PKO Leasing: lider polskiego rynku skończył 25 lat. Wywiad z Pawłem Pachem, Prezesem Zarządu w PKO Leasing

PKO Leasing: lider polskiego rynku skończył 25 lat. Wywiad z Pawłem Pachem, Prezesem Zarządu w PKO Leasing

Chcemy stale wzmacniać pozycję lidera polskiego rynku leasingu. Intensywnie się digitalizujemy, poszerzamy ofertę produktową i budujemy wielokanałową sprzedaż – mówi Paweł Pach, Prezes Zarządu w PKO Leasing.

Trwa bardzo ważny rok dla PKO Leasing – w tym roku firma obchodzi swoje 25-lecie. Jak podsumuje Pan ten czas?

Jednym słowem: rozwój. Ono najpełniej opisuje transformację, jaką nasza firma przeszła od założenia w 1999 r. I nie ma w tym cienia przesady, skoro 25-lecie świętujemy na pozycji lidera polskiego rynku leasingu.

Jak kształtował się biznes PKO Leasing na przestrzeni lat?

Byliśmy jedną z pierwszych bankowych spółek leasingowych w Polsce, a sam rynek dopiero się kształtował. Choć nie brakowało wyzwań, nigdy nie utraciliśmy biznesowej stabilności. Ostatecznie swoją pozycję zaznaczyliśmy w okresie konsolidacji branży w latach 2014-2017. Wtedy też uformował się obecny kształt rynku. Dziś jesteśmy firmą, która wyznacza standardy, a pod względem struktury i oferowanych rozwiązań nie ustępuje Europie Zachodniej.

Obecnie z usług PKO Leasing korzysta kilkaset tys. firm z obszaru MŚP i korpo. Jak tak potężna baza klientów przełożyła się na wyniki firmy w 2023 r.?

Dzięki osiągnięciu 102,5 mld zł finansowania, cały sektor leasingowy zanotował rekordowy rok. Z kolei nasz wynik, jako Grupy PKO Leasing, dał ponad 13 proc. udziału w rynku i potwierdzenie, że jesteśmy dominującą firmą w swojej kategorii. Wypracowaliśmy zbliżoną do całej branży dynamikę wzrostu na poziomie ponad 16 proc. w ujęciu r/r i sfinansowaliśmy przedmioty o wartości blisko 14 mld zł. W wielu obszarach znacząco przekroczyliśmy zakładane cele. Aby utrzymać tak wysoki poziom finansowania nie pozostaje nam inna droga, jak dalsza digitalizacja naszych usług, upraszczanie procesów i rozwijanie współpracy z dostawcami.

W których obszarach firma rosła najdynamiczniej?

Na wyróżnienie zasługuje przede wszystkim segment samochodów osobowych, który w 2023 r. złapał oddech po kilku wymagających latach. W „osobówkach” urośliśmy o ponad 26 proc. r/r. Tu warto zwrócić uwagę na kategorię pojazdów premium, w której jesteśmy bardzo mocni i która jest odporna na gospodarczą niepewność. Świetny rezultat osiągnęliśmy również w maszynach i urządzeniach – ponad 2 proc. wzrostu r/r – to wynik znacznie powyżej rynku, który zanotował spadki.

Jakie kluczowe projekty i decyzje mają największy udział w dobrych wynikach firmy?

Dziś zbieramy owoce strategicznego podejścia do wykorzystania zasobów firmy i digitalizacji procesów. W latach 2020-2022 z sukcesem wdrożyliśmy strategię „Cyfrowa Era Leasingu”, a od zeszłego roku realizujemy dalsze działania, przewidziane na lata 2023-2025.

Czy może Pan podać przykłady tych inicjatyw?

Skupiamy się na obszarach, które mają umocnić pozycję naszej firmy na rynku. Mocno rozwijamy obszary związane z digitalizacją usług, m.in. dostępność naszej oferty w sklepach stacjonarnych oraz kanale e-commerce. Wspólnie z PKO Bankiem Polskim działamy w temacie usprawnień procesowych dotyczących leasingu w serwisie iPKO. Również w tym roku mocno rozwijamy Automarket, platformę do sprzedaży, leasingu i wynajmu długoterminowego nowych i używanych samochodów. Nie zapominamy o usprawnianiu procesów sprzedażowych w tradycyjnych kanałach – muszą być maksymalnie efektywne i dostosowane do potrzeb klientów.

Czym charakteryzuje się Automarket?

Umożliwia klientom łatwe porównywanie samochodów w różnych opcjach finansowania. Idealnie trafiamy tym rozwiązaniem w oczekiwania klientów, o czym świadczą świetne wyniki sprzedażowe w 2023 r.

