Człowiek i środowisko w centrum działań CSR

Człowiek i środowisko w centrum działań CSR

Współczesna odpowiedzialność biznesu to coś więcej niż tylko długoterminowe deklaracje czy działania PR-owe. To podejście, w którym firmy nie tylko wspierają lokalne społeczności, ale także angażują się w odpowiedzi na kryzysy, reagując na bieżące potrzeby. Kluczem do sukcesu jest zrównoważony rozwój, w którym środowisko i człowiek zajmują równie istotne miejsce obok wyników finansowych. To podejście, w którym te obszary wzajemnie się uzupełniają, tworząc sytuację win-win, korzystną zarówno dla firm, jak i dla społeczeństwa.

Z artykułu dowiesz się: 

  • Jakie są wewnętrzne i zewnętrzne korzyści z działań CSR?
  • Jak firmy angażują się w działania społeczne i ekologiczne?

O społecznej odpowiedzialności biznesu można powiedzieć, że to nie koszt, a inwestycja. Inwestycja w ludzi, w relacje, w stabilność firmy. Przemyślane działania CSR budują wizerunek marki, której można zaufać, a w czasach świadomych konsumentów i wymagających partnerów biznesowych to przewaga nie do przecenienia. Jednak zalety nie kończą się na poprawie reputacji.

Z korzyścią dla obu stron

CSR niesie za sobą korzyści wewnętrzne – większą motywację pracowników i pozytywny wpływ na kulturę organizacyjną. Jednocześnie poprawia też relacje z klientami, partnerami biznesowymi i lokalnymi społecznościami. Duże korporacje oczekują od dostawców i kontrahentów spełniania standardów ESG, dlatego kampanie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu mogą przyczynić się do nawiązania korzystnych współprac. Poprzez różnorodność obszarów, których może dotyczyć – działań ekologicznych, charytatywnych, społecznych, edukacyjnych – trafia do szerokiego grona odbiorców.

W praktyce programy CSR opierają się najczęściej na wolontariacie pracowniczym, np. na pomocy seniorom czy dzieciom, ale często także na globalnych inicjatywach ekologicznych, jak sadzenie drzew. Firmy starają się działać nie tylko w oparciu o założony z góry plan, ale również w odpowiedzi na bieżące potrzeby, czego doskonałym przykładem był początek wojny w Ukrainie czy powódź.

W działaniach z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu ważna jest elastyczność. W sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe czy konflikty zbrojne, szybka reakcja firmy i gotowość do działania mogą realnie zmienić życie wielu ludzi. Tak było np. w przypadku powodzi we wrześniu 2024 r., kiedy na bok trzeba było odłożyć działania zapisane w harmonogramie i pomóc tym, których domy zalała woda.

Kamila Solon-Serek, Kierownik Zespołu Komunikacji i Projektów ESG

Pracownicy działają, bo naprawdę chcą

Nie można pominąć także roli pracowników. Zaangażowanie zespołu sprawia wówczas, że CSR staje się częścią codziennej pracy i nabiera realnej wartości. Coraz więcej organizacji stawia więc na wolontariat pracowniczy. Dla osób, które dobrowolnie postanawiają się z niego zaangażować, jest nie tylko formą okazania realnej pomocy, ale też pewną atrakcją. 

– Wśród inicjatyw organizowanych przez wolontariat pracowniczy InPostu dużym zainteresowaniem cieszą się akcje, takie jak Czyste Tatry, World Clean Up Day czy tegoroczna Operacja Czysta Rzeka. W ramach tych działań pracownicy angażują się w sprzątanie górskich szlaków, rzek i terenów zielonych w całej Polsce, wspierając tym samym ochronę środowiska. Równie dużym zaangażowaniem cieszy się też Szlachetna Paczka, podczas której pracownicy wspólnie przygotowują prezenty dla potrzebujących rodzin. To akcje, które cyklicznie powracają do naszego kalendarza, ponieważ nasi pracownicy z chęcią angażują się w działania na rzecz innych i środowiska – wyjaśnia Kamila Solon-Serek.

Kamila Solon-Serek, Kierownik Zespołu Komunikacji i Projektów ESG, przyznaje, że pracownicy często sami proponują konkretne działania, w które mogliby się zaangażować. W ramach programu InPost InHelp firma nie tylko wspiera oddolne inicjatywy, ale również oferuje granty na realizację pomysłów zgłaszanych przez pracowników. Co więcej, każdy pracownik ma do dyspozycji jeden pełnopłatny dzień w roku, który może przeznaczyć na wolontariat.

Pracownicy chętnie angażują się w wolontariat | Fot. Pixabay

Docierać tam, gdzie potrzeba pomocy

W InPost społeczna odpowiedzialność sięga także do wewnątrz – firma stworzyła fundację wspierającą swoich pracowników w trudnych sytuacjach losowych.

Kiedy pomagaliśmy powodzianom, akcja miała szeroki zasięg, Polacy ruszyli na pomoc, InPost Fresh umożliwił konsumentom zakup paczek pomocowych, które dostarczyliśmy bezpłatnie do najbardziej potrzebujących. Jednak wewnątrz organizacji, poprzez Fundację InPost, wsparliśmy tych pracowników, którzy zamieszkują na zalanych terenach.

Kamila Solon-Serek, Kierownik Zespołu Komunikacji i Projektów ESG

W ramach strategii CSR firma wspiera również inicjatywy promujące proekologiczne postawy i zdrowy styl życia – takie jak festiwal filmowy o tematyce ekologicznej Green Film Festival czy rajd rowerowy Climate Classic. Angażuje się też w działania na rzecz dobrostanu psychicznego, zachęcając do troski o zdrowie psychiczne.

Współczesny biznes i odpowiedzialność muszą pójść ze sobą w parze. Dlatego CSR to coś więcej niż projekt do zrealizowania w określonym czasie. W ostatecznym rozrachunku liczy się nie to, ile raportów ESG powstało, ale ile faktycznych zmian udało się wprowadzić. Firmy, które angażują się w działania odpowiedzialne społecznie, tworzą tym samym fundament dla przyszłości.

Przeczytaj także: Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują


Źródło informacji: akademiaesg.pl

Last Updated on 25 kwietnia, 2025 by Samir Malki

Udostępnij
TAGS