Polacy chcą być eko-friendly, choć sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja

Polacy chcą być eko-friendly, choć sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja

Globalna sytuacja społeczna i gospodarcza nie sprzyja dokonywaniu zrównoważonych decyzji zakupowych, zauważa Izba Gospodarki Elektronicznej w swoim raporcie. Konsumenci, skupieni na podstawowych kwestiach, takich jak bezpieczeństwo czy stabilność finansowa, nie mają przestrzeni na to, aby myśleć o odpowiedzialnych wyborach, służących planecie. Mimo to odsetek respondentów deklarujących, że biorą pod uwagę, czy e-sklep działa w sposób odpowiedzialny społecznie, wzrósł.

W ostatnich latach konsumenci chcący dokonywać zrównoważonych wyborów zakupowych nie mieli łatwego zadania, zauważają autorzy raportu „Odpowiedzialny e-commerce” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Takie zdarzenia jak pandemia, wojna w Ukrainie czy inflacja sprawiły, że Polacy skupili się na bardziej podstawowych kwestiach, takich jak bezpieczeństwo, stabilność finansowa czy zdrowie. Jednak, choć świadomość Polaków na temat ESG nie wzrosła w stosunku do ubiegłorocznego raportu, to przy dokonywaniu decyzji zakupowych coraz więcej osób kieruje się etycznością marki.

Konsumenci nie są obojętni na ideę społecznej odpowiedzialności

W tym roku świadomość polskich konsumentów na temat tego, czym jest społecznie zrównoważony rozwój czy ESG, nie wzrosła, wykazało badanie Izby Gospodarki Elektronicznej. Jedynie 16 proc. respondentów wie, co oznacza etyka w e-commerce. Wynik ten jest niższy o 3 punkty proc. względem ankiety z ubiegłego roku. Taki sam odsetek konsumentów rozumie, czym jest zrównoważony rozwój w gospodarce. Znajomość tych pojęć częściej wykazują osoby uznające swoją sytuację materialną za dobrą lub bardzo dobrą.

Pomimo niesprzyjających warunków – sytuacji społeczno-gospodarczej i niskiej świadomości pojęć związanych z ESG – Polacy chętnie robią zakupy w e-sklepach, które prowadzą etyczny biznes, zauważają autorzy raportu. Choć główne kryteria wyboru to atrakcyjne promocje, ceny, asortyment i czas dostawy, to aspekty związane ze społecznie odpowiedzialnym rozwojem też mają znaczenie.

  • 65 proc. konsumentów deklaruje, że przy zakupach w sieci liczy się dla nich, czy e-sklep jest firmą działającą zgodnie z zasadami społecznie odpowiedzialnego rozwoju.
  • 63 proc. respondentów zwraca uwagę na aspekt ekologicznego opakowania produktu. To o 8 punktów proc. więcej niż w 2023 r.
  • Wzrosła też chęć dopłaty za eko-opakowanie. Deklaruje ją 40 proc. badanych.
  • Dla 26 proc. (wzrost o 11 punktów proc.) e-klientów ważna jest stojąca za marką i produktem idea.
  • 25 proc. internautów zwraca uwagę na posiadane certyfikaty oraz uczciwość praktyk biznesowych.
  • 24 proc. zauważa informacje o zaangażowaniu marki w akcje społecznie pozytywne.
  • 20 proc. badanych interesuje się tym, czy e-firma traktuje pracowników etycznie.
  • 26 proc. konsumentów zwraca uwagę na naturalność produktów, a 31 proc. na skład.
  • 23 proc. osób sprawdza miejsce produkcji.

Polacy chętnie też kupują produkty lokalne. 30 proc. badanych uważa, że są one lepszej jakości. Dodatkowo 16 proc. twierdzi, że wybór rodzimych produktów dobrze wpływa to na środowisko, bo generuje mniejszy ślad węglowy.

Konsumenci nie tylko sami dokonują coraz bardziej etycznych wyborów, ale też oczekują, aby przedsiębiorstwa wspierały podejmowanie zrównoważonych decyzji. E-sklepy odpowiadają na te potrzeby i same także dostrzegają korzyści z prowadzenia biznesu w etyczny sposób. Taką postawę zadeklarowało 79 proc. spośród przebadanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej firm. Co czwarty e-sprzedawca podejmuje działania zmierzające do zwiększenia dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami. Firmy, które wprowadzają takie zmiany, przede wszystkim skupiają się na osobach ze specjalnymi potrzebami w zakresie poruszania się lub na rodzicach z małymi dziećmi, a także osobach niedosłyszących. 34 proc. e-przedsiębiorców sprawdza też, jakie podejście do tematu ESG prezentuje firma przed podjęciem z nią współpracy. Kontroli podlegają przede wszystkim podwykonawcy, dostawcy i producenci.

Raport dostępny pod linkiem: Premiera raportu „Odpowiedzialny e-commerce 2024”


Beata Połetek, zawodowo od kilku lat związana z marketingiem i copywritingiem. Tworzy głównie teksty informacyjne, popularnonaukowe, w tym artykuły blogowe z zakresu ekologii, dobrostanu psychospołecznego i relacji rozwoju technologicznego z naturą. Prywatnie miłośniczka książek, zwłaszcza literatury faktu.

Źródło: akademiaesg.pl

Przeczytaj także: Ekspertka: z orbity doskonale widać, że nasza planeta coraz szybciej się zmienia

Last Updated on 12 listopada, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS