Zwinne usługi na zmienne czasy. Wywiad z Jackiem Grelewiczem, prezesem spółki Impel Mobi Group
Grupa Impel działa w obszarze usług B2B już prawie 35 lat. Czego wymagają klienci od dostawcy usług?
Sprawne poruszanie się w świecie usług Facility Management to kwestia nie tylko doświadczenia, znajomości rynku czy gotowości do wdrażania innowacji, ale przede wszystkim dużej zwinności. To oczywiste, że przedsiębiorcy oczekują elastycznego podejścia i szybkiego reagowania na ich potrzeby, szczególnie, kiedy sytuacja w otoczeniu jest bardzo dynamiczna.
Zwinność wpisana jest w nasze DNA i dotyczy zarówno procesów zarządczych, obsługi realizowanych zleceń, ale też procesów związanych z tworzeniem nowych rozwiązań. W naszym przypadku to także kwestia mobilnego modelu, w jakim dostarczamy usługi.
Czym są usługi mobilne realizowane przez Impel?
To sposób świadczenia usług w trybie dojazdowym. Do placówki klienta podjeżdżają ekipy mobilne i realizują prace zaplanowane lub usuwają zgłoszone awarie. W ten sposób dostarczamy usługi serwisu technicznego, w tym bardzo specjalistyczne, które wymagają od pracowników wysokich kwalifikacji, ale też usługi sprzątania.
Model ten rozwijamy już od kilku lat i obecnie mamy 300 jednostek, które każdego miesiąca obsługują ponad 10 000 zdarzeń w placówkach naszych klientów na terenie całej Polski. Pracownicy grupy mobilnej, w zależności od potrzeb klienta, mogą wykonać obligatoryjne przeglądy budynku i wszelkich instalacji, jakie się w nim znajdują, cykliczne prace serwisowe, prace tzw. złotej rączki, działania ad hoc związane z usuwaniem awarii, a nawet drobne prace budowlane. W obszarze utrzymania czystości mogą to być standardowe usługi sprzątania, ale też prace sezonowe czy choćby doczyszczanie pobudowlane.
Jakie są dalsze perspektywy na rozwój usług w takim modelu?
Usługi dostarczane w systemie dojazdowym to sprawdzony sposób na sprawną obsługę klientów o rozproszonej strukturze, klientów sieciowych, którzy posiadają większą liczbę placówek rozlokowanych w danym regionie. To także dobry model usług we wszystkich tych branżach, gdzie ze względu na specyfikę działania obiektów nie ma wymogu np. stałej obecności pracowników serwisu technicznego.
Przedsiębiorcy od dłuższego czasu mierzą się z takimi wyzwaniami, jak rosnące koszty pracy, presja płacowa, a przede wszystkim ograniczona dostępność specjalistów, zwłaszcza tych, którzy posiadają wysokie kwalifikacje techniczne. Jako dostawca usług serwisu technicznego, w tym tych bardzo specjalistycznych, widzimy, że rynek zmienia się diametralnie. Fachowość i kompetencje techniczne powoli znikają z rynku pracy. Jednocześnie popyt na takie kompetencje jest duży i są one pożądane na rynku, bo przecież każda nieruchomość, każdy budynek wymaga regulowanych przepisami prawnymi przeglądów, ale też prac serwisowych czy natychmiastowego reagowania na awarie, które niestety są i będą się wydarzać.
Te wszystkie czynniki sprawiają, że zatrudnienie pracowników z takimi kompetencjami na etacie przypisanym do danej placówki staje się coraz bardziej kosztowne, a w wielu przypadkach wręcz niemożliwe. To wyzwanie, z którym firmy będą musiały się zmierzyć w ciągu najbliższych kilku lat. Rozwijane przez nas mobilne usługi techniczne stanowią odpowiedź na te problemy.
Czy w takim razie rozwiązania mobilne mogą zdominować rynek w przyszłości?
W przypadku usług technicznych to bardzo możliwe i często dzieje się tak już teraz, ze względu na ograniczoną dostępność specjalistów. Wyjątek stanowią obiekty należące do infrastruktury krytycznej, jak choćby szpitale, gdzie stała obecność pracownika technicznego jest niezbędna, ze względu na bezwzględną konieczność utrzymania ciągłości pracy istotnych instalacji.
W pozostałych przypadkach pracownicy techniczni stale obecni w obiekcie są zastępowani lub uzupełniani przez specjalistów, którzy, zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem, podjeżdżają do placówki i realizują wszelkie przeglądy – budowlane, instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej, systemów przeciwpożarowych i wielu innych. To samo dotyczy napraw i serwisowania realizowanych przez wykwalifikowanych fachowców, którzy będą w stanie nie tylko wymienić żarówkę czy naprawić kran, ale np. zająć się usunięciem awarii zaawansowanych systemów wentylacji i klimatyzacji czy systemów przeciwpożarowych.
To także kwestia zmiany mentalności, bo wiele firm nadal zatrudnia pracowników technicznych, nawet takich o niskich kwalifikacjach, tylko po to, aby byli stale obecni w obiekcie. Taka praktyka może mieć bardzo poważne konsekwencje związane z nieprawidłowo prowadzonymi naprawami, brakiem odpowiedniej dokumentacji czy niedopilnowaniem terminów obowiązkowych przeglądów. Tymczasem outsourcing całości tego obszaru to gwarancja fachowości i scedowanie odpowiedzialności na zewnętrznego partnera.
Utrzymanie techniczne budynków to także mierzenie się z nagłymi sytuacjami i awariami. Czy outsourcowanie usług i współpraca w modelu mobilnym może także odpowiedzieć na te wyzwania?
Oczywiście, że tak. Jedną z zalet modelu mobilnego jest możliwość szybkiego relokowania zasobów, aby jak najszybciej odpowiedzieć na nagłe potrzeby naszych klientów. Mamy obecnie na tyle rozbudowane struktury, że możemy bez problemu obsłużyć również nagłe zlecenia klientów w dowolnym miejscu w Polsce. Ponownie wracam do zwinności, kluczowej przy realizacji usług FM, którą mieliśmy okazję wykazać się w czasie wrześniowej powodzi na południu Polski. Oprócz standardowych zadań, wynikających z harmonogramu prac realizowanych w poszczególnych placówkach naszych klientów, wykonaliśmy w tym czasie wiele tysięcy działań ad hoc. Dotyczyły one zabezpieczania placówek klientów przed zalaniem, ale też usuwaniem skutków powodzi w zalanych obiektach, aby jak najszybciej przywrócić je do normalnego funkcjonowania. Mogę śmiało powiedzieć, że nasze usługi mobilne to najlepszy model na przyszłość, ale też na trudne i zmienne czasy.
Jacek Grelewicz, prezes Impel Mobi Group
Doświadczony CEO z ponad 20-letnim stażem w zarządzaniu firmami usługowymi oraz handlowo-produkcyjnymi, w tym spółkami giełdowymi. Koordynował pracę zespołów liczących ponad 4000 osób, a także zarządzał spółkami w strukturach macierzowych. Specjalizuje się w rozwoju i zakupach spółek oraz restrukturyzacjach i przejęciach pracowniczych.
Przeczytaj także: Zrównoważone partnerstwo i specjalizacja kluczem do sukcesu. Wywiad z Mirosławem Greberem, Chief Commercial Officer Grupy Impel
Last Updated on 6 lutego, 2025 by Anastazja Lach