
Globalne doświadczenie, lokalne wyzwania – dr. inż. arch. Maciej Skowroński, dyrektor operacyjny, wiceprezes zarządu Metroplan Polska o przyszłości i wyzwaniach budownictwa przemysłowego
Czy wśród bieżących realizacji Metroplan Polska dominują nowe, projektowane od podstaw inwestycje, czy też może modyfikacje i modernizacje istniejących obiektów? Jakie unikalne wyzwania niesie ze sobą reinżynieria istniejących budynków?
To zależy od grupy klientów. Zagraniczni inwestorzy, którzy dopiero rozpoczynają działalność w Polsce, najczęściej decydują się na obiekty typu greenfield. Choć zdarzają się wyjątki, zazwyczaj po ugruntowaniu pozycji firmy na rynku i rozwoju produkcji następuje sukcesywna rozbudowa zakładów. Kluczowe jest uwzględnienie kształtu potencjalnej rozbudowy już na etapie projektowania pierwszej fazy inwestycji. Pozwala to w przyszłości optymalizować koszty oraz minimalizować zakłócenia funkcjonowania zakładu podczas rozbudowy. W przeciwnym razie nawet etapowanie budowy może okazać się poważnym wyzwaniem technicznym, nie wspominając już o ponoszeniu niepotrzebnych nakładów inwestycyjnych.
Inwestorzy z ugruntowaną pozycją, lub dobrze znający dany rynek, często poszukują okazji inwestycyjnych w postaci istniejących nieruchomości. W ramach przygotowania do zakupu wymagana jest gruntowna analiza faktycznego zapotrzebowania na przestrzeń i jej funkcji. Odpowiednio wcześnie przeprowadzona ocena pozwala określić przydatność nieruchomości do konkretnych założeń programowych. Kolejnym krokiem jest szczegółowa analiza techniczna, ocena zgodności dokumentacji z faktycznym stanem obiektu oraz analiza możliwości modernizacji. Istotne są także aspekty prawne, infrastrukturalne i samo otoczenie inwestycji. Tematyka ta jest bardzo szeroka i wymaga udziału najlepszych specjalistów w branży. W przeciwnym razie koszty przebudowy mogą być porównywalne, a nawet niejednokrotnie wyższe, aniżeli w przypadku budowy obiektu nowego.
Która faza projektowania nowoczesnego zakładu produkcyjnego jest kluczowa dla sukcesu całego projektu? W jaki sposób już na etapie koncepcyjnym można zadbać o przyszły rozwój fabryki?
Zdecydowanie najważniejsze jest dokładne rozpoznanie potrzeb klienta, potencjalnych kierunków rozwoju, zrozumienie przez zespół projektowy procesu produkcji i wymagań dotyczących przechowywania surowców i wyrobów. Analiza ta powinna uwzględniać dobór optymalnych kosztowo rozwiązań logistycznych i produkcyjnych. To wszystko tworzy zbiór wytycznych pod opracowanie tzw. layoutu idealnego budynku, czyli założenia efektywnie wykorzystującego przestrzeń, uszytego na miarę pod danego klienta. Zbiór informacji w formie uzgodnionego katalogu wymagań, jasne wytyczne logistyczne i produkcyjne oraz layout idealny obiektu dają fundament pod późniejszy rozwój koncepcji architektonicznej i wielobranżowej. Tą tworzyć już należy analizując konkretne uwarunkowania lokalizacyjne i dostępność infrastruktury. Odpowiednio wczesne, umiejętne rozpoznanie wymagań klienta daje nam możliwość optymalnego zaprogramowania procesu inwestycyjnego jeszcze na etapie wyboru nieruchomości pod zabudowę. Dalsze etapy projektu przebiegają wówczas sprawnie, w zgodzie z założeniami wyjściowymi.
Ważne jest, aby prace nad tworzeniem layoutu idealnego prowadzono w formie warsztatów z udziałem inwestora. Wczesne skonfrontowanie jego oczekiwań z propozycjami projektantów gwarantuje płynne przejście do kolejnych etapów realizacji, takich jak np. przygotowanie koncepcji wielobranżowej.
W ramach opracowania koncepcji automatyzacji magazynów firmy Rossmann wykorzystaliście innowacyjne modele symulacyjne. W jaki sposób wpływają one na proces projektowania architektury obiektów przemysłowych?
Modele symulacyjne odzwierciedlają wiele procesów logistycznych. Z punktu widzenia architekta, głównym atutem stosowania tego typu narzędzia jest sprawne zwymiarowanie przestrzeni logistycznych w zakładzie oraz wzajemnych powiązań różnych stref funkcjonalnych. Wykonanie symulacji na odpowiednio wczesnym etapie projektu daje zatem bardzo dobry rezultat w postaci klarownych wytycznych programowych do przygotowania koncepcji obiektu. Zwiększa to efektywność wykorzystania przestrzeni.
