
PRYWATNE: Od wiarygodności do przewagi konkurencyjnej. Jak analiza danych finansowych i zaawansowane technologie wspierają polski biznes. Wywiad z Jakubem Obarzankiem, pełnomocnikiem zarządu Kaczmarski Group Sp.j.
Dynamiczne zmiany na rynku stanowią wyzwanie dla wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od wielkości. O tym, jak z pomocą nowych technologii trzymać rękę na pulsie i nie dać się zaskoczyć, jakie informacje uwzględniać w planowaniu krótko- i długoterminowym oraz skąd je wziąć rozmawiamy z Jakubem Obarzankiem – pełnomocnikiem zarządu Kaczmarski Group Sp.j.
Kaczmarski Group działa w obszarze bezpieczeństwa finansowego od ponad 30 lat. Jakie najważniejsze zmiany dało się zaobserwować na polskim rynku w tym okresie?
W ciągu ponad 30 lat działalności Kaczmarski Group polski rynek finansowy przeszedł ogromną transformację — globalizacja, cyfryzacja i rozwój technologii zmieniły funkcjonowanie firm oraz oczekiwania klientów. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu jedne firmy świetnie sobie radzą, inne gorzej, a jeszcze inne znikają z rynku. Dlatego od trzech dekad staramy się dostarczać polskiemu biznesowi narzędzia, które zabezpieczają współpracę i wspierają rozwój w wymagającej rzeczywistości gospodarczej.
Trzy dekady działalności na rynku to mnóstwo okazji do zdobycia cennych doświadczeń. Czy mógłby Pan wymienić najważniejsze z nich?
Nasza wieloletnia obecność na rynku to czas nie tylko dynamicznego rozwoju, ale też wielu prób, transformacji i lekcji, które kształtowały nasze podejście do prowadzenia biznesu. Z perspektywy lat możemy wskazać trzy kluczowe doświadczenia, które miały szczególne znaczenie dla naszej organizacji – zarówno w kontekście codziennego funkcjonowania, jak i myślenia o przyszłości. Są to:
- Tożsamość biznesu budują ludzie, którzy za nim stoją. Od ich zaangażowania, przywiązania do marki, kreatywności zależą nie tylko bieżące wyniki firmy, ale również jej przyszłość. To oni są kluczowi w sytuacjach kryzysowych, ale także w momentach zmian w organizacji.
- Świat niesamowicie przyspieszył. Planowanie w horyzoncie dłuższym niż dwa, trzy lata staje się coraz bardziej problematyczne. Firmy muszą być elastyczne i posiadać zwinną strukturę, aby „czarne łabędzie” nie wyeliminowały ich z rynku.
- Cyfryzacja i automatyzacja biznesu są nieuniknione. Myśląc o rozwoju należy uwzględnić miejsce dla inwestycji technologicznych.
Czy niewypłacalność jest w Polsce dużym problemem? O jakiej skali mówimy i jak wpływa ona na gospodarkę ogółem?
Łączne zadłużenie notowane w bazie Krajowego Rejestru Długów po I kw. 2025 wynosi prawie 64 mld PLN.
Liczba postępowań restrukturyzacyjnych za 2024 wśród firm wzrosła do poziomu prawie 4500, a upadłości było prawie 450. Te dane są jednak niedoszacowane, ponieważ w Polsce w ostatnim roku każdego miesiąca działalność kończyło od kilkunastu do ponad dwudziestu tysięcy firm. Brakuje danych dotyczących powodów zamykania biznesu, zakładamy jednak, że głównym z nich był brak efektywności.
Około 80% firm to wciąż firmy o wysokiej wiarygodności płatniczej. 12% to firmy ze średnią oceną, które warto obserwować. Przy niskiej aktualnej marżowości swojego biznesu muszą wdrożyć efektywne zmiany podnoszące ich rentowność i płynność finansową, albo przesuną się do najgorszej grupy. Ok. 8% to firmy, na które trzeba uważać w relacjach biznesowych.
Dlatego takie narzędzie jak RiskRadar jest w dzisiejszych czasach szczególnie ważne, ponieważ pozwala monitorować bieżącą sytuację wszystkich klientów danego przedsiębiorcy, a w razie istotnych zmian reagować z wyprzedzeniem.