Sprzedaliśmy 4,7 tys. samochodów, notując 25 proc. wzrost r/r. Pojazdy przez nas oferowane pochodzą wyłącznie z pewnych źródeł, które – przed pojawieniem się w naszej ofercie – przechodzą szczegółową weryfikację techniczną. Automarket jest bardzo dobrym przykładem naszego działania w obszarze omnichannel.

Na czym on konkretnie polega?

Wprowadzamy narzędzia omnichannel dla klientów. Integrujemy różne kanały komunikacji i sprzedaży tak, aby klient miał spójne doświadczenie – niezależnie od tego, czy korzysta z usług online, telefonicznie czy osobiście. Dzięki temu jednocześnie poprawiamy satysfakcję klientów i wspieramy efektywność sprzedaży. Biorąc za przykład Automarket, budujemy rozwiązania omnikanałowe, wychodząc z naszą ofertą poza kanał sprzedaży w sieci, akcentując swoją obecność w świecie offline. Na przełomie 2023 i 2024 r., w ramach rozwoju Automarketu, uruchomiliśmy pierwszy punkt sprzedaży stacjonarnej w Gdańsku, a w trakcie najbliższych miesięcy rozpocznie się sprzedaż w trzech kolejnych lokacjach: w Warszawie i Poznaniu.

To wymaga inwestycji w IT.

Tak. I dlatego właśnie kolejną z inicjatyw strategicznych jest nowa architektura IT. Modernizujemy infrastrukturę technologiczną, żeby lepiej zarządzać danymi, usprawniać procesy biznesowe i zwiększać zabezpieczenia.W ten sposób skuteczniej dostosowujemy się do zmieniających się wymagań rynku i potrzeb klientów.

Czy te działania wpisują się w szerszą, strategiczną wizję Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, do którego należy PKO Leasing?

Jak najbardziej. Można wręcz powiedzieć, że one wynikają ze strategii PKO Banku Polskiego. Szereg inicjatyw prowadzimy wspólnie, budując synergię na poziomie Grupy. Świetnym tego przykładem są wspomniany już Automarket, czy oferta leasingu dostępna w iPKO. Dążymy do wykorzystania potencjału każdej ze Spółek, aby wspólnie tworzyć najlepszą na rynku ofertę biznesową.

PKO Leasing ma za sobą pełne sukcesów 25 lat na rynku i jest w bardzo dobrym momencie – świadczą o tym choćby zeszłoroczne wyniki i mnogość projektów, które firma wdraża. Jak w tym kontekście zdefiniowałby Pan cele na najbliższe miesiące i lata?

To prawda. Dużą wagę przykładamy do optymalizacji procesów. Naszą podstawową ambicją jest stałe wzmacnianie pozycji lidera na polskim rynku i dostarczanie najlepszej na rynku oferty, stając się firmą pierwszego wyboru wśród klientów.

A jak zamierzacie to osiągnąć?

Temu służą inicjatywy, o których już wspomniałem. Takie jak digitalizacja procesów, w tym narzędzi do weryfikacji klientów, dostępność leasingu online w sklepach internetowych i stacjonarnych naszych partnerów, rozbudowa Portalu Klienta. W tym celu budujemy rozwiązania omnikanałowe i rozwijamy ofertę produktową. Oprócz „tradycyjnych” dla nas obszarów wchodzimy w nowe. To np. produkty z kategorii OZE i ESG – finansujemy ekoaktywa i pomagamy klientom w zielonej transformacji biznesu, także z udziałem unijnego finansowania. To, w jakim miejscu dziś znajduje się PKO Leasing, jest również wynikiem zaangażowania, umiejętności i doświadczenia naszej Sieci Sprzedaży, jak również pracowników oddziałów PKO Banku Polskiego. Od początku działamy w synergii i to stanowi naszą siłę.

Co przyniesie kolejne 25 lat dla PKO Leasing?

Mamy w ręku wszystkie karty, które pozwalają nam mierzyć bardzo wysoko. Jesteśmy głodni kolejnych sukcesów. Nasze zasoby, profesjonalny i ambitny zespół oraz pozycja największej firmy naszej kategorii w Polsce – to wszystko daje mi podstawy do dużego optymizmu.


Paweł Pach – Posiada wieloletnie doświadczenie managerskie w obszarze bankowości przedsiębiorstw i leasingu. Od 2007 r. należy do grona kadry zarządzającej w Grupie Kapitałowej PKO BP. Od 2019 r. jest Prezesem Zarządu PKO Leasing SA oraz Przewodniczącym Rady Nadzorczej Prime Car Management. Od 2019 r. pełni funkcję Przewodniczącego Rady Związku Polskiego Leasingu. Odznaczony srebrnym krzyżem za zasługi w działalności społecznej.

Last Updated on 3 kwietnia, 2024 by Anastazja Lach