Metroplan Polska: 25 lat innowacji i globalnego rozwoju – rozmowa z Prezesem Zarządu Michałem Brzozowskim

Metroplan Polska: 25 lat innowacji i globalnego rozwoju – rozmowa z Prezesem Zarządu Michałem Brzozowskim

Metroplan w Polsce obecny jest już od 25 lat. Co uważa Pan za największy sukces firmy w tym okresie? Jak ocenia ten czas centrala Metroplan?

Przez ostatnie 25 lat Metroplan w Polsce zdecydowanie się rozwinął. Gdy w 1999 r firma została założona przy okazji projektu dla firmy Wabco (obecne ZF), w centrali niemieckiej była traktowana jako niejaki eksperyment. Nikt nie wiedział, czego można oczekiwać po tym rynku oraz jak potoczą się losy tej organizacji. Po latach można powiedzieć, że Metroplan w Polsce jest rozwiniętą, stabilną organizacją, z pulą własnych usług i klientów. Bardzo dużym krokiem milowym było wyjście poza granice Europy i realizacja projektów na innych kontynentach – w Azji i Ameryce Północnej. Jednak, moim zdaniem, największym sukcesem jest to, że udało nam się wpłynąć na zakres usług oferowanych przez całą grupę, mieć wpływ na procesy operacyjne oraz know-how, jakim posługują się obecnie nasi inżynierowie i konsultanci we wszystkich oddziałach grupy.

Zrównoważone i zielone budownictwo to już nie ciekawostki i nowatorskie projekty, ale często podstawowy wymóg inwestorów. Jak w tym obszarze radzi sobie Metroplan Polska?

Od początku działalności stawialiśmy bardzo wysokie wymagania środowiskowe w realizowanych przez nas projektach. Zwracamy uwagę nie tylko na stosowane materiały, sposób generacji energii, zmniejszenie zużycia wody czy właściwą utylizację odpadów w procesie budowlanym. Największy pozytywny wpływ na środowisko w naszych projektach wywiera znaczące zmniejszenie powierzchni obiektów, możliwe dzięki zintegrowanemu planowaniu. „Nasze” fabryki zajmują niejednokrotnie o 40-50% mniej powierzchni niż pierwowzory czy typowe obiekty w danej branży. Dzięki głębokiej optymalizacji procesów i sposobów realizacji zadań wytwórczych w zakładzie produkcyjnym lub składowania w magazynie, jesteśmy w stanie znacząco zmniejszać wymagania powierzchniowe, przy zachowaniu zakładanej wydajności i wolumenu w danym obiekcie. To przynosi realne oszczędności zarówno finansowe, jak i środowiskowe.

Metroplan Polska siedzibę ma we Wrocławiu i choć dziś realizuje projekty nawet w Ameryce Północnej czy w Chinach, nie zapomina o swoim dolnośląskim rodowodzie. W jaki sposób współpracują Państwo z lokalną społecznością?

Nasza firma, a w szczególności zespół, bardzo aktywnie wspiera lokalne społeczności. Współpracujemy z uczelniami wyższymi zarówno we Wrocławiu, jak i Warszawie, gdzie znajduje się nasze drugie biuro w Polsce, w zakresie kształtowania programów studiów i poszerzania wiedzy studentów w obszarze zaawansowanego projektowania i używania nowoczesnych narzędzi, w tym symulacyjnych.

W okresie kryzysu migracyjnego związanego z wojną na Ukrainie bardzo aktywnie włączyliśmy się w pomoc uchodźcom. Ufundowaliśmy wyżywienie dla kilku grup uchodźców oraz pomogliśmy kilkunastu dzieciom w przygotowaniu materiałów do rozpoczęcia nauki w szkole. Dodatkowo, nasi pracownicy bardzo aktywnie wspierają zbiórki odzieży zarówno dla uchodźców, jak i biedniejszej części naszego społeczeństwa.

Metroplan oferuje klientom pełne wsparcie we wszystkich fazach realizacji – wykonują projekty architektoniczne, technologiczne i logistyczne. W jaki sposób wasz zespół radzi sobie z tak szerokim spektrum zadań?

Jak już wspominałem, na przestrzeni lat wypracowaliśmy zaawansowane know-how i procedury operacyjne, które pozwalają nam świadczyć bardzo szeroki wachlarz na stosunkowo dużym obszarze. Dodatkowo, posiadamy bardzo doświadczony zespół oraz najnowocześniejsze narzędzia softwarowe, pozwalające na utrzymanie najwyższej jakości tych usług.

Metroplan Polska został generalnym projektantem i project managerem fabryki koreańskiego koncernu POSCO International, której budowa rozpoczęła się w czerwcu w Brzegu. Proszę opowiedzieć nieco więcej o tym projekcie.

Powstający w Brzegu zakład produkcyjny będzie szóstym zakładem POSCO produkującym rdzenie do silników elektrycznych i hybrydowych na świecie, i pierwszym w Europie – pozostałe fabryki zlokalizowane są w Korei Południowej, Chinach, Indiach i Meksyku. Projekt ten jest swego rodzaju eksperymentem grupy POSCO Holdings, która działa w 55 krajach na całym świecie, ponieważ będzie to pierwszy projekt w Europie realizowany bez pośrednictwa koreańskiego projektanta i project managera. W praktyce, zespół projektowy Metroplan i POSCO został postawiony przed bardzo odpowiedzialnym zadaniem zaprojektowania pierwszej fabryki tego typu w Europie bez wsparcia doświadczonej firmy zarządzającej projektem, pochodzącej z tego samego kręgu kulturowego, co klient. Świadczy to o olbrzymim zaufaniu klienta w nasz profesjonalizm, jakość usług oraz w naszą znajomość niuansów kulturowych. Jest to tym bardziej istotne ze względu na bardzo ambitny harmonogram projektu oraz wymaganą jakość obiektu. Z ciekawostek, proszę o zwrócenie uwagi na zaproponowany przez naszych architektów ogród, znajdujący się obok sali konferencyjnej na dachu biurowca. Tylko dzięki doświadczeniu i znajomości kultury azjatyckiej nasz zespół był w stanie kilkukrotnie proponować oczekiwane przez klienta rozwiązania.

Ukończyliście niedawno zakład produkcji komponentów do baterii litowo-jonowych w Skarbimierzu. Inwestorem ponownie jest koreańska spółka, a fabryka również powstała w województwie opolskim i związana jest z produkcją komponentów do aut elektrycznych. To przypadek czy efekt specjalizacji Metroplanu?

Metroplan od zawsze skupia się na zaawansowanych technologiach i zakładach produkcyjnych najwyższej klasy. Do tego staramy się, aby każdy nasz projekt mógł być w przyszłości elastycznie rozbudowywany i modyfikowany. Zwracamy na to szczególną uwagę już na etapie koncepcji układu produkcyjnego i ta idea przyświeca nam przez cały proces projektowy. W związku z tym nie jest niczym zaskakującym, że klienci z bardzo szybko rozwijającej się branży baterii elektrycznych oraz innych komponentów do samochodów elektrycznych są zainteresowani nasza ofertą. Branża ta, pomimo swojego zaawansowania, wymaga wprowadzania bardzo szybkich zmian w już funkcjonujących obiektach, a nasze projekty starają się niejako przewidywać przyszłość, przez co stosowane są rozwiązania pozwalające klientowi na dużą swobodę w tym zakresie na przestrzeni kolejnych lat.

Dużo mówiliśmy o tym, co Metroplanowi udało się już osiągnąć. A jakie są perspektywy na przyszłość?

Jak już wspominałem, obecnie rynek przechodzi swoistą transformację. Nie wiemy w jakim kierunku pójdzie przemysł w Europie. Dlatego w Metroplan od 2020 r. przyjęliśmy strategię zakładającą opracowanie kompleksowych rozwiązań wspierających transformację energetyczną.


Mgr inż. Michał Brzozowski, Prezes Zarządu Metroplan Polska Sp. z o.o., posiada bogate doświadczenie w realizacji międzynarodowych projektów przemysłowych, w tym w planowaniu i projektowaniu infrastruktury produkcyjno-logistycznej, optymalizacji kosztów i zarządzaniu projektami. Zarządzał licznymi projektami w Europie, Ameryce i Azji, zyskując uznanie klientów. Odpowiada za zespół architektów, inżynierów i konsultantów w polskich biurach Metroplan we Wrocławiu i Warszawie. Absolwent logistyki na Politechnice Wrocławskiej.

Przeczytaj także: Diamenty Innowacji: Rozmowa o przyszłości polskiej energetyki. Alicja Chilińska-Zawadzka, CEO EDF Renewables Polska

Last Updated on 23 stycznia, 2025 by Anastazja Lach