Firmy z branży spożywczej zyskują dzięki odpowiedzialności społecznej i zarządczej

Firmy z branży spożywczej zyskują dzięki odpowiedzialności społecznej i zarządczej

Firmy spożywcze, które wprowadziły już zasady zrównoważonego rozwoju, trzykrotnie częściej odnotowują wzrost zysków niż te, które ich nie stosowały – wynika z badania „Moment zwrotny w  branży spożywczej”  przeprowadzonego przez Accenture Polska. Aby w pełni wykorzystać potencjał ESG, przedsiębiorstwa powinny skupić się na poprawie dobrostanu pracowników, odpowiedzialnym zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz transparentności działań. 

Firmy z branży spożywczej podejmują coraz więcej działań na rzecz ochrony środowiska, np. redukują plastik w opakowaniach, obniżają emisję gazów cieplarnianych oraz wdrażają zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednak skupianie się wyłącznie na aspekcie środowiskom nie wystarczy, aby zbudować przewagę rynkową. To właśnie  inwestycje w pracowników oraz wsparcie lokalnych społeczności wzmacniają reputację, a odpowiedzialne zarządzanie redukuje ryzyko prawne i ułatwia szybkie reagowanie na pojawiające się kryzysy. Jednak zaledwie 20 proc. badanych polskich firm w sektorze konsumpcyjnym, w tym branży spożywczej, posiada jasno określone cele zrównoważonego rozwoju w strategiach, a 78 proc. wciąż nie analizuje ryzyk ESG w swoich łańcuchach dostaw, co wskazuje na potrzebę dalszych zmian w tej dziedzinie – wynika z raportu PwC Polska. Największą motywacją do zrozumienia i wdrożenia tych działań pozostają regulacje prawne, presja medialna ale też potrzeba budowania pozytywnego wizerunku – wynika z badania ,,Moment zwrotny w branży spożywczej” przeprowadzonego przez Accenture Polska na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP”. 

Źródło: Raport „Moment zwrotny w branży spożywczej”.

O tym, które aspekty społeczne i zarządcze w ESG są szczególnie istotne dla branży spożywczej, można przeczytać m.in. w opracowaniu Zasady zrównoważonego finansowania – Przewodnik dla MŚP, przygotowanego przez Bank Ochrony Środowiska. 

Źródło: Zasady zrównoważonego finansowania – Przewodnik dla MŚP

Firmy spożywcze stawiają na odpowiedzialność społeczną 

Firmy spożywcze coraz częściej zwracają uwagę na odpowiedzialność społeczną i widzą korzyści z wdrażania zasad ESG w zakresie warunków pracy, edukacji konsumentów, transparentności oraz poprawy bezpieczeństwa żywności – twierdzi Jarosław Gołębiewski ze Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. Zdaniem ekspertów z BOŚ Banku, priorytetem w tym zakresie powinno być tworzenie godnych warunków pracy i ochrona praw człowieka. Wysokie standardy pracy obejmują m.in. sprawiedliwe warunki zatrudnienia, godziwe wynagrodzenia oraz dostęp do szkoleń podnoszących kompetencje pracowników. Natomiast ochrona praw człowieka, powinna być skierowana na zapewnienie bezpiecznych warunków pracy, poszanowanie różnorodności i przeciwdziałanie dyskryminacji. 

Ważnym aspektem społecznym są też kampanie edukacyjne promujące zdrowe nawyki i niemarnowanie żywności, na przykład poprzez przekazywanie niesprzedanej, ale pełnowartościowej żywności do banków żywności i organizacji charytatywnych albo kampanie informacyjne zachęcające konsumentów do odpowiedzialnych zakupów. W Polsce marnowanie żywności wciąż stanowi duży problem – rocznie wyrzuca się około 4,8 mln ton żywności. Potwierdzają to badania Banków Żywności z 2023 r., które wykazały, że aż 56 proc. Polaków przyznaje się do wyrzucania jedzenia, najczęściej pieczywa (52 proc.), owoców (38 proc.) i warzyw (36 proc.)​ Promowanie podejścia „zero waste” ma na celu ograniczenie tego zjawiska. 

Kolejny priorytet w społecznym aspekcie ESG, to  bezpieczeństwo żywności i dobrostan zwierząt. Istotne w tym wymiarze jest zapewnienie wysokiej jakości i bezpieczeństwa produktów, poprzez stosowanie surowych procedur kontroli jakości żywności. Celem jest eliminacja zagrożeń dla zdrowia konsumentów, takich jak obecność toksyn, alergenów czy bakterii chorobotwórczych. Zwierzęta hodowlane natomiast powinny mieć zagwarantowane odpowiednie warunki bytowe, być traktowane humanitarnie oraz właściwe odżywiane. Ponadto spółki działające w branży spożywczej powinny wdrożyć rzetelne oznakowanie ekologiczne, a wszystkie deklaracje, takie jak „opakowanie z recyklingu” czy „produkt ekologiczny,” powinny być poparte certyfikowanymi danymi, zgodnie z zapisami dyrektywy 2024/825 ws. greenwashingowi. Istotne jest również przestrzeganie przepisów dotyczących oświadczeń środowiskowych, tzw. „green claims”, których celem jest wyeliminowanie komunikatów wprowadzających konsumentów w błąd.  Regulacja nakłada na przedsiębiorców obowiązek uzasadniania i weryfikacji deklaracji środowiskowych, przez akredytowanego weryfikatora, eliminując tym samym wprowadzające w błąd komunikaty​. 

Równie istotne jest bezpieczeństwo i higiena pracy, co ma bezpośredni związek z pracą przy maszynach podczas produkcji. Absolutnym priorytetem są więc regularne szkolenia BHP – które pomagają pracownikom rozumieć i stosować zasady bezpieczeństwa. Warto również monitorować i analizować zagrożenia, a także wprowadzać tam gdzie to możliwe automatyzację procesów na etapie produkcji, dzięki czemu możliwe będzie zmniejszenie ryzyka wypadków.

Firmy weryfikują dostawców i chronią konsumentów

Coraz częściej można spotkać się ze stwierdzeniem, że przejrzystość i odpowiedzialność to najważniejsze wartości nowoczesnego biznesu. Aspekty te wpisują się w działania z obszaru ładu korporacyjnego reprezentowanego w skrócie ESG przez literę G.

W tym kontekście duże znaczenie ma nie tylko dbanie o wewnętrzne procesy, ale także współpraca z partnerami, którzy przestrzegają standardów społecznych i środowiskowych, zgodnie z zasadami ESG. W sektorze spożywczym odpowiedzialne zarządzanie łańcuchem dostaw jest szczególnie ważne, ponieważ każdy etap – od pozyskiwania surowców po dostawę do klienta końcowego – ma bezpośredni wpływ na zdrowie i zadowolenie konsumentów. 

Firmy spożywcze często współpracują z wieloma dostawcami i podwykonawcami na różnych etapach produkcji. Oceniają nie tylko koszty i jakość tych dostaw, ale także polityki zrównoważonego rozwoju. Takie podejście minimalizuje ryzyko współpracy z podmiotami, które mogłyby stosować praktyki niezgodne z zasadami ESG, takie jak łamanie praw pracowników w rolnictwie, niehumanitarne warunki hodowli zwierząt czy nieodpowiedzialne praktyki środowiskowe, np. nadmierne stosowanie pestycydów. 

Liderzy w branży już dziś weryfikują swoich  dostawców – 76 proc. z nich audytuje dostawców podczas trwania umowy, a 74 proc. przed jej podpisaniem. 

Źródło: Raport „Moment zwrotny w branży spożywczej”. 

Odpowiedzialne przedsiębiorstwa spożywcze dodatkowo wdrażają procedury identyfikacji ryzyka na każdym etapie produkcji i dostaw. Te działania mogą polegać na tworzeniu planów kryzysowych, na przykład na wypadek przerwania dostaw, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, takich jak pandemia lub katastrofy naturalne. Ponadto firmy w sektorze spożywczym coraz częściej wdrażają polityki antykorupcyjne oraz standardy etyczne dla pracowników i dostawców. Ład korporacyjny obejmuje też polityki dotyczące zarządzania reklamacjami oraz uwzględniania uwag klientów, aby w razie potrzeby  wprowadzać  poprawki w procesie produkcyjnym.

Ład korporacyjny obejmuje również ścisłe przestrzeganie regulacji związanych z ochroną zdrowia konsumentów. Firmy muszą wdrażać procedury spełniające wymagania sanitarno-epidemiologiczne, normy dotyczące składu produktów oraz sposób ich oznaczania. Przykładem jest wdrażanie HACCP – Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (od ang. Hazard Analysis and Critical Control Points).

Branża spożywcza coraz częściej sprzedaje produkty online, co niesie dodatkowe wyzwania związane z ochroną danych klientów oraz przestrzeganiem regulacji, takich jak RODO. W tym kontekście, należy zwrócić uwagę także na zapewnienie bezpieczeństwa dotyczących płatności za zakupy. Incydenty związane z cyberbezpieczeństwem mogłyby wpłynąć na zaufanie konsumentów do marki.

Pomimo tych wyzwań i związanych z nimi inwestycji, wdrożenie strategii ESG przynosi firmom trwałe korzyści – zwiększa konkurencyjność, buduje zaufanie konsumentów i otwiera dostęp do nowych rynków oraz źródeł finansowania.


Marta Kubacka, dziennikarka, copywriterka, autorka książki „Gra na giełdzie. Podręcznik początkującego inwestora”, właścicielka firmy Pracownia Smart. Ukończyła studia ekonomiczne na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie oraz studia dziennikarskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się tekstach dotyczących branży nieruchomości, co zaowocowało licznymi publikacjami w ogólnopolskich serwisach i prasie. Jej pasja do pisania, solidne wykształcenie oraz bogate doświadczenie pozwoliły osiągnąć już wiele, ale wciąż ma apetyt na więcej.

Źródło: akademiaesg.pl

Przeczytaj także: Ekspertka o COP29: największe wyzwanie to znalezienie finansowania na działania dot. zmian klimatu

Last Updated on 13 listopada, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS