Nowa nazwa znanej giełdowej spółki. „To dopiero początek zmian”. Rozmowa z Panią Dominiką Kowalczyk, prezeską onesano

Nowa nazwa znanej giełdowej spółki. „To dopiero początek zmian”. Rozmowa z Panią Dominiką Kowalczyk, prezeską onesano

Onesano jest innowacyjnym producentem naturalnych suplementów diety. Spółka giełdowa stawia na nowe technologie, a w tym roku planuje wiele zmian w swoim portfolio. To jednak dopiero początek. O nowych wyzwaniach, sytuacji na rynku suplementów oraz sposobach na rozwój ekspansji rozmawiamy z prezeską onesano, Dominiką Kowalczyk.

Spółka, którą Pani zarządza, od końca ubiegłego roku funkcjonuje pod nową nazwą – onesano. Skąd taka zmiana?

Zmiana nazwy firmy jest wyrazem nowego podejścia do naszego rozwoju. Głównym celem jest wzmocnienie pozycji marek własnych oraz dalsze usprawnianie kanałów dystrybucji i eksportu. W portfolio pojawią się już znane i rozpoznawalne produkty w nowej odsłonie oraz kolejne, całkowicie nowe i innowacyjne. Wdrażamy nową strategię sprzedaży i komunikacji. Jako pionier rozwiązań biotechnologicznych, chcemy możliwie najmocniej zaznaczyć swoją obecność na rynku suplementów przez jakość oraz niepowtarzalność. Wiele z naszych produktów nie ma bezpośredniej konkurencji. Nasze produkty są w pełni wegańskie, a to wciąż unikat na polskim rynku.

Jakie przesłanie kryje się za nową nazwą?

W esperanto „sano” to „zdrowie”, czyli słowo bardzo ważne dla wizji rozwoju onesano. Zdrowie jest tylko jedno, dlatego należy je szanować. Równie istotny jest szacunek do naszej planety. Nowa nazwa podkreśla, że cały ekosystem onesano jest zbiorem naczyń połączonych, a troska o każdy jego element ma dla nas kluczowe znaczenie. Dodatkowo, onesano znaczy także „ten, który wie”, co doskonale opisuje zespół ekspertów tworzących nasze produkty. Naszą misją jest dostarczanie najwyższej jakości produktów, które wywierają pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie ludzi oraz zwierząt. Produkcja jest realizowana w oparciu o najlepsze standardy, z poszanowaniem środowiska naturalnego. Wyznaczanie trendów również wpisane jest w naszą nazwę. Doskonale wiemy, jak pielęgnować  zdrowie. Ciągły rozwój pozwala nam proponować innowacyjne rozwiązania, a świadczą o tym liczne patenty. Onesano jest firmą z polskim kapitałem. Posiadamy własne zaplecze produkcyjne i rozbudowaną sieć dystrybucji. Naszą siłą jest zespół, który dzięki swojej pasji i zaangażowaniu, tworzy autorskie receptury i opatentowane składy. Jakość naszych produktów jest dla nas priorytetem i jest ona stale monitorowana w naszych wewnętrznych laboratoriach.  

W jaki sposób można opisać profil Państwa działalności?

Jesteśmy innowacyjnym producentem naturalnych suplementów diety. O zaawansowaniu technologicznym świadczy między innymi własne laboratorium w Czechowicach-Dziedzicach, a także autorskie, opatentowane składy i surowce. Jak już wspomniałam, posiadamy w pełni polski kapitał i realizujemy produkcję w naszym kraju, obejmując kontrolą cały proces produkcyjny – od stworzenia składu, przez monitoring jakości, aż do wprowadzenia na rynek. Głównym obszarem działalności jest produkcja naturalnych suplementów diety w postaci estrów etylowych kwasów tłuszczowych omega -3, -5, -6, -9 i postbiotycznych drożdży Yarrowia lipolytica Novel Food oraz funkcjonalnych dodatków do żywności zorientowanych na rynek spożywczy. Produkcja obejmuje także suplementy diety dla zwierząt towarzyszących oraz dedykowaną ofertę dla rolnictwa. Za naszymi produktami stoi najwyższa jakość pochodzących z Europy surowców, unikalność bioestrów oraz postbiotycznych drożdży ze względu na czas wchłaniania i czystość, a także prosty skład, bez barwników i konserwantów. Ponadto, produkty przez nas wykorzystywane są na bieżąco monitorowane pod kątem jakości. Ich skuteczność potwierdza grono zadowolonych, wiernych klientów.

Co jest Państwa wiodącym wyróżnikiem?

Jakość to nasz priorytet. Dostarczamy to, co najlepsze i sprawdzone. Dział kontroli jakości to zespół wykwalifikowanych specjalistów z wiedzą z zakresu biotechnologii, technologii żywności i żywienia człowieka oraz chemii. Posiadamy laboratorium, w którym przeprowadzamy testy z użyciem bioreaktorów do hodowli komórkowych oraz nowoczesnego sprzętu, wykorzystując między innymi zaawansowane technologie chromatografii gazowej, wysokosprawnej chromatografii cieczowej oraz techniki spektrofotometryczne. Wykonujemy analizy organoleptyczne, fizykochemiczne oraz mikrobiologiczne. Poprzez ciągły monitoring higieny instalacji pomieszczeń produkcyjnych oraz pracowników, gwarantujemy bezpieczne warunki dla wytwarzania naszych produktów. Dostarczamy produkty, których jakość jest potwierdzona. Profesjonalne laboratoria mikrobiologiczne, fizykochemiczne i sensoryczne to nasz wyróżnik. Wszystkie nasze pracownie są wyposażone w sprzęty spełniające najwyższe standardy niezbędne do prowadzenia badań. Nieustannie dbając o bezpieczeństwo, uzupełniamy nasze badania w akredytowanych laboratoriach.

Jaką rolę pełnią innowacyjne technologie w procesie produkcji?

Monitoring parametrów, precyzyjne pomiary oraz dbałość o każdy detal produktu. Gwarancja sukcesu w branży biotechnologicznej wymaga kompleksowego podejścia do produkcji, tym bardziej że przedsiębiorstwa każdego dnia stawiają czoła nowym wyzwaniom i muszą na nie reagować. Przyczyna tkwi zarówno w globalizacji produkcji, jak i jej złożoności.

W przemyśle innowacyjnych suplementów diety o jakości decydują zarówno nowoczesne rozwiązania, pojawiające się w trakcie całego cyklu – od produkcji, przetwarzania, magazynowania i transportu, po zakup przez konsumenta, jak i szczegółowa analiza procesu i dbałość o każdy jego detal. Produkcja żywności w Polsce odpowiada za 2,6% PKB, a sam sektor spożywczy wytwarza około 16% całkowitej produkcji sprzedanej rodzimego przemysłu. Wśród innowacyjnych narzędzi znajdują się przyrządy do pomiaru ciśnienia, drgań, poziomu, pozycji, temperatury, przewodności, przepływu, pojemności czy dystansu. Monitoring pomiarów eliminuje z kolei nieplanowane konserwacje czy przestoje.

Jak kształtuje się popyt na Państwa produkty?

Nasze produkty mają pozytywny wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie. Pandemia przyczyniła się do wzrostu postaw prozdrowotnych i ludzie chętniej dbają o siebie, co potwierdzają raporty dotyczące rynku farmaceutycznego. Obserwujemy stały wzrost zainteresowania produktami u odbiorców ostatecznych, między innymi ze względu na unikalne właściwości i wysoką, stale monitorowaną jakość. Dziś największym wyzwaniem jest  utrzymanie dotychczasowych klientów, a nam co roku rośnie grono wiernych odbiorców, którzy widzą pozytywne efekty stosowania oraz chętnie dzielą się tymi opiniami. Jako firma biotechnologiczna kładziemy nacisk na rozwój i bacznie śledzimy potrzeby konsumentów. Odpowiadając na nie, cyklicznie wprowadzamy nowe, celowane preparaty oraz rozszerzamy swoje portfolio o nowe kategorie produktowe w oparciu o zmienioną politykę sprzedaży.

Jakie są Pani prognozy dla rynku suplementów?