Trzeba jednak zaznaczyć, że w przypadku planowania w konkretnie zadanej lokalizacji, rekomenduje się już na etapie symulacji włączenie do zespołu projektowego architekta. Ma to na celu skonfrontowanie wyników symulacji z uwarunkowaniami lokalnymi, takimi jak np. wysokość i powierzchnia zabudowy, orientacja poszczególnych stref względem terenów sąsiednich, w zależności od ich przeznaczenia. Warunki urbanistyczne nakładają często konieczność dopasowania wybranych założeń w modelu symulacyjnym.
Dzięki współpracy Metroplanu z Lidas România, jednym z wiodących producentów pieczywa w Rumunii, powstała nowoczesna fabryka pieczywa mrożonego. Jak przebiegała współpraca z rumuńskim partnerem? Z jakimi wyzwaniami mierzył się zespół?
Współpraca z klientem przebiegała sprawnie, a kluczem do sukcesu było precyzyjne określenie jego oczekiwań, potrzeb i możliwości finansowych.
Największym wyzwaniem dla zespołu był sam fakt realizacji inwestycji w Rumunii, zwłaszcza przy tak skomplikowanym projekcie jakim był bez wątpienia Lidas. Zespół podołać musiał takim wyzwaniom jak duża liczba stron zaangażowanych w przygotowanie poszczególnych części dokumentacji. Prace projektowe prowadzone były w wielu branżach równolegle, w trzech krajach, tj. Polsce, Niemczech i Rumunii. Kolejnym utrudnieniem – zresztą jak w przypadku większości projektów zagranicznych – było odpowiednie przygotowanie części formalnych dokumentacji, w zgodzie z lokalnymi wymogami legislacyjnymi, oraz przebrnięcie przez proces formalny wymagany do uzyskania decyzji administracyjnych. Duże wyzwanie techniczne stanowiło także posadowienie automatycznej mroźni wysokiego składowania w obszarze o aktywności sejsmicznej. Tyle od strony projektowej. W kwestii realizacji spore zaniepokojenie budziła natomiast niska, jak na nasze standardy, jakość wykonywanych prac budowlanych. To wymagało bardzo intensywnego nadzoru ze strony naszego zespołu, przekładającego się na niemal permanentny pobyt inspektorów na placu budowy, z dala od domu.
Metroplan Polska realizuje wiele projektów w Azji i Ameryce Północnej. Czy może Pan przybliżyć kilka z nich? Który, Pana zdaniem, jest najbardziej innowacyjny?
Posiadamy bogate doświadczenie w Azji oraz pojedyncze realizacje w Stanach Zjednoczonych. W przeszłości europejskie koncerny masowo lokowały swoją produkcję zwłaszcza w Chinach, głównie z uwagi na niskie koszty pracy i inwestycji, co niekoniecznie idzie w parze z innowacyjnością. W okresie pandemii sytuacja ta uległa jednak zmianie. Obecnie coraz więcej firm azjatyckich inwestuje w Europie. Jest to odpowiedź na zmieniającą się sytuację geopolityczną i panujące widmo wojny handlowej.
Obecnie projekty powstające w Europie na zlecenie firm azjatyckich są bardziej innowacyjne niż te realizowane np. w Chinach dla europejskich koncernów przemysłowych. Nasze standardy projektowania, budownictwa i automatyzacji procesów logistycznych są naprawdę wysokie w porównaniu do tych stosowanych zwłaszcza w Państwie Środka. W połączeniu z innowacyjną technologią produkcji z krajów wysoko rozwiniętych pozwala to tworzyć projekty, które faktycznie możemy określić mianem innowacyjnych i to pod wieloma względami. Do grona takich realizacji bez wątpienia zaliczyć można te w dziedzinie elektromobilności. Dobrym przykładem będzie ukończona niedawno przez Metroplan inwestycja polegająca na budowie fabryki dla ANP Enertech w Skarbimierzu, spółki zależnej Advanced Nano Products z Korei. Tu o innowacyjności zakładu decyduje jednak przede wszystkim jego unikalny produkt – nanotechnologia zwiększająca efektywność baterii trakcyjnych.
dr. inż. arch. Maciej Skowroński – dyrektor operacyjny, wiceprezes zarządu Metroplan Polska Sp. o.o. Posiada uprawnienia do projektowania w specjalności architektonicznej bez ograniczeń. Absolwent wydziału architektury Politechniki Wrocławskiej, uczestnik wielu międzynarodowych konferencji i autor publikacji z zakresu stosowania ergonomii i ekologii w architekturze. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w biurach projektowych w Niemczech, w Irlandii i w Polsce. Od wielu lat związany z firmą Metroplan Polska Sp. z o.o., gdzie odpowiada za pracę kilkudziesięcioosobowego zespołu inżynierów w dziedzinie budownictwa przemysłowego, zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Last Updated on 9 kwietnia, 2025 by Anastazja Lach