dynamizm technologii, wiedza i relacje z ludźmi sprawia, że logistyka, szczególnie ta projektowa, jest bardzo inspirująca. W logistyce każdy dzień jest inny, każdy projekt jest inny. W jednym tygodniu organizujemy projekt dostaw do kilkunastu krajów w Europie, wykorzystując różne produkty i tabor dostosowany do realizacji danego projektu uzgodnionego wspólnie z klientem, a w innym klient pyta o dostawy do Azji, Afryki czy Ameryki Południowej. 

Projekt logistyczny to wyzwanie transportowe, technologiczne, formalne i ludzkie. Jego skuteczna realizacja wymaga współpracy wielu zespołów. Kobiety świetnie odnajdują się w logistyce, wykorzystując różnorodne kompetencje. We Fracht FWO Polska, która łączy technologię i relacje, kobiety świetnie sprawdzają się w rożnych działach firmy. Inicjują zmiany, innowacje czy podejście ESG. Logistyka daje ogromne możliwości rozwoju dla osób, które lubią wyzwania, cenią współpracę i odpowiedzialność.


Ewa Stypulska posiada ponad 20-letnie doświadczenie w branży TSL. Jest absolwentką SGH i Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. We Fracht FWO Polska jako Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu odpowiada za rozwój współpracy z klientami w zakresie transportu drogowego międzynarodowego i krajowego.

Przeczytaj także: Przykładamy ogromną wagę do zapewnienia równości i różnorodności w zespołach. Rozmawiamy z Lyubą Paounovą, Dyrektorką HR w regionie Europy Wschodniej w firmie Bayer

Last Updated on 27 listopada, 2025 by Anastazja Lach

TAGS