Niedawno wprowadziliście na rynek system RiskRadar – zaawansowane narzędzie do analizy i monitorowania wiarygodności kontrahentów. Czy według Państwa to rozwiązanie jest bardziej korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które często nie dysponują rozbudowanymi działami analizy ryzyka, czy też dla dużych firm, które zarządzają szerokim portfelem klientów i kontrahentów?
W obu przypadkach system RiskRadar świetnie się sprawdza.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw dostarcza istotne dane oraz technologię do dokonywania analizy danych często dla takich podmiotów niedostępną.
W przypadku dużych przedsiębiorstw, szczególnie tych, które mają wielu kontrahentów, pomaga kontrolować „z lotu ptaka” cały portfel obsługiwanych klientów – szybko identyfikować potencjalne problemy oraz dostrzegać biznesowe szanse. Dostarczane dane stanowią świetne uzupełnienie istniejących już w firmach procesów czy posiadanej przez nie wiedzy o klientach.
Tak więc zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku chodzi o bezpieczeństwo i efektywność biznesu, tylko z nieco innej perspektywy.
Jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie daje RiskRadar? W jakich obszarach sprawdzi się to narzędzie?
Jeśli potrzebujesz sprawdzić dowolną firmę w Polsce, dokonać analizy całego portfela klientów, a także monitorować zmiany kluczowych parametrów stabilności firm, to system RiskRadar sprawdzi się w twojej pracy. To szczególnie ważne dla tych przedsiębiorstw, które sprzedają towary czy wykonują usługi z odroczonym terminem płatności.
Zazwyczaj z tego narzędzia korzystają osoby, które zarządzają ryzykiem kredytowym, podejmują decyzje o limitach kupieckich, odpowiadają za sprzedaż lub monitoring kontrahentów.
To także świetne narzędzie dla właścicieli firm i TOP managementu – w kilka minut można ocenić, z jakim rodzajem klientów współpracuje twój biznes.
RiskRadar to właściwie cały pakiet narzędzi. Jakie są jego najważniejsze funkcjonalności i jakie bolączki przedsiębiorców one rozwiązują?
Jedną z trudności, z którymi zmagają się przedsiębiorcy, jest dostęp do aktualnych i zintegrowanych danych na temat klientów. Czas spadających marż, problemów z popytem, niepewności rynku wewnętrznego i zewnętrznego, może wpłynąć negatywnie na niektórych z nich. Pytanie brzmi: na których i kiedy? No i skąd się tego dowiedzieć?
Bardzo ważnym elementem systemu RiskRadar jest dashboard, który użytkownik widzi od razu po zalogowaniu. Pozwala on na przegląd w sposób przejrzysty całego portfela kontrahentów, podzielonego m.in. według kategorii wiarygodności płatniczej. Dzięki temu szybko można ocenić, współpraca z którymi klientami może nieść ze sobą wysokie ryzyko, a z którymi można współpracować bezpiecznie.
Kiedy którąś firmę trzeba poddać bardziej szczegółowej analizie, użytkownik może pobrać Raport+. To obszerne sprawozdanie, za pomocą którego przedsiębiorca wykona tzw. KYC („poznaj klienta” – jak długo działa na rynku, czym się zajmuje, gdzie prowadzi działalność, jaki jest jej status itp W raporcie znajdują się także informacje o analizie wiarygodności płatniczej podmiotu (kategorii wiarygodności płatniczej i limicie kupieckim) wykonanej przez KRD BIG S.A.. Można też sprawdzić zadłużenie wobec innych kontrahentów i powiązania kapitałowo-osobowe, zobaczyć wyniki, wskaźniki i trendy finansowe.
Istotną część raportu stanowią dane dotyczące tzw. AML (status płatnika VAT, rachunki bankowe na białych listach, beneficjenci rzeczywiści, lista PEP), jak również weryfikacja list sankcyjnych.
Co ważne, czas generowania takiego raportu trwa średnio poniżej minuty.
RiskRadar oferuje także monitorowanie kluczowych zmian w sytuacji finansowej klientów. Wyobraźmy sobie, że mamy kilkuset, kilka- lub nawet kilkadziesiąt tysięcy klientów, z którymi współpracujemy stale w ramach odroczonego kredytu kupieckiego. Trudno jest manualnie, na bieżąco sprawdzać kondycję każdego z nich. Oceniamy ich bardzo dokładnie na początku i potem ufamy, że sytuacja nie ulegnie zmianie. W takiej sytuacji świetnie sprawdzi się system RiskRadar, który automatycznie powiadomi nas o wszelkich istotnych zmianach w bieżącej sytuacji któregoś z nich. Jeśli pojawiło się zadłużenie wobec innych klientów, jeśli spadł limit kupiecki, lub jeśli w istotny sposób zmieniła się ocena klienta, dowiemy się o tym jako pierwsi.
Dużą wartością systemu RiskRadar jest dostęp do kluczowych i aktualnych danych zintegrowanych w jednym miejscu. Zaawansowana technologia, dostępna online, która pracuje dla ciebie, nie wymagając jednocześnie szczególnych nakładów finansowych po stronie twojej firmy.
Jedną z funkcji RiskRadar jest Analiza Wiarygodności Płatniczej. Czym ona jest, w jaki sposób powstaje i jak najlepiej z niej korzystać?
Analiza Wiarygodności Płatniczej jest przeprowadzana przez KRD BIG S.A. i przekazywana klientowi w serwisie RiskRadar w ramach usługi monitorowania klienta. Jej głównym celem jest ocena zdolności weryfikowanej firmy do terminowego opłacania faktur oraz innych zobowiązań. Na podstawie analizy przedsiębiorcy przypisywana jest kategoria od A do H określająca poziom ryzyka dopisania analizowanego podmiotu do bazy dłużników KRD BIG S.A. gdzie A oznacza najniższe ryzyko, zaś H – najwyższe ryzyko. Analizę wiarygodności płatniczej można także wykorzystać do wyznaczenia limitu kupieckiego – określeniu maksymalnej kwoty, wyrażonej w PLN, do jakiej (na podstawie analizy statystycznej) rekomendowana jest sprzedaż usług lub towarów z odroczonym terminem płatności swojemu kontrahentowi, a tym samym stanowi punkt odniesienia do określania warunków współpracy.
RiskRadar to złożone narzędzie, kompilujące ogromne ilości danych z różnych źródeł. Jakie były największe wyzwania przy jego tworzeniu, jak udało się je przezwyciężyć i czy wciąż pojawiają się nowe?
Głównym założeniem systemu RiskRadar było połączenie najważniejszych funkcji i usług Kaczmarski Group oraz partnerów, z którymi Kaczmarski Group współpracuje, w jednym narzędziu. Uważamy, że udało się to osiągnąć, ponieważ korzystają z niego zarówno międzynarodowe korporacje, jak i duże polskie firmy, które działają w biznesie od lat, co świadczy o jego skuteczności.
Sporym wyzwaniem było zapewnienie dostępu do kluczowych źródeł danych i ich bieżąca aktualizacja. Całość musieliśmy oddać w przyjazny dla użytkownika sposób, dbając także o to, aby pracująca pod spodem technologia zapewniała dużą wydajność całego rozwiązania.
W obecnych czasach trzeba stale się rozwijać. Czy pracujecie obecnie nad nowymi produktami, czy raczej skupiacie się na rozbudowywaniu RiskRadar o dodatkowe funkcje?
To jest natura naszej grupy finansowej: ciągle szukamy nowych rozwiązań i technologii, które możemy wdrożyć do naszych produktów, w tym RiskRadar. System na pewno będzie się rozwijał o nowe funkcje i usługi, a użytkownicy będą na bieżąco informowani o tych zmianach.
Jakub Obarzanek – DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY PIONEM KLIENTA STRATEGICZNEGO, Krajowego Rejestru Długów BIG S.A. oraz Kaczmarski Group Sp.j.
Absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, komunikacji w Centrum im. Willy’ego Brandta oraz Akademii Psychologii Przywództwa Politechniki Warszawskiej. W ciągu ostatnich 20 lat zrealizował kilkaset projektów w obszarze key client. Obecnie jest dyrektorem Departamentu Klientów Strategicznych KRD BIG S.A. oraz pełnomocnikiem zarządu w Kaczmarski Group. Odpowiada za rozwój sprzedaży oraz wdrażanie projektów z szerokiego portfolio produktów grupy. Od ponad 15 lat związany z obszarem klientów strategicznych KRD i Kaczmarski Group. Wcześniej zarządzał obszarem key client w Lifeboat Ltd oraz Workaffair Ltd, wprowadzając należące do nich marki na rynek polski.
Przeczytaj także: 5 korzyści dla firm przechodzących na produkcję neutralną pod względem emisji CO2
Last Updated on 9 czerwca, 2025 by Anastazja Lach