Mars Wrigley inwestuje w planetę i społeczności lokalne. Rozmowa z Robertem Moreniem, Dyrektorem ds. Korporacyjnych, Mars Wrigley

Mars Wrigley inwestuje w planetę i społeczności lokalne. Rozmowa z Robertem Moreniem, Dyrektorem ds. Korporacyjnych, Mars Wrigley

Mars Wrigley to globalna firma dostarczająca słodycze niemal wszędzie. Duży rynkowy zasięg to także duża siła oddziaływania, a tym samym odpowiedzialność. Jak z perspektywy globalnego koncernu wygląda dbałość o zrównoważony rozwój?

Mars jest obecny już od ponad 100 lat w świadomości konsumentów, dostarczając znane i lubiane batony, drażetki oraz gumy do żucia. Nasze kultowe produkty: M&M’S®, SNICKERS®, TWIX®, ORBIT® i Skittles® cieszą ludzi w ponad 180 krajach. W wielu obszarach naszego funkcjonowania musimy podejmować decyzje, których suma przybliża nas do realizacji długoterminowych celów. Naszą misją jest „inspirowanie chwil codziennego szczęścia”, ale przy jednoczesnej dbałości o pozytywny wpływ naszej firmy na społeczności, w których jesteśmy obecni, oraz na planetę.

Czy połączenie dbałości o środowisko i celów biznesowych jest w ogóle możliwe? Czy nie pozostaje to jedynie w sferze deklaracji?

Dla mnie, jak i dla naszych globalnych liderów jasne jest, że firmy muszą opowiadać się za czymś więcej niż maksymalizacja zysków i muszą podejmować rzeczywiste działania w celu ochrony klimatu. Dobrze obrazuje to wypowiedź naszego globalnego CEO, który mówi, że biznes ma wręcz moralny obowiązek zmniejszenia swojego wpływu na środowisko w momencie, gdy świat walczy ze zmianami klimatycznymi. Podejmowane działania muszą być szybkie, realne i efektywne. Dlatego w Mars koncentrujemy się stale na dokonywaniu wyborów, które pomagają nam osiągać świetne wyniki biznesowe, ale także – zgodnie z naszym motto – na tworzeniu świata, którego pragniemy jutro.

A jak wygląda to w praktyce?

Bardzo ważnym elementem naszej strategii jest działanie w obszarze ograniczenia emisji w całym naszym obszernym łańcuchu wartości. W październiku ubiegłego roku opublikowaliśmy globalnie Mapę Drogową do Neutralności Emisyjnej Mars(Mars Net Zero Roadmap) – konkretny plan działania, pokazujący jak zamierzamy ograniczyć emisję o połowę do 2030 roku oraz osiągnąć neutralność emisyjną w zakresie gazów cieplarnianych (GHG) do 2050 roku. Od dawna nasze działania są skoncentrowane wokół tego celu. Od 2015 roku zredukowaliśmy w skali globalnej naszą emisję gazów cieplarnianych (GHG) o 8%. Warto to podkreślić, gdyż w tym samym czasie zwiększyliśmy sprzedaż o prawie 60%. Taki wynik dobrze prognozuje dalsze etapy wywiązywania się z założonych celów i pokazuje, że możliwe jest łączenie efektywnych działań z zakresu ESG i biznesu.

Jedną z krytycznych kwestii w branży FMCG jest pozyskiwanie surowców. Czy ten obszar również uwzględniacie w swoich założeniach środowiskowych?

Jak najbardziej. Bardzo ważnym obszarem, w którym aktywnie działamy, jest troska o społeczności i obszary, z których pozyskujemy nasze surowce, m.in. kakao. Naszą ambicją jest stworzenie nowoczesnego, inkluzywnego i zrównoważonego łańcucha dostaw. Mars wprowadził strategię Kakao dla Pokoleń (Cocoa for Generations), chcąc wytyczyć kierunek działań wspierających lokalne społeczności na terenach, z których pozyskujemy ten surowiec. W ramach programu ponad 500 tys. plantatorów oraz członków ich rodzin z Wybrzeża Kości Słoniowej, Ghany czy Kamerunu dostaje narzędzia pozwalające zwiększyć ich dochody i rozwijać się jako producenci. Zapewniamy wyposażenie w środki ochrony kakaowca, pomagamy w uprawach czy aktywizujemy kobiety, poprzez możliwość skorzystania z Wiejskich Stowarzyszeń Pożyczkowych (skorzystało z nich już 77 tys. kobiet). Co istotne, od 2023 roku 100% kakao wykorzystywanego w bezpośredniej działalności fabryk Mars Wrigley w całej Europie jest zweryfikowane jako pozyskiwane w odpowiedzialny sposób. Globalnie planujemy osiągnąć ten cel do przyszłego roku. Jest to kluczowa część naszego programu Responsible Cocoa Today. 

Jak, przy tak dużej produkcji, wygląda z Waszej perspektywy aspekt zmniejszania ilości odpadów?

Przede wszystkim staramy się, by jak najwięcej opakowań naszych produktów zostało poddanych recyklingowi. Przeprowadzamy wiele testów w zakresie nowych materiałów czy ciągłego zmniejszania wagi opakowań, by używać jak najmniej plastiku, i wprowadzamy ulepszenia dotyczące opakowań na różnych rynkach. Obecnie w sklepach Tesco w Wielkiej Brytanii testujemy sprzedaż batoników Mars opakowanych w specjalny papier. Łącznie w nadchodzących latach chcemy zmienić 12 tys. komponentów opakowań. Szukamy także nowych sposobów pakowania batonów i gum w trakcie transportu i ekspozycji. W 2023 roku tylko w Polsce oszczędziliśmy 37 ton kartonu, co przekłada się na ekwiwalent 629 uratowanych drzew. To są wymierne korzyści dla środowiska i w tym kierunku chcemy się rozwijać.

Nie można pominąć tego, że inwestowanie w zrównoważony rozwój oznacza także koszty. Jak z perspektywy Mars Wrigley wygląda podejście do finansowania działań z zakresu ESG?

Uważamy, że inwestowanie w redukcję emisji jest rozsądną polityką biznesową – jest osiągalne, opłacalne i absolutnie niezbędne. Mając świadomość wyzwań przed nami stojących, zadeklarowaliśmy, że zwiększymy wydatki na program zrównoważonego rozwoju: z 1,1 mld USD w minionych 3 latach do 2,7 mld USD, które wydamy w kolejnych 3 latach. Wprowadziliśmy program zrównoważonych obligacji – rok temu wyemitowaliśmy je na kwotę 2,5 mld dolarów z przeznaczeniem na Projekty Kwalifikowane, które pozwolą na inwestycje w wykorzystanie energii odnawialnej, zrównoważone opakowania, poprawę logistyki, optymalizację receptur, skalowanie rolnictwa przyjaznego dla klimatu i powstrzymanie wylesiania w łańcuchu dostaw. Uważamy, że takie „zielone” obligacje są dobrym długoterminowym narzędziem finansowania istotnych projektów ESG, które jednocześnie nie wpłynie negatywnie na kondycję biznesową firmy.

Podkreślacie, że aby ograniczyć zmiany klimatyczne potrzebne są wspólne działania firm i współpraca z rolnikami, dostawcami czy partnerami biznesowymi. Czy takie partnerskie podejście się sprawdza?

Tak, ważne jest dla nas wspólne działanie w tym zakresie. Chciałbym podkreślić rolę współpracy z naszymi klientami, którymi, w odróżnieniu od konsumentów końcowych, są partnerzy biznesowi i retailerzy. Bardzo cieszy mnie fakt, że łączymy nasze ambicje i wypracowujemy efektywne działania w zakresie zrównoważonego rozwoju właśnie z nimi. Przykładowo w Polsce, wspólnie z Biedronką, Lidlem i Aldi, wdrożyliśmy projekt redukujący ilość kartonowych opakowań. Z Biedronką pracujemy równocześnie nad tym, jak zwiększyć efektywność naszej logistyki, aby była jak najmniej emisyjna. Wcześniej wyposażyliśmy strefy przy kasach samoobsługowych w sieci Carrefour w stelaże wykonane z wykorzystaniem materiałów pochodzących z odzysku, ograniczając zużycie plastiku i emisję CO2. A to tylko jedne z wielu działań, które zebrane razem przybliżają nas do realizacji ambitnych celów w zakresie ESG.

Mars Wrigley ma w Polsce dwie fabryki. Jakie mają one znaczenie w łańcuchu dostaw firmy?

Fabryka w Janaszówku koło Sochaczewa, gdzie produkujemy czekoladę (wychodzi stąd m.in. 3,2 mln Snickersów i nawet 156 milionów M&M’s dziennie) oraz fabryka w Poznaniu, gdzie produkujemy 96 milionów drażetek gum dziennie, to jedne z najnowocześniejszych zakładów Marsa na świecie. Produkty stąd docierają do niemal 50 krajów. Warto podkreślić, że w obu fabrykach 100% energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych. Coraz więcej fabryk i zakładów Mars zmierza w tym kierunku, a Polska jest przykładem dobrych praktyk, jeśli chodzi o rozwiązania związane z ESG. 


Robert Moreń, Corporate Affairs Director Mars Wrigley Polska, to ekspert z wieloletnim doświadczeniem w komunikacji. Był m.in. dyrektorem ds. komunikacji w firmie Benefit Systems, zastępcą globalnego dyrektora ds. komunikacji w MoneyGram i dyrektorem komunikacji korporacyjnej Polskich Linii Lotniczych LOT. W latach 2003-2013 pełnił funkcję rzecznika prasowego, a następnie dyrektora zarządzającego w Banku Pekao SA.

Last Updated on 29 sierpnia, 2024 by Anastazja Lach

KATEGORIA