Jak wynika z raportu „Rynek suplementów diety w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”, sprzedaż suplementów diety w naszym kraju znajduje się na najwyższym poziomie w historii. Sektor rośnie ze względu na zwiększoną samoświadomość w obszarze profilaktyki zdrowotnej, a co za tym idzie – otwartości na prowadzenie zdrowego stylu życia. Wzrosty są obserwowane zarówno w przypadku liczby konsumentów, jak i nabywanych produktów. Suplementy diety nie należą do kategorii leków. Ich zadaniem jest uzupełnianie codziennej diety w kluczowe składniki odżywcze. Zbilansowanym żywieniem zajmują się z reguły dietetycy. To właśnie oni posiadają dogłębną wiedzę w zakresie działania wybranych składników na organizm, a także wzajemnych zależności. Technologia jest natomiast jednym z ważnym aspektów, decydujących o skuteczności danego preparatu. Wpływa również na jego ostateczną cenę i możliwość zachowania najwyższej jakości oraz bezpieczeństwa produktów.

Jakie są cechy charakterystyczne innowacyjnej firmy?

Nie spoczywamy na laurach. Nie boimy się wyzwań i ciągle udoskonalamy nasze produkty. W innowacyjnych przedsiębiorstwach dział kontroli składa się z zespołu wykwalifikowanych specjalistów z wiedzą z zakresu biotechnologii, technologii żywności i żywienia człowieka oraz chemii. Laboratorium jest miejscem, w którym przeprowadza się testy z użyciem bioreaktorów do hodowli komórkowych oraz nowoczesnego sprzętu, wykorzystując między innymi zaawansowane technologie chromatografii gazowej, wysokosprawnej chromatografii cieczowej oraz techniki spektrofotometryczne. Całość uzupełniają analizy organoleptyczne, fizykochemiczne oraz mikrobiologiczne. Gwarancją bezpiecznych warunków dla wytwarzania suplementów jest natomiast ciągły monitoring higieny instalacji pomieszczeń produkcyjnych oraz pracowników. Niezwykle istotna jest kompozycja suplementu diety. Należy jednak również pamiętać o kwestiach technicznych, czyli opakowaniu. Często umieszczanie substancji bioaktywnych w takiej, a nie innej formie, nie jest dziełem przypadku, lecz przemyślaną strategią, mającą na celu maksymalne zabezpieczenie produktu.

Jaką wagę przywiązuje Pani do komunikacji przez wartości? Jak ocenia Pani rolę kobiet w biznesie?

Nowoczesna gospodarka wymaga działań opartych na specjalistycznej wiedzy, zaangażowaniu w proces tworzenia produktów na każdym etapie czy umiejętności zarządzania organizacją. Na znaczeniu zyskują przymioty mniej niż dotychczas tożsame z tradycyjną rolą lidera. Kobiety skutecznie odnajdują się w obszarze budowania efektywnych relacji, a firmami chętniej kierują, stawiając na komunikację przez wartości, identyfikację i rozwój talentów oraz zarządzanie procesem zmiany. Naturalną zdolnością jest podzielność uwagi w realizacji bieżących zadań, a także funkcjonowanie na kilku płaszczyznach jednocześnie, z dbałością o pozytywne rezultaty i satysfakcjonujący efekt końcowy. W nowoczesnym biznesie, mówiąc o nowoczesnych kobietach, nie trzeba jednak koncentrować się na parytetach. Zdecydowanie większe znaczenie mają kompetencje i indywidualne możliwości w duchu sprawiedliwości społecznej w kulturze korporacyjnej.


Dominika Kowalczyk

Prezeska onesano. Absolwentka nauk politycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada kwalifikacje i szerokie doświadczenie w zakresie zarządzania podmiotami prawa handlowego. Ekspertka komunikacji społecznej, public relations i zarządzania kryzysowego. W swojej karierze zawodowej realizowała liczne projekty doradztwa strategicznego dla klientów z branży energetycznej, finansowej, budowlanej oraz farmaceutycznej. Doradczyni zarządów wielu polskich firm w obszarze komunikacji produktowej, wewnętrznej oraz budowania relacji z mediami i administracją publiczną. Pełniła funkcję rzeczniczki prasowej m.in. Krajowej Izby Fizjoterapeutów, Ministra Finansów oraz Polskiej Grupy Energetycznej. Brała udział w pracach nad strategią komunikacji IPO (debiut giełdowy) PGE S.A.

Last Updated on 3 marca, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA
TAGS