Klucz do sukcesu: personalizacja, innowacyjność i zrównoważony rozwój. Jak Grupa Gudrun personalnie podchodzi do belgijskich czekoladek. Wywiad z Sofie De Lathouwer, CEO Gudrun

Klucz do sukcesu: personalizacja, innowacyjność i zrównoważony rozwój. Jak Grupa Gudrun personalnie podchodzi do belgijskich czekoladek. Wywiad z Sofie De Lathouwer, CEO Gudrun

W branży czekoladowej innowacyjność jest kluczowa, jeśli chcesz pozostać na bieżąco z rozwojem tego sektora. Personalizacja jest jednym z głównych czynników wzrostu. Własna receptura, własne logo, własne opakowanie… po prostu powiedz nam, czego potrzebujesz. Wydaje się, że nie ma rzeczy niemożliwych. Jednak personalizacja może działać tylko wtedy, gdy masz odpowiedni zespół, który sprawia, że to spersonalizowane czekoladowe marzenie staje się rzeczywistością. Od projektantów po czekoladników… Każdy ma swój znaczący udział.

W ramach Grupy Gudrun realizujemy wewnętrzny program, który opiera się na pięciu wartościach. Nazywamy go po prostu „Receptą Gudrun na sukces”. Wszystkie wartości zaczynają się na literę „S” (z ang.) i są używane w codziennej komunikacji o wynikach i ścieżce ciągłego rozwoju. Pierwszą z wartości jest Bezpieczeństwo (Safety), ponieważ chcemy, aby nasi pracownicy czuli się bezpiecznie i dobrze. Numer 2 to Stabilność (Stability), ponieważ wszyscy chcemy czuć się jak w domu. Po trzecie, Serwis, nie tylko ze względu na bliskość z klientem, ale także dlatego, że jesteśmy dumni z tego, co robimy. Prostota (Simplicity) ułatwia wzajemne zrozumienie, a w Drużynie (Squad) chodzi przede wszystkim o poczucie jedności. Ostatecznie nasza zdolność do pracy zespołowej jest naszą największą siłą.

Jaką firmą jest Grupa Gudrun?

Gudrun znana jest głównie jako producent belgijskich czekoladek i trufli pod marką własną premium. Od 1942 roku pasjonujemy się belgijskimi czekoladkami i rzemiosłem. Nasze nadzienia tworzymy w małych partiach w naszej kuchni, aby stworzyć prawdziwe chwile przyjemności. Oferujemy szeroki wybór asortymentu na wiele okazji. W okresie Bożego Narodzenia nadal odnotowujemy najwyższą sprzedaż, ale celebrowanie innych okazji zyskuje na popularności w coraz szybszym tempie. Nasza siostrzana firma w Polsce, przejęta w 2017 roku, idzie nawet o krok dalej, z luksusową marką Chocolissimo: motto The Taste of Special Moments jest sercem tego biznesu.

Nasza Grupa koncentruje się na ludziach: od dostawcy, do konsumenta. A czekolada jest niezwykle wdzięcznym składnikiem. Sprawia, że wiele osób się uśmiecha. Ponadto, wspólnie podejmujemy ważne kroki, aby sprostać dzisiejszym wyzwaniom społecznym i środowiskowym. W Belgii jesteśmy częścią inicjatywy Beyond Chocolate. Inicjatywa ta jednoczy kilku partnerów wokół misji rozwoju zrównoważonego belgijskiego przemysłu czekoladowego. Wykorzystywanie pracy dzieci, wylesianie i kwestia godziwych dochodów dla rolników uprawiających kakao to trzy ważne tematy, którymi należy się zająć w nadchodzących latach.

Czy macie plan, jak poradzić sobie z tymi wyzwaniami?

Naprawdę wierzę, że ważne jest, aby CEO dawał przykład. Z tego powodu należę do grupy roboczej ds. zrównoważonego rozwoju, którą założyliśmy jakiś czas temu. Wspólnie z kolegami z różnych działów określiliśmy mapę drogową, opartą na Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs), jako zasadach przewodnich. Te 17 celów stało się wspólnym językiem na całym świecie, używanym przez wielu interesariuszy w działaniach i rozmowach o zrównoważonym rozwoju.

Początkowo nie wiedzieliśmy, od czego zacząć wewnętrznie. Na nasze warsztaty zaprosiliśmy flamandzką sieć przedsiębiorców VOKA, czyli Izbę Handlową. Pomogli nam w walidacji naszych realizacji, a także naszych przyszłych ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na przyszły rok określiliśmy 10 działań, które zostaną sfinalizowane do końca 2024 roku. Komisja VOKA oceni, czy ten postęp zostanie nagrodzony statusem pioniera SDG. Naprawdę cieszę się, widząc, że inicjatywy, które podjęliśmy w sposób naturalny, są postrzegane jako ważny wkład firmy w „życie zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju”.

Czy może Pani podać przykład czegoś, co robi Gudrun?

W kontekście działań na rzecz klimatu zaczęliśmy mapować nasze emisje CO2. Podczas gdy Europejski Zielony Ład dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., niektórzy z naszych klientów chcą osiągnąć zerową emisję do 2040 r. Dlatego najpierw musieliśmy zobaczyć, na czym stoimy dzisiaj. Wspólnie z naszymi partnerami badamy, w jaki sposób możemy wnieść swój wkład, a także monitorujemy, czy nasze działania rzeczywiście mają wpływ.

Na przykład w zeszłym miesiącu zainstalowaliśmy 1650 paneli słonecznych, pokrywając całą powierzchnię dachu w naszej belgijskiej siedzibie. Już wcześniej kupowaliśmy w 100% energię odnawialną, ale teraz możemy generować 16% własnego zużycia energii.

Dla firmy takiej jak Gudrun odpowiedzialna konsumpcja i produkcja muszą być również kwestiami priorytetowymi. Jakie są największe wyzwania?

Przede wszystkim biznes kakaowy! Wspomniałam już o naszym członkostwie w Beyond Chocolate. Gudrun używa czekolady pochodzącej w 100% ze zrównoważonych źródeł do swoich wyrobów. To dopiero pierwszy krok. Należy podjąć więcej działań w ramach branży, aby wesprzeć rolników uprawiających kakao.

Po drugie, coraz więcej klientów poszukuje alternatywnych rozwiązań dla opakowań. Chodzi na przykład o zmniejszenie wagi, poprzez użycie mniejszej ilości kartonu lub zmniejszenie wpływu na środowisko poprzez unikanie tworzyw sztucznych. W Gudrun Group nigdy nie będziemy twierdzić, że jesteśmy całkowicie wolni od plastiku. Plastik jest trudny do zastąpienia, ponieważ materiał ten pomaga chronić jakość naszych czekoladek. Co więcej, nasze produkty wykorzystywane są głównie do celebrowania specjalnych okazji. Są kupowane w prezencie, dlatego chcemy tworzyć wyjątkowe doświadczenia. Zmniejszanie wpływu opakowań na środowisko jest bardzo ważne, ale musimy też pamiętać o kwestiach estetycznych i elegancji naszych produktów.

Oczywiście szukamy rozwiązań, które ograniczają stosowanie opakowań plastikowych i kartonowych. Różne marki w ramach naszej grupy mogą się wzajemnie wspierać pod tym względem. Na przykład, moim zdaniem, Chocolissimo ma najpiękniejsze pozbawione plastiku rozwiązania opakowaniowe na rynku. Jednak wyprodukowanie tego samego opakowania w Belgii byłoby niezwykle kosztowne. Dlatego część naszych czekoladek wysyłamy do Polski, aby zostały zapakowane przez Chocolissimo. Przyznaję, że nie brzmi to jak najbardziej ekologiczne rozwiązanie, ale zawsze dbamy o to, aby nasze ciężarówki były w pełni załadowane, a jednocześnie pozwala nam to znacznie zmniejszyć zużycie plastiku. To pokazuje, jak znaczące i obustronnie korzystne może być połączenie naszych firm.

Kolejnym wyzwaniem są odpady. W branży spożywczej mamy do czynienia z dużą ilością odpadów. Dlatego zaczęliśmy badać potencjał upcyklingu i waloryzacji tych strumieni odpadów. Szukamy materiałów bez wartości w łańcuchu żywnościowym, które można ulepszyć i które mogą stać się składnikami naszych czekoladek.

Czwartym wyzwaniem jest radzenie sobie z trendami żywieniowymi. Które z nich prawdopodobnie z nami zostaną? Widzimy, że w branży prezentów ludzie nadal są bardziej elastyczni w kwestiach środowiskowych i ekologii, chociaż biorą pod uwagę przyjazność rozwiązań dla planety.

W przypadku indywidualnego spożycia mamy wiele rozwiązań (od rozwiązań roślinnych po roztwory o wysokiej zawartości kakao), chociaż tłuszcz i cukier pozostaną ważnymi składnikami, które sprawią, że te wyroby są tak smaczne.

Wspomniała Pani o tym, jak ważni są ludzie. W jaki sposób Grupa Gudrun angażuje swoich pracowników do tworzenia firmy i realizowania jej wartości?

Nasze motto brzmi: ‘Chocolates, we take it personally’. Odnosi się to do produktów, które personalizujemy dla naszych klientów, ale także do naszych pracowników, którzy oddają swoje serce dla firmy i jej sukcesu. Wkładamy wiele wysiłku w komunikację. Organizujemy sesje informacyjne, publikujemy newslettery, udostępniamy posty w mediach społecznościowych itp. Od przyszłego roku będziemy mieli comiesięczne chwile „przy kawie/podwieczorku” z udziałem moim i członka zarządu. Każdy może dołączyć. Zauważyliśmy, że niektórym osobom zadawanie pytań przychodzi z trudnością. Tak więc ta inicjatywa pomoże nam stworzyć większą otwartość i zwiększyć zaangażowanie naszych pracowników. Zwłaszcza jeśli chcesz wprowadzać innowacje, musisz zaangażować wszystkich. Potrzebna jest innowacyjna kultura, w której ludzie czują się zachęcani do dzielenia się pomysłami.

Jak ważna jest różnorodność i inkluzywność w Grupie Gudrun?

W naszej drużynie mamy dużą różnorodność narodowości i kultur. Tworzenie równych szans dla każdego jest bardzo ważne w Gudrun. Jestem bardzo dumna, widząc „zjednoczone barwy” Gudrun.

Obecnie w Belgii zatrudniamy 55% kobiet i 45% mężczyzn, więc możemy zdecydowanie powiedzieć, że istnieje dobra równowaga, również w naszym zespole zarządzającym. Oczywiście, posiadanie kobiety na stanowisku prezesa pomaga. Uważam jednak, że kobieta nigdy nie powinna być powoływana na dane stanowisko tylko dlatego, że w zarządzie potrzebna jest kobieta. Powinno się ją wyznaczyć, ponieważ jest się przekonanym, że jest odpowiednią osobą na to stanowisko. Na szczęście jesteśmy obdarzeni dobrą mieszanką utalentowanych ludzi. Stanowią oni ważną wartość w naszym dążeniu do czekoladowego doświadczenia, które jest zrównoważone i oczywiście pyszne.


SOFIE DE LATHOUWER – CEO Gudrun Group

Absolwentka KU Leuven, której cała kariera związana jest z branżą czekoladową. Sofie zdobyła cenne doświadczenie w firmie Barry Callebaut (BC), która jest światowym liderem w produkcji czekolady. Od sprzedaży po marketing, na koniec pełniła funkcję dyrektora generalnego w jednym z najbardziej ekskluzywnych działów grupy BC.

W 2021 roku zdecydowała się poprowadzić Grupę Gudrun w kierunku nowego sukcesu. Obok zamiłowania do czekolady, Sofie z prawdziwą pasją rozwija ludzi i pomaga im wejść na wyższy poziom. Inspiruje członków swojego zespołu do pracy na rzecz wspólnego celu, w którym kreatywność i zrównoważony rozwój odgrywają szczególną rolę.

Last Updated on 30 listopada, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA