Carrefour uruchomił pilotaż systemu kaucyjnego

Carrefour uruchomił pilotaż systemu kaucyjnego

Carrefour wspólnie z PolKą, Inpostem oraz Muszynianką uruchomił pilotaż systemu kaucyjnego. Jego celem jest przetestowanie gotowości partnerów do startu tego systemu od 1 stycznia 2025 r., zmiana nawyków konsumenckich oraz edukacja społeczeństwa w myśl zasady: „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”.

Sieć sklepów Carrefour Polska, operator logistyczny InPost oraz jeden z pierwszych zarejestrowanych na polskim rynku operatorów system kaucyjnego PolKa – Polska Kaucja wraz z producentem wody Muszynianka rozpoczynają próbny rozruch systemu, w ramach którego mieszkańcy stolicy będą mogli odpłatnie oddawać zużyte opakowania ze szkła, plastiku i aluminium w 36 lokalizacjach. Pilotaż systemu kaucyjnego w Warszawie potrwa 4 miesiące.

„System kaucyjny to element wielkiego wysiłku pozwalającego zapobiec katastrofie klimatycznej” – mówił Hubert Różyk z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. „Naszym celem jest, aby 90 proc. opakowań napojów zostało objęte recylkingiem” – dodał.

W ramach pilotażu będą odbierane odpłatnie od klientów trzy frakcje opakowań: szklane butelki zwrotne, butelki PET do pojemności 3 litrów oraz puszki aluminiowe do pojemności 1 litra. Zbiórka w sklepach Carrefour odbywać się będzie automatycznie, czyli do wyspecjalizowanych maszyn sortujących, tzw. butelkomatów lub zwrotomatów.

„System kaucyjny ruszy od dziś za 100 dni roboczych. Pilotaż pozwoli nam sprawdzić zaplanowane procedury, maszyny, zobaczyć jak współpracują wszystkie składniki systemu” – zauważyła Magdalena Markiewicz, prezes PolKa – Polska Kaucja.

Pilotaż początkowo będzie realizowany będzie w czterech warszawskich hipermarketach (Carrefour Atrium Reduta, Carrefour Westfield Arkadia, Carrefour Galeria Wileńska, Carrefour Plac Unii) oraz dwóch podwarszawskich supermarketach (Carrefour Otwock, ul. Matejki oraz Carrefour Żyrardów, ul. 1 Maja). Następnie, w kolejnych tygodniach, obejmie ona kolejne sklepy własne Carrefour na terenie Warszawy i okolic. Łącznie w pilotażu weźmie udział 36 placówek różnych formatów należących do tej sieci.

Zgodnie z założeniami ustawy kaucyjnej, od 1 stycznia 2025 roku, klienci, którzy będą oddawać butelki i puszki w miejscach zakupu napojów, otrzymają za nie zwrot wpłaconej kaucji w gotówce. W pilotażu realizowanym w warszawskich sklepach Carrefour klienci, w zamian za oddane opakowania, otrzymają zapłatę w postaci e-bonów drukowanych bezpośrednio przez butelkomaty, którymi od razu będą mogli zapłacić za zakupy w sklepach sieci. E-bony należy jednak zrealizować tego samego dnia i w sklepie, w którym zostały oddane odpady. Finalna kwota e-bonu będzie opiewała na 50 groszy za każdą oddaną szklaną butelkę zwrotną oraz po 5 groszy za każdą oddaną butelkę PET (do pojemności 3 litrów) oraz puszkę aluminiową (do pojemności 1 litra). Początkowo pilotaż będzie obejmował wyłącznie butelki i puszki z oferty całej sieci Carrefour, a następnie także inne dostępne na rynku, w tym także w sklepach konkurencji.

Celem realizowanego pilotażu jest przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego, a także zmiana nawyków konsumenckich. Do tej pory Polacy byli zachęcani do segregacji odpadów oraz maksymalnego zmniejszania ich objętości, poprzez zgniatanie butelek i puszek, aby zajmowały one jak najmniej miejsca. Wraz z wejściem systemu kaucyjnego, czyli od 1 stycznia 2025 r., a także w ramach realizowanego w sklepach Carrefour pilotażu, ważna będzie zmiana tych przyzwyczajeń. Klienci otrzymają zwrot kaucji lub zapłatę za oddane opakowania, ale tylko i wyłącznie w przypadku oddania do sklepów opakowań niezgniecionych, z czytelnym kodem kreskowym.

„Nasz pilotaż to jednak nie tylko zachęcanie Polaków do zwracania odpadów, ale także edukacja oraz całkowita zmiana nawyków konsumenckich. Promowane dotąd hasło >>zgnieć i wyrzuć do właściwego pojemnika<< zmieni się o 180 stopni, na hasło >>nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję<<. Wspólnie jesteśmy w stanie oczyścić miasto z butelek i puszek, poprawiając jakość środowiska w naszym otoczeniu, a przy okazji zrobić taniej swoje codzienne zakupy” – przekonywała Justyna Orzeł, wiceprezeska Carrefour Polska.

Za stronę logistyczną pilotażu, czyli transport butelek, odpowiada InPost.

„System kaucyjny to olbrzymie wyzwanie logistyczne i technologiczne. Będziemy reagować na potrzeby klientów, optymalizować procedury, tak by odbiory miały miejsce wtedy, gdy trzeba. W tym celu stworzyliśmy flotę dedykowanych samochodów” – informował Sebastian Anioł z InPost Polska.

System kaucyjny to wyzwanie także dla producentów napojów. Ryszard Mosur, prezes zarządu Muszynianki, mówił, że dla jego firmy zaczął się okres zmiany opakowań produktów według wytycznych Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

„Warto zmieniać produkty i przyzwyczajenia w imię dobra ogółu. Dbajmy o środowisko” – apelował Ryszard Mosur.

Carrefour jest jedną z pierwszych sieci handlowych w Polsce, która rozpoczęła przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego. Już w grudniu 2020 r. sieć w swoich warszawskich sklepach rozpoczęła ręczną zbiórkę szklanych butelek zwrotnych bez konieczności okazywania dowodów ich zakupu i wypłacała klientom pełną kaucję w bonach płatniczych. Carrefour odebrał już ponad 45 milionów butelek szklanych od klientów, co oznacza ponad 2,5 raza większy odbiór tego typu opakowań niż ich sprzedaż we wszystkich sklepach sieci w okresie trwania testu.

Przeczytaj także: Branża napojów: system kaucyjny docelowo zapewni 90 proc. zbiórki opakowań po napojach


Źródło: pap-mediaroom.pl

Last Updated on 9 sierpnia, 2024 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS